Leden borde vara bra kvalitét (FAG) men ja kanske hålen är förstorade...
 
Kan ju vara så att hjulinställningen gjordes med en "sämre" med?
Men jag är inte helt övertygad om att det skulle göra så stor skillnad... Kan nog vara värt att göra en hjulinställning i vilket fall som helst...
 
Jag ska mäta upp det, men har andra problem nu också. I morse fick jag vända tillbaka för bakre höger broms ligger på nu plötsligt. Blir väl att serva de bakre bromsoken nu också.

Annars, Mazda med saab navkapslar:

4iOuQtKh.jpg
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kuslake Kuslake skrev:
Tror den har det, och förekommer bla. fel på lägesgivaren. Kräver ibland demontering av insugsrör för att ev. byte den. Oftast byts komplett insug. Som vanligt med VAG förekommer olika varianter.
Vet du om man ser i vag-com /vcds mer exakt vad som är fel?
Bilen går men är lite trög startad, drar nån dl/100km mer nu och saknar turbo draget, det har ju aldrig varit gummisnodd när turbon kickar in men nu händer som inget när man trampar på
 
Du bör få fram dom lägesgivare som finns, vet ej exakt under vilket kanalnr det är. Men kolla på ross-tech om det finns nått tips kring felkoden när du läser ut den igen. Har inte hålla på jätte mycket med just tfsi.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Inspekterar bakbromsarna, se om det är uppenbart varför de tog fast. Och det var det, handbroms-wiren kärvade såpass att hävarmens fjäder inte orkade dra den tillbaka efter man släppte bromsen. Motionerat den och gått på med WD-40 och det verkar funka. Fast oket ska av och rengöras. Bromsklossarna är nedslitna också.

S4ltRgoh.jpg

EHUcUbOh.jpg

IwzMIyOh.jpg
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det där med handbromsen i oket är ett jävulens påfund, men de flesta bilar har det idag.
BMW, MB, Toyota är väl de som fortfarande har separata handbromsbackar, sen säkert några jänkare och de bilar som har trummor bak.
Själv har jag ingen handbroms, utan en pedal på gott och o ont, men kopplad till separata backar.
Vänsterstyrda Lexus av min modell har pedal, högerstyrda spak. Gissar att USA marknaden är anledningen, de vill ju gärna ha sin pedal.
 
Min toyota har ju trumbromsar där bak så fördel yaris där åtminstone. De bromsarna har väl servats en gång under sina 42,000 mil...

Amerikaner verkar annars oförmögna att använda handbromsen, så många gånger man läser de lägger bilen i park och aldrig använder den då de har automat för det mesta. Många problem där bilen rullat iväg har berott på att ägaren inte lärt sig nyttja handbromsen och förlitar sig på park läget.
 
Pedal och trumma på kardan, ingen P på växelväljaren på Desoton 😄
Tryckknappsautomat, roligt när nån ska köra första gången, först tittar dom på golvet ingen spak, sen vid ratten ingen spak där heller sen på mig 😄
 
  • Haha
galento
  • Laddar…
De flesta handbromskonstruktioner fungerar om man använder handbromsen.....
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
En lärare berättade om en tant som kom in på verkstaden och beklagade sig över en 2a på besiktningen på handbromsen.
Hon kunde inte förstå hur det hade gått till för den hade hon aldrig använt 😄
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Jag använder handbroms så mycket jag behöver inte ens tänka på det.

Då jag skulle börja med att ta bromswiren från oket igår fick jag inte av det, allt satt fast. Då gick det upp ett ljus, jag steg upp och lade ner handbromsspaken.
 
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Jag hade för mig saab hade handbroms fram i oket först, sen bytte till backar bak... Men det är länge sen jag körde saab 900... Fina bilar för sin tid dock!
 
RoTe
Isakare Isakare skrev:
Det där med handbromsen i oket är ett jävulens påfund, men de flesta bilar har det idag.
Elektrisk inbyggd i bromsoket är det bästa som finns ju! Inga jävla handbromsbackar som rostar fast, inga jäkla handbromswires som går av. Oket kommer ändå rosta fast någon gång under bilens livslängd i saltsverige så då får man en ny handbroms på köpet... Volvon jag hade med automat och dylik parkeringsbroms var dessutom så smart att den motionerade funktionen automatiskt då jag med automat bara använde P-läget så vida jag inte parkerade i lutning. Jag ser enbart fördelar!
 
  • Gilla
  • Älska
Bjober och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
De flesta handbromskonstruktioner fungerar om man använder handbromsen.....
Eller att man INTE gör det.

Gjorde en gång misstaget att parkera bilen på långtidsparkeringen på Arlanda och sedan drog vi till medelhavet en dryg vecka. Bilen var en XC70 som har skivor bak, men handbromsbackar som tar invändigt på skivan, som på en trumma.

Detta satt fast när vi skulle åka hem 0400 på morgonen. Jag tänkte att det lossnar nog om man tar i lite, och det gjorde det, fast på fel ställe.

Det lät hemskt de första kilometrarna hem, vågade inte åka motorväg i händelse av att det skulle slå tvärnit, men sedan blev det rätt tyst. Varenda pryl relaterat till handbromsbackarna var böjt eller förstört till oigenkännlighet. Fick byta ALLT. Tack och lov var fortfarande vajern ok.

Sedan dess långtidsparkerar jag aldrig med handbroms, men i övrigt är jag helt enig med dig. Använd prylarna så funkar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.