Montagelimmet i rubriken luktar rätt starkt.
I medföljande dokumentation står det att det ska vara en svag doft. Det håller jag inte med om. Jag använde ett tunnt (1-2 mm på en yta som är 2x 3x 90cm) lager för att fästa en trappnos som gått sönder och nu luktar hela trappen så fort man inte ventilerat på 5 minuter.
Letar efter råd för att neutralisera doften. Alternativt info för att boxa in mina förväntningar på hur länge lukten kommer bestå (det har redan gått ett par veckor utan märkbar förändring).
Tack på förhand!
 
L Löt57 skrev:
Montagelimmet i rubriken luktar rätt starkt.
I medföljande dokumentation står det att det ska vara en svag doft. Det håller jag inte med om. Jag använde ett tunnt (1-2 mm på en yta som är 2x 3x 90cm) lager för att fästa en trappnos som gått sönder och nu luktar hela trappen så fort man inte ventilerat på 5 minuter.
Letar efter råd för att neutralisera doften. Alternativt info för att boxa in mina förväntningar på hur länge lukten kommer bestå (det har redan gått ett par veckor utan märkbar förändring).
Tack på förhand!
Hej!
Hur gick det för dig, lade sig doften och efter hur länge? Har samma problem efter att en golvfirma limmat fast en metall-list mellan två golv med Casco Xtremefix +. Det har gått ett par veckor och det luktar lika starkt nu som när det limmades, vi kan inte vara i rummen utan att få huvudvärk och det börjar bli outhärdligt.

Om någon annan har erfarenhet av detta lim och härdningstid eller har tips på att påskynda härdningsprocessen, svara gärna.
 
MrJay
Är det så pass hade jag ringt Casco kundtjänst direkt på måndag och bett om rådgivning. Personligen använder jag enbart produkter från Tec7 som inte har dessa problem.
 
  • Gilla
Anna Lilja1
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Läs produktbladet, där finns lite information om hur det härdar. T.ex. krävs en del fukt.

[länk]
Har läst det. Hur menar du att vi ska tillsätta fukt? Köpa en luftfuktare?
 
D
Anna Lilja1 Anna Lilja1 skrev:
Har läst det. Hur menar du att vi ska tillsätta fukt? Köpa en luftfuktare?
Jag har inte sagt att ni ska tillföra fukt. Jag har sagt att enligt produktbladet så krävs fukt för att det ska härda.
 
Anna Lilja1 Anna Lilja1 skrev:
Hej!
Hur gick det för dig, lade sig doften och efter hur länge? Har samma problem efter att en golvfirma limmat fast en metall-list mellan två golv med Casco Xtremefix +. Det har gått ett par veckor och det luktar lika starkt nu som när det limmades, vi kan inte vara i rummen utan att få huvudvärk och det börjar bli outhärdligt.

Om någon annan har erfarenhet av detta lim och härdningstid eller har tips på att påskynda härdningsprocessen, svara gärna.
Vad har ni för ventilation? Självdrag?
Oftast upplever folk liknande problem i hus med självdrag eller dålig inställd ventilation. Kan vara till och med så att ventilation är mekanisk och är rätt inställd men många väljer att stänga fönster ventiler under vinter vilket rubbar hela systemet.
 
Hej!

Vi har mekanisk ventilation, godkänd OVK gjord för två år sedan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.