Hej,
Vi ska byta ut vår trall som är mycket sliten. När jag tagit bort ett par plankor ser jag att reglarna är i hyfsat (dock inte jättebra) skick. Därför sugen att bara byta ut trallen och ev de värsta reglarna så lär de ändå hålla några år. Tankar? Något man typ kan olja in reglarna med för att förlänga livslängd?
 
Maalox
Så har jag gjort på vissa delar för att spara lite stålar men framförallt tid. Ett tips är att kapa någon regel för att se det genomgående skicket. Min såg närmast ny inuti.

Du kan också lägga papp ovanpå för att minska fortsatt fuktbelastning.
 
K
Omöjligt att bedöma utan bilder. Är dom i gott skick kan man ju såklart behålla dom
 
K
Obehandlade eller tryckta reglar?
 
K kniv skrev:
Omöjligt att bedöma utan bilder. Är dom i gott skick kan man ju såklart behålla dom
 
  • Ett trasigt träplank i en trall leder ner till synlig jord och stödbjälkar, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Maalox Maalox skrev:
Så har jag gjort på vissa delar för att spara lite stålar men framförallt tid. Ett tips är att kapa någon regel för att se det genomgående skicket. Min såg närmast ny inuti.

Du kan också lägga papp ovanpå för att minska fortsatt fuktbelastning.
Tack! Även regel kan man byta ut regel för regel om det behövs eller krävs det mätning m m då? (Helt grön på detta)
 
J
Ligger reglarna direkt på jord? Ser ut som det på bilden. Då känns det som bortkastade pengar att lägga trall på, eftersom det borde innebära röta, men du kanske kan höja upp hela konstruktionen så att du får under plattor som kan bära upp?
 
J Jocke Best skrev:
Ligger reglarna direkt på jord? Ser ut som det på bilden. Då känns det som bortkastade pengar att lägga trall på, eftersom det borde innebära röta, men du kanske kan höja upp hela konstruktionen så att du får under plattor som kan bära Upsala-Ekeby a
J Jocke Best skrev:
Ligger reglarna direkt på jord? Ser ut som det på bilden. Då känns det som bortkastade pengar att lägga trall på, eftersom det borde innebära röta, men du kanske kan höja upp hela konstruktionen så att du får under plattor som kan bära upp?
Delar på jord, andra delar på gamla stenplattor. Finns någon plastbit i mellan också?
 
  • Närbild på brun plastbit mellan mark och stenplatta, möjlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Om du ändå tar bort trallen kanske du kan gräva bort jorden på de ställen där reglerna ligger rätt på. Är reglerna friska så behöver du ju inte byta ut dem i onödan. På bilderna ser de ju ok ut. Hugg med en kniv eller mejsel så känner du direkt om det är mjukt.
 
J Jocke Best skrev:
Om du ändå tar bort trallen kanske du kan gräva bort jorden på de ställen där reglerna ligger rätt på. Är reglerna friska så behöver du ju inte byta ut dem i onödan. På bilderna ser de ju ok ut. Hugg med en kniv eller mejsel så känner du direkt om det är mjukt.
Super - tack för bra tips!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.