Silverfärgad bil parkerad utomhus med nya sommardäck påmonterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äntligen några problem ur världen. Sommardäck på, på rätt fälg, och ljusinställning gjord.


Jag gissar att vi har en anledning till varför bilens ljusinställning var kass, de hade ett bakdäck fram och dessutom helt fel däcktryck på ett annat däck (6,5 bar!)
Där var skruvar att justera höjdinställningen på lysena, så det gjordes.
Men jag antar att det är sidoinställningar som görs digitalt.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Äntligen några problem ur världen. Sommardäck på, på rätt fälg, och ljusinställning gjord.


Jag gissar att vi har en anledning till varför bilens ljusinställning var kass, de hade ett bakdäck fram och dessutom helt fel däcktryck på ett annat däck (6,5 bar!)
Där var skruvar att justera höjdinställningen på lysena, så det gjordes.
Men jag antar att det är sidoinställningar som görs digitalt.
Skönt! Rätt ska vara rätt
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Äntligen några problem ur världen. Sommardäck på, på rätt fälg, och ljusinställning gjord.


Jag gissar att vi har en anledning till varför bilens ljusinställning var kass, de hade ett bakdäck fram och dessutom helt fel däcktryck på ett annat däck (6,5 bar!)
Där var skruvar att justera höjdinställningen på lysena, så det gjordes.
Men jag antar att det är sidoinställningar som görs digitalt.
Är lacken matt, eller har du missat vårvaxningen 😉
 
Isakare Isakare skrev:
Är lacken matt, eller har du missat vårvaxningen 😉
Bilen är plastad, räknas den med när man kör "Gul bil"? 😉

Bil med öppen dörr plastad i matt grått och kontrasterande gul med mörka fälgar, parkerad på uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Historiskt sett är jag en lat människa och kör turtlewax schampoo med vax i.
Men eftersom bilen är plastad så behöver jag skaffa schampoo utan vax, för ja, bilen är skitig efter 200mil på traktortrafikerad landsväg.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Har inte alls hängt med märker jag nu. Är alla bilar gula och de plastas sedan utifrån vad köparen önskar vid ny bil?
Så där kunde min gamla tävlingsbilar se ut när man fuskade med lackning.😉
 
A AndersS skrev:
Har inte alls hängt med märker jag nu. Är alla bilar gula och de plastas sedan utifrån vad köparen önskar vid ny bil?
Så där kunde min gamla tävlingsbilar se ut när man fuskade med lackning.😉
Jag har köpt en begagnad bil där en av de tidigare ägarna tydligen inte gillade färgen utan fick den plastad.

Jag var fullt medveten om att den var gul under, det var faktiskt ett plus för jag vill ha en bil med färg, så någon gång ryker plasten.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
VW har länge fuskat med för tunn lack vilket visar sig när bilarna börjar rosta inte bara på de vanliga ställena utan även mitt på fria plåtytor som dörrar, tak, huv och baklucka där de flesta bilar aldrig rostar. Är plastfolien tillräckligt tät för att hindra fukt från att vandra igenom lacken och därmed hindra rost där bilen är plastad? Skärmkanter och delar av underredet lär ändå rosta som vanligt men mängden rost kan kanske minska om plasten är tät.
 
Bara det inte kapslar in fukt och rost och gör det värre.
 
Taxibilar har ju kört i många år helt inplastade ofta med någon reklam på. Sedan när det är dags att byta bil så tar dom bort plasten och polerar bort limmet så har dom en lack i nästan nyskick.
 
Kanske något för saaben då, lite trött på silver metallic bilar
 
Förrförra bilen var en silvermetallic SAAB, det var hästlänger roligare än en vit Passat.
 
A AndersS skrev:
Har inte alls hängt med märker jag nu. Är alla bilar gula och de plastas sedan utifrån vad köparen önskar vid ny bil?
Det ska jag iallafall hävda nästa gång vi har gul-bils-tävling när vi är ute och åker....
 
  • Gilla
  • Haha
nino och 1 till
  • Laddar…
hsd
N Niq skrev:
Taxibilar har ju kört i många år helt inplastade ofta med någon reklam på. Sedan när det är dags att byta bil så tar dom bort plasten och polerar bort limmet så har dom en lack i nästan nyskick.
Bussar plastas i tex lokaltrafikens färger
 
T TommyC skrev:
VW har länge fuskat med för tunn lack vilket visar sig när bilarna börjar rosta inte bara på de vanliga ställena utan även mitt på fria plåtytor som dörrar, tak, huv och baklucka där de flesta bilar aldrig rostar. Är plastfolien tillräckligt tät för att hindra fukt från att vandra igenom lacken och därmed hindra rost där bilen är plastad? Skärmkanter och delar av underredet lär ändå rosta som vanligt men mängden rost kan kanske minska om plasten är tät.
Tips för VW är att välja metallic som har tjockare lack. Hade problem med svart på Golf där takräcket lämnade avtryck, bara svart den gången övriga fungerade bra
 
Klarlacken som brukar ligga på metallic lär vara tätare än basfärgen har jag läst. Jag kan dock för lite om färg för att förstå exakt vad som gäller. Troligen är ämnet mer komplext än vad man inser som amatör. Jag har dock sett flera exempel på både VW och andra bilar med olika nyanser av metallic som har rostat mitt på fria plåtytor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.