Nya tomter, nya hus. Fick idag erbjudande av granne, eller snarare husbyggare då han inte ska bo där själv, att plantera thuja längst tomtgräns och dela kostnaden.
Thuja var inget alternativ från början om vi skulle planterat själva men allt får övervägas.

Det känns riskabelt att plantera mellan tomtgräns då man inte ensam bestämmer sedan. Man kan ju inte ens ta bort den i värsta fall utan gemensamt beslut.

Min tanke istället blev att han planterar på sin tomt och jag ger en peng för stöd till "insynsskydd"
Är detta något som görs? Är det lämpligt och hur många procent av häcken skulle man då betala?

Tankar?
 
Vill ni ha en häck över huvud taget?
Om inte, tacka vänligt men bestämt nej till erbjudandet och ni får se vad byggaren gör på egen hand. Tänk i så fall på att ni i det fallet heller inte har något att säga till om ifall den blir mycket högre än ni skulle önska. Och påpeka att de bör sätta häcken så långt in på fastigheten så att de kan sköta den från sin egen fastighet, annars kommer det ändå att landa på dig att göra det/ha grannen springandes på gården någon gång om året för att ta hand om den.

Vill ni ha en egen häck? Välj vad ni vill ha och plantera på er egen fastighet, tänk då på att om ni vill ha full rådighet över den så bör ni dra in den så pass från gränsen så att ni kommer åt att sköta den från er egen fastighet.

Det kan också vara ett utmärkt förslag att dela på häcken om ni är överens och tar hand om var sin sida, men det kan som sagt bli knepigt om en part vill göra något drastiskt senare.

Det vanskliga här skulle jag säga är att ni kommer överens om något med byggaren, inte med de som faktiskt ska bli er granne i framtiden. Jag hade nog önskat att få ha konversationen med dem istället för med byggaren om möjligt.
 
Claes Sörmland
Det är mycket arbete med just tuja. Den växer mycket kraftigt så det krävs rejäl klipp- och uppsamlingsinsats minst en gång om året. Helst också en extra putsning. Med två familjer inblandade är det lätt att den ena inte finner tid till detta under några år. Vissa är trötta, vissa har krävande jobb, vissa går helt upp i eller orkar inte när barnen kommer, vissa blir sjuka, någon hamnar i separationsgräl, vissa reser helt bort, någon dör o s v.

Att sätta en starkväxande häck som kräver skötsel ett par gånger om året kräver sina familjer.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Verkar betydligt bättre att avvakta och komma överens med de framtida grannarna som faktiskt ska bo i huset
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Om husbyggar-grannen inte ska bo där själv, hur vet hen ens att nästkommande boende vill ha en thujahäck?

I övrigt är min ståndpunkt att insynsskydd är bra, men att de ska stå hos, ägas, och skötas av respektive part.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Och folk flyttar ju regelbundet nu för tiden. Så tänkt att lösningen ska klara byte av ägare av grannfastigheten.
 
Undvik Thuja till varje pris.
 
  • Gilla
Fishdoc och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.