F fsn skrev:
Nä, inte plötsligt. Men man brukar kunna dra rätt klara slutsatser på bilar som fungerar fint i framvagnen på snabb, böljande landsväg där man alltid är mer eller mindre på väg åt vänster eller högre men där det blir lite ”måste passa den” på motorväg. Men undantag finns, har sett nån BMW som var rätt ouppfostrad och självsvängande på motorväg som var helt omöjlig att få ordning på trots 4-hjulskontroll och tom byte av däck.
På vinglande BMW får får man tänka utanför boxen.
Vinglar bilen med rätt värden är det för mycket toe ut vid belastning, man får justera till toe in på bakvagnen utanför mätvärdena.

Jag har gjort många hjulinställningar, både efter eget huvud med snöre, mätsticka, tumstock, vattenpass, tape, penna och 2 stolar.
Även jobbat på verkstad och gjort 4 hjulsmätningar.
För kul skull justerade jag min bil hemma i garaget och tog sen med den till jobbet, alla värden visade grönt.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F
Isakare Isakare skrev:
På vinglande BMW får får man tänka utanför boxen.
Vinglar bilen med rätt värden är det för mycket toe ut vid belastning, man får justera till toe in utanför mätvärdena.

Jag har gjort många hjulinställningar, både efter eget huvud med snöre, mätsticka, tumstock, vattenpass, tape, penna och 2 stolar.
Även jobbat på verkstad och gjort 4 hjulsmätningar.
För kul skull justerade jag min bil hemma i garaget och tog sen med den till jobbet, alla värden visade grönt.
Ja.BMWn var inte min. Det är fö tokstora spann på värdena från de flesta tillverkare. Jag har också ställt både framvagn, bakvagn och cornerweight i garaget med hjälp av laserpass och och en hemmabyggd rigg + vågar såklart. Hade en firma som sponsrade med sånt först men det var omständigt och inställningarna var utanför deras mätområde på camber har jag för mig.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ja.BMWn var inte min. Det är fö tokstora spann på värdena från de flesta tillverkare. Jag har också ställt både framvagn, bakvagn och cornerweight i garaget med hjälp av laserpass och och en hemmabyggd rigg + vågar såklart. Hade en firma som sponsrade med sånt först men det var omständigt och inställningarna var utanför deras mätområde på camber har jag för mig.
Lite kul var meken på verkstaden som skulle visa mig hur man riggar upp och justerar en bil.
Han var en sån där som inte tänkte, kollade bara färgen, datorn visar ju rött, gult grönt, där grönt är inom toleransen. Blev det bara grönt drog han åt, plockade bort grejerna och körde ut bilen.
Alla bilar körde han bara på standardvärdena, kollade inte fäljar o däck, belastning eller läste specifikationerna för aktuell bil.
Kollade inte heller efter glapp innan hjulinställning, det är ju ingen ide att rigga upp en bil om det finns glapp.
Hur som, han kallades för stjärnmeken för han var så snabb.
 
  • Haha
  • Ledsen
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nä, inte plötsligt. Men man brukar kunna dra rätt klara slutsatser på bilar som fungerar fint i framvagnen på snabb, böljande landsväg där man alltid är mer eller mindre på väg åt vänster eller högre men där det blir lite ”måste passa den” på motorväg. Men undantag finns, har sett nån BMW som var rätt ouppfostrad och självsvängande på motorväg som var helt omöjlig att få ordning på trots 4-hjulskontroll och tom byte av däck.
Ja, i vilket fall som helst vill jag inte uttrycka mig tvärsäkert om varken det ena eller det andra. Det är möjligt att det är framvagnsinställningen, det är möjligt att det är däcken och det är möjligt att det är trycket. Eller alla tre. Men, jag ser en tydlig skillnad när jag pumpar för maxlast.
 
hsd
Framhjulsinställning , visst det är oftast bra men hur f-n gör de fyrhjulsinställning
 
G
hsd hsd skrev:
Framhjulsinställning , visst det är oftast bra men hur f-n gör de fyrhjulsinställning
Finns en del bilar som man kan justera både camber och toe för bakhjulen, tex på Mazda mx-5, vissa andra bilar kollar man bara att det är inom spec bak.
 
Nästan alla bilar som inte har stel bakaxel kan man justera bakhjulen på. Många är det bara toe som går att justera men det finns ändå rätt många man kan justera camber på också.
 
hsd
Hur sjutton ser inställningen ut , de bilar jag sett underifrån har det inte synts några inställningsmöjligheter på
 
hsd hsd skrev:
Hur sjutton ser inställningen ut , de bilar jag sett underifrån har det inte synts några inställningsmöjligheter på
Kan sitta exentriska brickor på bärarmarnas skruvar.
Men många är inte justerbara alls.
4 hjulsmätning gör man för att fram o bakhjulen ska linjera, eller rättare sagt kolla att de linjerar.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
F
hsd hsd skrev:
Hur sjutton ser inställningen ut , de bilar jag sett underifrån har det inte synts några inställningsmöjligheter på
Det går att ställa toe på många bilar. Fö så är toe-out inte att rekommendera bak. Kan vara bra fram ibland, inte bak.
 
Kan vara bra att kolla hjulinställningar, jag brukar välja det som servicetillägg vart tredje år.
Såvida inte man fått byta något som behöver en efterkontroll.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
[länk]
"Därför har Euro NCAP presenterat nya riktlinjer som ska börja gälla från och med 2026, som bland annat innebär att vissa funktioner måste gå att nå enkelt via knappar i bilen för att bilen ska kunna uppnå högsta betyget i krocksäkerhetstestet. De funktioner som kravet gäller är blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, tuta och SOS-funktioner."
Låter vettigt. En knapp som Volvo helt obegripligt gömt i sina menyer i är knappen för recirkulation av luften i kupèn. Man hittar den aldrig i tid när man tänker använda den… ibland är fysiska knappar oslagbara…
 
Nissens Nissens skrev:
Låter vettigt. En knapp som Volvo helt obegripligt gömt i sina menyer i är knappen för recirkulation av luften i kupèn. Man hittar den aldrig i tid när man tänker använda den… ibland är fysiska knappar oslagbara…
Eller röststyrning om du har det "sätt på återcirkulation" och "stäng av återcirkulation". Många gånger "förstår" den förenklingar där Volvokommandet är "öka temperaturen" men fungerar med "fryser" så ökas den. Men det behöver bli en vana för att använda röststyrning och alla tycker inte om det.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nissens
A AndersS skrev:
Eller röststyrning om du har det "sätt på återcirkulation" och "stäng av återcirkulation". Många gånger "förstår" den förenklingar där Volvokommandet är "öka temperaturen" men fungerar med "fryser" så ökas den. Men det behöver bli en vana för att använda röststyrning och alla tycker inte om det.
Bra tips, använder röststyrning, men tänkte inte på det i detta sammanhanget. 😊
 
Problemet är att när man känner att man närmar sig ett pappersbruk så är det redan försent. Oavsett knapp och röststyrning....
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.