Hallå,

Jag har fått ett hus byggt 1906 med plastmattor i ca 2/3 av golvytorna och resterande ytor är heltäckningsmatta. Jag misstänker att golven fixades till med nya mattor på ca 1960-1980 talet. Vet ej...

Jag känner för en göra en riktigt renovering med att byta golven till ekparkett. Det kanske är lite väl överdrivet, men men.

Ska man ta en bit ifrån varje rum och göra asbetsanalys?
Ska man flytspackla över alla golv där det finns plastmatta och låta en golvfirma riva bort heltäckningsmatta och sanera?

Golven är ojämna och jag har svårt att ignorera det.

Suck - så mkt jobb
 
Lite bilder
 
  • Interiör av ett rum med blå väggar, en bäddsoffa, TV, och vit takpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett kök med vit spis, blå matta, vit matbord med stolar och dekorativa föremål på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett kök med blå matta, vit spis, matbord och väggdekorationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning under renovering med synliga byggmaterial, husgeråd samt en sopsäck framför en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiörbild under renovering med trapp, svarta sopsäckar och inredningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar de är trä bjälk lag ? Tar du in en firma som både river spacklar å lägger parkett så löser dem allt för dej
 
  • Gilla
M_Lind
  • Laddar…
BirgitS
Nu är det ju osäkert att utgå från mönstren på plastmattorna men mönster som påminner om kakel ser mest ut som något från ungefär 1980, dvs.då asbest hade slutat användas.

Det är olämpligt att begrava plastmattor under flytspackel eftersom de eller limmet då kan börja lukta.

Det är bara genom analys som man kan veta säkert.
 
  • Gilla
M_Lind
  • Laddar…
Den blå är väldigt lik en matta jag tidigare sanerat. Den innehåll asbest i undre lagret av mattan.

Men kort, ja, skicka alla mattor på analys alt. sanera det på samma sätt som om det vore asbest.
 
  • Gilla
M_Lind
  • Laddar…
Om det är limmat på masonit som är spikad i golvet kan man troligtvis skära i skarvarna och ta ut hela flak utan att det dammar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Antar de är trä bjälk lag ? Tar du in en firma som både river spacklar å lägger parkett så löser dem allt för dej
Stämmer, träbjälklag .en jag vet inte hur bjälklaget ser ut dvs ruttet eller inte.
 
C Cerb skrev:
Den blå är väldigt lik en matta jag tidigare sanerat. Den innehåll asbest i undre lagret av mattan.

Men kort, ja, skicka alla mattor på analys alt. sanera det på samma sätt som om det vore asbest.
Minns du kostnaden för saneeing?
 
BirgitS
M_Lind M_Lind skrev:
Minns du kostnaden för saneeing?
De flesta brukar nog sköta det själva. Har man engångsoverall, lämplig andningsskydd, spärrar av området där man håller på och våttorkar allt efteråt så gör man ju i stort sett på samma sätt som proffsen. Arbetsmiljöverket beskriver hur anställda ska göra.
 
  • Gilla
M_Lind
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De flesta brukar nog sköta det själva. Har man engångsoverall, lämplig andningsskydd, spärrar av området där man håller på och våttorkar allt efteråt så gör man ju i stort sett på samma sätt som proffsen. Arbetsmiljöverket beskriver hur anställda ska göra.
Dammar det så har de väl luftsluss och undertryck? En matta på masonit är inget att oroa sig över. Måste man skrapa en limmad matta från betong golv skulle jag ta in proffs...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M_Lind M_Lind skrev:
Minns du kostnaden för saneeing?
Jag gjorde det själv. På sättet beskriver ovan.
Men de flesta sågade jag ut golvspånet och la nytt istället så att jag inte behövde röra mattorna speciellt mycket.
 
  • Gilla
M_Lind
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Jag gjorde det själv. På sättet beskriver ovan.
Men de flesta sågade jag ut golvspånet och la nytt istället så att jag inte behövde röra mattorna speciellt mycket.
Jag hade några rör i källaren som ev hade asbest. Rörmokarn sa att han inte kunde ta ned dem själv, men om jag kapade där de inte var inklädda och tog hela röret till återvinningen så rör man inte isoleringen och därmed kommer det inte frigöras asbest, så helt säkert. Sen kan man ju vara noga att skydda sig och våttorka / ventilera.

Samma med om matta är limmad på masonit.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Jag gjorde det själv. På sättet beskriver ovan.
Men de flesta sågade jag ut golvspånet och la nytt istället så att jag inte behövde röra mattorna speciellt mycket.
Här ifrån toalettgolvet och det är tydligt att plastmattan är limmad på massonit men inget svart lim.

Nu hade jag visserligen munskydd etc och korsdrag med ytterdörr öppen ca 3 m ifrån men frågan är om detta veekligen är asbets...inget damm alls vad jag kan komma ihåg. Jag rev upp för att kolla hur det såg ut under mattan.
 
  • Rivning av gammal plastmatta på toalettgolv, visar massonitskivor utan svart lim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedrivet toalettgolv där plastmatta och massonitskiva är synligt separerade, utan svart lim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en webbsida med instruktioner om att ta bort plastmatta säkert utan asbestexponering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
M_Lind M_Lind skrev:
Här ifrån toalettgolvet och det är tydligt att plastmattan är limmad på massonit men inget svart lim.

Nu hade jag visserligen munskydd etc och korsdrag med ytterdörr öppen ca 3 m ifrån men frågan är om detta veekligen är asbets...inget damm alls vad jag kan komma ihåg. Jag rev upp för att kolla hur det såg ut under mattan.
Jag tror du kan optimera sättet att bryta upp masoniten...

Om du hittar var de är skarvade (masonitskivorna) så kan du skära med ett mattkniv genom mattan, sen lossa masoniten (om den inte är limmad i träet, men det ser inte ut så) skiva för skiva, så du inte "bryter" och river mattan...

Jag fick hela skivor av masonit, nån gång bröts så klart en skiva, men i princip var de helt "oskadda". Mattan satt då limmad till 100% på masoniten, och inget av mattan bröts eller revs bort.
 
  • Gilla
M_Lind
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror du kan optimera sättet att bryta upp masoniten...

Om du hittar var de är skarvade (masonitskivorna) så kan du skära med ett mattkniv genom mattan, sen lossa masoniten (om den inte är limmad i träet, men det ser inte ut så) skiva för skiva, så du inte "bryter" och river mattan...

Jag fick hela skivor av masonit, nån gång bröts så klart en skiva, men i princip var de helt "oskadda". Mattan satt då limmad till 100% på masoniten, och inget av mattan bröts eller revs bort.
Ja, exakt tanken har slagit mig och svärfar hade en firma som gjorde detsamma. Masoniten ser ut att vara spikad i träplank och mattan är limmad på masoniten.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.