RoTe
Fredrik K Fredrik K skrev:
Jag har i inte heller fått någon bra känsla av Riddermarks efter att ha tittat på bil där. Var intresserad av en Renault Talisman men när jag kom dit för att provköra bilen, som var i toppskick enligt säljaren, så var bromsskivorna skeva, bilen drog rejält snett, växlade väldigt ryckigt, 4000 mil sedan senaste dokumenterade service, skitig bromsvätska i behållaren, överfylld motorolja. 😢
Det säger dom om alla bilar, toppskick! Jag hittade en bil med sprayburksmålad stötfångare, stenskott precis överallt inkl tak och baklucka och en automatlåda som slog i växlarna.
 
N Niq skrev:
Lite spel finns det säkert.
Så lär det ju vara, samtidigt är det ju inte omöjligt att "rätt" kombination av slitna/nya däck och andra fälgar ger ett resultat utanför tillåtet spel.
Fördelen med denna bils lysen är att helljuset är en liggande stapel, så den bländar av rätt fält oavsett.
 
RoTe RoTe skrev:
Det säger dom om alla bilar, toppskick! Jag hittade en bil med sprayburksmålad stötfångare, stenskott precis överallt inkl tak och baklucka och en automatlåda som slog i växlarna.
"Välvårdad"
"Väldokumenterad servicehistorik"

Jo, säljare de kan 😉
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Så lär det ju vara, samtidigt är det ju inte omöjligt att "rätt" kombination av slitna/nya däck och andra fälgar ger ett resultat utanför tillåtet spel.
Fördelen med denna bils lysen är att helljuset är en liggande stapel, så den bländar av rätt fält oavsett.
Ok om du har någon form av matrixljus så ska dom troligen kalibreras tillsammans med kameran
 
Höll på att krocka med en "Riddermarkare" i morse, de har byggt en jätte anläggning i Strängnäs, vägen dit går utanför Circel K macken.
Jag var påväg ut från macken när en bil med saluskylt kom med en mindre lämplig hastighet för vägen, vi fick båda testa bromsarna.
Såg här om dagen när jag stod utanför Donken där att det kom bilar med saluskylt som vände runt i rondellen och åkte tillbaka.
Gissar att de provar nyinkomna bilar.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ok om du har någon form av matrixljus så ska dom troligen kalibreras tillsammans med kameran
Låter fullt rimligt, då får vi se om verkstaden konstaterar att de inte kan göra detta och skickar mig till märkesverkstaden.
Jag stör mig på namngivningen, det är ingen matris, det är en array 😅
 
Isakare Isakare skrev:
Höll på att krocka med en "Riddermarkare" i morse, de har byggt en jätte anläggning i Strängnäs, vägen dit går utanför Circel K macken.
Jag var påväg ut från macken när en bil med saluskylt kom med en mindre lämplig hastighet för vägen, vi fick båda testa bromsarna.
Såg här om dagen när jag stod utanför Donken där att det kom bilar med saluskylt som vände runt i rondellen och åkte tillbaka.
Gissar att de provar nyinkomna bilar.
Riddermarks "Webblager" ligger i strängnäs, stämmer nog att deras provningsanläggning ligger där med.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Lade sommardäck på yarisen använde moment nyckel första gången för hjulbultarna. Enligt spec är det typ 105nm, det känns ju som ingenting...

Jag transporterade däck i den också, man får lätt in 6 däck med fälgar.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Lade sommardäck på yarisen använde moment nyckel första gången för hjulbultarna. Enligt spec är det typ 105nm, det känns ju som ingenting...

Jag transporterade däck i den också, man får lätt in 6 däck med fälgar.
Ja det är bra att kalibrera sig själv då och då!
 
Brukar "kalibrera" med lossa = drag utdraget och dra fast = dragskaft inskjutet.
Det stämmer på alla bilar vi vi haft.😉
Men mest exact på den med lös kona.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
ja det finns många sätt, men helt klart är det rätt lätt att dra alldeles för hårt även med ett enkelt fälgkors eller inskjutet enkel-skaft. Eller med mutterpickan för den delen.
 
Vi fick dra skruv på verkstadskolan som läraren sen kontrollerade med momentnyckel. Normalt drar man dubbelt så hårt som man ska.
En normal M6 ska dras 1,1 nm, det är typ ingenting.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
En annan sak jag märker, eller har märkt i flera år nu. Då jag lägger på vinterdäcken låter bilen som hjullagren är dåliga, då sommardäcken kommer på försvinner oljudet.

Kan det verkligen bara vara däcken själva (nokia nordman) som för ljudet eller kan det vara något med fälgarna, rostiga stålfälgar.

Jag linoljade annars in hjulhusen och upphängningen då jag bytte. Biltema säljer linoljebaserat rostskyddsmedel som passar på rostskyddssprutan, det bör bara vara rå linolja.
 
Jag har också haft dåliga erfarenheter av kraftigt oljud från äldre vinterdäck. Mina nuvarande Hakkapellitta 9 låter bara marginellt mer än sommardäcken trots dubb. Det kan också vara så att vissa däck fungerar bättre eller sämre beroende på bilens egenskaper beträffande hur mycket buller de orsakar. Läs gärna däcktester före köp, annars brukar Nokia oftast ligga i topp v b vinterdäck och Michelin v b sommardäck för bilar. För MC är inte Michelin alltid i topp. Var noga med att göra rent anliggningsytorna mellan fälg och nav.
 
Man vet att man dragit för hårt när man trär på ett rör och hoppar på det när man ska lossa och när varje bult lossas låter det som en pistol knall.😆
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.