N neo11 skrev:
Va försiktig med saltsyra, stänker det upp i ögonen när du späder blir du blind.
Saltsyran fräter bort allt med kalk, så ja.
Den tar bort färgen som är baserad av kalk.
Men jag tycker det ser ut som salt utfällningar.
Tror faktiskt inte syra tar bort salt alls.
Jag brukar använda hammare eller vass målar skrapa när jag tar bort salt utfällningar.
Just dessa utfällningar är nog rätt ovanliga, känns som någon form av byggfel/materialfel.
Men mina erfarenheter är att utfällningar inte försvinner med tiden.

Kan ha fel, men har aldrig sett såna kalkutfällningar.
Tack för svar. Om det blir aktuellt att försöka ta bort med saltsyra så kommer vi anlita ett företag för detta.

Det kanske är saltutfällningar och inte kalkutfällningar, jag bara gissade på kalk. Vågar man smaka lite lätt på det?

Det borde gå att skrapa bort på dekorteglet, ska testa lite lätt. Tror det blir svårare på den målade putsen.
 
P PatrikBL skrev:
Oavsett vad det är för utfällningar så måste fukt vara inblandat för att det ska fälla.

Mest troligt, kalkutfällningar, tycker det ser ut som att putsen har krackelerat, i sprickorna kan fukt komma in och orsaka kalkutfällningar.
Du borde ta in någon sakkunnig som tittar på det på plats.
Slösa inte tid på att försöka ta bort utfällningarna utan se till att orsaken till dem försvinner så försvinner de med, i annat fall kommer de att fortsätta.

Om det droppat ner på andra saker så kan använda Gel Hammer, men var försiktig och läs instruktionen nogrant så du inte applicerar den på ytor som kan etsas.

Salt är mindre troligt.
Tack för ditt svar. Jo det blir väl att ta hit någon firma för att kolla på det och ev åtgärda problemen. Jag var mest nyfiken på vad det var och om man nu får det åtgärdat, om problemen skulle komma tillbaka igen efter nåt år.
 
N neo11 skrev:
Om man tittar på dom 3 "dropparna" under teglet, så ser det ut som salt.
Har inte sett kalk stanna så.
TS kan ju känna på dom, är dom hårda är det salt.
Är dom porösa är det kalk.

Är det kalk, så går det ju att tvätta bort med svag saltsyra på tegelväggen ivarjefall.
Eller köra torr rotborste/skurborste.
[länk]
Funkar nog även på salt.
Var och kände på dropparna idag och de är inte mjuka. De var lite porösa, kunde smula av lite med fingrarna, men resten var hårt.
 
P PatrikBL skrev:
Ja helt klart krympsprickor förmodligen för att man dels missat fukthärdningen och att det kanske saknas nät, eller har nät av fel dimensionering när den putsades, men för andras skull behöver vi inte gå in på sådana detaljer när frågan gällde att bli av med kalkutfällningar.
Annars kanske vi ska börja rabbla hooks lag och beräkna vilket nät som borde finnas i putsen för att stå emot krympsprickor.
Dessa sprickor fortsätter uppåt på fasaden så långt vi kan se på bilden som är tagen.
Det räcker med slagregn på fasaden för att det ska transporteras vatten genom sprickorna, kan även räcka med daggpunkten.

Tegelfasaden är mer problematisk, med tanke på mängden kalk som fällt ut så kommer det in vatten bakom den, det kan det absolut göra på en tegelfasad, fukten letar sig ut på fel ställe dock, man brukar lägga tätskikt för att styra vattnet till dräneringshål längst ner, det verkar inte fungera här eftersom det kommer ut ovanför ett fönster.
Dropparna ser ut som kalk, salt är mycket porösares än kalk.
Oavsett är tegelfasaden fel utförd, är den från 2019 så har han till 2029 på sig att ta upp byggfel med utföraren, dock ligger bevisbördan på honom, därav bör han ta dit en sakkunnig som kan skriva en rapport för underlag när han ska åberopa byggfel.

Du menar att det skulle vara klorider, vart menar du att det skulle komma ifrån?
Det var väldigt många år sedan man slutade använda salt som accelerator.
Och skulle det vara salt så skulle det lösas upp med rent vatten.

Jag skulle rekommendera att inte använda saltsyra, Gel Hammer är ett mycket bättre alternativ då det är användarvänligt och skadar inte andra delar på huset om det droppar eller stänker.
Man lägger på det och efter 45min tvättar man av det. Teglet kan behöva uppfuktas innan så det inte suger ur all vätska för fort.
Tack för ditt svar. Jag är säker på att byggherren inte gjort rätt. De har dock gått i konkurs (och startat nytt bolag igen såklart) och vi har ett försäkringsärende etc. I dagsläget är vi mest intresserade av få bort utfällningarna så att det ser lite trevligare ut. I värsta fall så måste kanske fasaderna göras om helt och det kommer då kosta en hel del pengar för BRF:en med 25 sådana här hus där alla har dessa problem.

Tack för tips om Gel Hammer, ska kolla upp!
 
N
Ok, det lät tungt att byggaren gjort konkurs.
25 hus, ja jag vet ju inte storleken.
Men det blir många miljoner.
 
V Vinterkatten skrev:
Tack för svar. Om det blir aktuellt att försöka ta bort med saltsyra så kommer vi anlita ett företag för detta.

Det kanske är saltutfällningar och inte kalkutfällningar, jag bara gissade på kalk. Vågar man smaka lite lätt på det?

Det borde gå att skrapa bort på dekorteglet, ska testa lite lätt. Tror det blir svårare på den målade putsen.
Be dem att inte använda saltsyra, du kommer få problem med ärgning om det skvätter på andra delar som plåtar och fönster, saltsyra slutade man använda för 20 år sedan.

Det är kalk, bruk innehåller inte salt men däremot kalk, du bör inte lyssna på neo11.
V Vinterkatten skrev:
Tack för ditt svar. Jag är säker på att byggherren inte gjort rätt. De har dock gått i konkurs (och startat nytt bolag igen såklart) och vi har ett försäkringsärende etc. I dagsläget är vi mest intresserade av få bort utfällningarna så att det ser lite trevligare ut. I värsta fall så måste kanske fasaderna göras om helt och det kommer då kosta en hel del pengar för BRF:en med 25 sådana här hus där alla har dessa problem.

Tack för tips om Gel Hammer, ska kolla upp!
Trist med försäkringsärende, jag hoppas det löser sig för er så småningom.

Av ren nyfikenhet, vilket företag var huvudentrepenör?
 
  • Gilla
Vinterkatten
  • Laddar…
I många sammanhang är det inte bara kalk i utfällningarna utan också gips och gips kan vara väldigt svårlösligt och löses inte av syra - och en del av det kommer från svavelsyran som kommer med regnet, löser upp lite av bruket och återkristallicerar sig senare när det torkar upp.

Du får prova med lite prov med tex citronsyra på osynligt ställe eller hellre bräcka bort en liten bit och se hur bra det löses upp i en liten kopp med lite citronsyra löst i vatten - bubblar det mycket - biten faller sönder och till slut försvinner så är det till största delen kalk - vill inte biten försvinna-sönderdelas, bubbla bara lite i syralösningen och blir kvar hur länge man än väntar och svår att krossa bitarna så är det till stor del gips (kalciumsulfat) och i en del kristallformer kan vara väldigt svårlösta och löses av i princip inget alls.

det kanske går att hitta fasadtvätt med komplexbildande föreningar (EDTA eller liknande) som biter (långsamt) på gips, men annars är den svår.
 
  • Gilla
Vinterkatten
  • Laddar…
X xxargs skrev:
I många sammanhang är det inte bara kalk i utfällningarna utan också gips och gips kan vara väldigt svårlösligt och löses inte av syra - och en del av det kommer från svavelsyran som kommer med regnet, löser upp lite av bruket och återkristallicerar sig senare när det torkar upp.

Du får prova med lite prov med tex citronsyra på osynligt ställe eller hellre bräcka bort en liten bit och se hur bra det löses upp i en liten kopp med lite citronsyra löst i vatten - bubblar det mycket - biten faller sönder och till slut försvinner så är det till största delen kalk - vill inte biten försvinna-sönderdelas, bubbla bara lite i syralösningen och blir kvar hur länge man än väntar och svår att krossa bitarna så är det till stor del gips (kalciumsulfat) och i en del kristallformer kan vara väldigt svårlösta och löses av i princip inget alls.

det kanske går att hitta fasadtvätt med komplexbildande föreningar (EDTA eller liknande) som biter (långsamt) på gips, men annars är den svår.
Det är ju inte gipsbruk som använts här?

Gips kan man lösa upp med vatten, har det varit fuktigt länge så blir gipsen som en lera.
Har varit med om att man lagt hålkäl på grundsulor med gipsbruk och sen satt tätskikt utanpå, man har kunnat skrapa bort gipsen med fingrarna efter en månad.
 
Gipset kommer av att regnvatten innehåller en smula svavelsyra av utsläpp från förbränning av olja och kol, det som kallas för försurning av sjöar etc. påverkar även murbruk, kalkbruk, cement, betong etc. och löser upp kalk över tiden och utarmar. Kanske inte lika problematiskt idag som på 70-80-talet när man brände icke avsvavlad brännolja och tyskarna skicka sin stenkolsrök närmast orenat (Rurh-området...) och mycket av det hamnade över sverige - det är det som bygger upp gipsdelen av kalkbruket och cement/betong med tiden och kan ge sådana avlagringar när det hittar väg ut som tex. olika sprickor

gips finns i flera kristallformer med vatten varav några är synnerligen svårlösliga.

I sådana här sammanhang är det nästan alltid en blandning av gips och kalciumkarbonat (sistnämnda löses ut pga. kolsyran som löser sig i regnvatten och ger en mer lättlöslig kalciumvätekarbonat av kalkbruket och när kolsyran avgår igen tex av torkning så fälls den olösliga kalciumkarbonatet ut igen och bygger på avlagringarna.
 
N
Konstigt att PatrikBL inte svarat än så länge.
Men han vet ju ivarjefall att det inte finns salt i bruk.
Men det är bra, nu vet jag det också.
 
X xxargs skrev:
Gipset kommer av att regnvatten innehåller en smula svavelsyra av utsläpp från förbränning av olja och kol, det som kallas för försurning av sjöar etc. påverkar även murbruk, kalkbruk, cement, betong etc. och löser upp kalk över tiden och utarmar. Kanske inte lika problematiskt idag som på 70-80-talet när man brände icke avsvavlad brännolja och tyskarna skicka sin stenkolsrök närmast orenat (Rurh-området...) och mycket av det hamnade över sverige - det är det som bygger upp gipsdelen av kalkbruket och cement/betong med tiden och kan ge sådana avlagringar när det hittar väg ut som tex. olika sprickor

gips finns i flera kristallformer med vatten varav några är synnerligen svårlösliga.

I sådana här sammanhang är det nästan alltid en blandning av gips och kalciumkarbonat (sistnämnda löses ut pga. kolsyran som löser sig i regnvatten och ger en mer lättlöslig kalciumvätekarbonat av kalkbruket och när kolsyran avgår igen tex av torkning så fälls den olösliga kalciumkarbonatet ut igen och bygger på avlagringarna.
Det är korrekt, men jag tror inte TS vill gå in på molekylnivå här utan vill veta hur han får bort kalkutfällningarna.


Saltutfällning som neo var inne på är något annat och sker när fukt vandrar genom betongen, då blir det mer som rosor på väggen och det ser vi inte här. Och då handlar det såklart inte om vanligt salt utan olika sorters kalk.
Bägge löses effektivt upp av Gel Hammer.

I detta läge är det en estetisk fråga då BRF’en har ett pågående ärende.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
P PatrikBL skrev:
Be dem att inte använda saltsyra, du kommer få problem med ärgning om det skvätter på andra delar som plåtar och fönster, saltsyra slutade man använda för 20 år sedan.

Det är kalk, bruk innehåller inte salt men däremot kalk, du bör inte lyssna på neo11.

Trist med försäkringsärende, jag hoppas det löser sig för er så småningom.

Av ren nyfikenhet, vilket företag var huvudentrepenör?
City Entreprenad i Malmö AB, håll dig borta från dem och de bolag de är inblandade i.
 
  • Gilla
PatrikBL
  • Laddar…
N
P PatrikBL skrev:
Det är korrekt, men jag tror inte TS vill gå in på molekylnivå här utan vill veta hur han får bort kalkutfällningarna.


Saltutfällning som neo var inne på är något annat och sker när fukt vandrar genom betongen, då blir det mer som rosor på väggen och det ser vi inte här. Och då handlar det såklart inte om vanligt salt utan olika sorters kalk.
Bägge löses effektivt upp av Gel Hammer.

I detta läge är det en estetisk fråga då BRF’en har ett pågående ärende.
Himla tjat om gel hammer, får du provision?
 
N neo11 skrev:
Himla tjat om gel hammer, får du provision?
Nix inte en krona, det är bara bra.
Fortsätt jobba med din syra och murarslev innan chefen ser dig stå och fåna dig med mobilen.
 
N
Ok, fortsätter med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.