Hej! Ni som kan så mycket härinne, kan ni hjälpa mig? Sen några dagar kommer det ut nåt slags mjukt stoft under min golvlist i hallen. Bara på samma ställe hela tiden. Jag torkar bort det men det kommer hela tiden nytt. Vad i hela världen är det och vad kan jag göra? Det luktar inte, är mjukt och liksom ”söndersmulat”… Kan det vara trä? Har jag fått in nån slags ohyra i huset som sitter och äter på baksidan av väggen? Det är ett trähus.
Tacksam för alla tips!🙏 / Charlotte Mjukt stoft och små spån på ett trägolv under en golvlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mjukt stoft under golvlisten i ett trähus som signalerar möjlig ohyra eller skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som skumisolering som gjordes för i ytterväggarna och den smulade sig en del. Vet du om det finns möss i väggen, inget ovanligt, dom kan gräva igenom och då kan det ramla ner och ut under listen. Bara ta bort listen och se hur stor glipa som finns bakom i väggen. Fel tid nu, men getingar kan förflytta sådant för att få plats med sitt bo.
 
  • Gilla
B.Nor
  • Laddar…
F
Hussvamp ? Asbest ?
 
J jonaserik skrev:
Ser ut som skumisolering som gjordes för i ytterväggarna och den smulade sig en del. Vet du om det finns möss i väggen, inget ovanligt, dom kan gräva igenom och då kan det ramla ner och ut under listen. Bara ta bort listen och se hur stor glipa som finns bakom i väggen. Fel tid nu, men getingar kan förflytta sådant för att få plats med sitt bo.
Det är en innervägg i hallen. Har haft fällor för möss utanför förra hösten efter att en dag hört ett krafsande ljud inomhus, men ingen mus fastnade i dom och sen dess har det varit tyst.Det är en vägg som går mot köket.
 
F Fri som en fågel skrev:
Hussvamp ? Asbest ?
Hussvamp??😳 Ser det ut såhär??
 
F Fri som en fågel skrev:
Hussvamp ? Asbest ?
Vad får dig att tro att det skulle vara asbetsisolering i en vägg, tänk om en gång till, även det med hussvamp.
 
  • Gilla
Michael De Geer och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad får dig att tro att det skulle vara asbetsisolering i en vägg, tänk om en gång till, även det med hussvamp.
Huset är från 1978!
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Kan inte säga direkt, men kan vara ekofiber i väggen, som ljudisolering. Ser ut som lite av pappermateriel.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kan inte säga direkt, men kan vara ekofiber i väggen, som ljudisolering. Ser ut som lite av pappermateriel.
Det kan absolut vara nån slags pappersmaterial. Varför kommer det ut just nu isåfall tror du? Ska jag kanske täta igen glipan mot golvet där på nåt sätt, bara så det håller sig kvar bakom väggen? (Kan tyvärr inte sånt här så förlåt kanske dumma frågor.)
 
  • Gilla
B.Nor
  • Laddar…
Inga frågor är för dumma, så fråga på för att ev få veta. Klart du ska täta till under sockeln. Går bra med tidningspapper som pressas in med en sickling, ( är en metallspackel ) eller annat smalt som går in där. Bordskniven kan gå med.
 
J jonaserik skrev:
Inga frågor är för dumma, så fråga på för att ev få veta. Klart du ska täta till under sockeln. Går bra med tidningspapper som pressas in med en sickling, ( är en metallspackel ) eller annat smalt som går in där. Bordskniven kan gå med.
Stort Tack!! 🙏
 
C Charlotte HN skrev:
Det kan absolut vara nån slags pappersmaterial. Varför kommer det ut just nu isåfall tror du? Ska jag kanske täta igen glipan mot golvet där på nåt sätt, bara så det håller sig kvar bakom väggen? (Kan tyvärr inte sånt här så förlåt kanske dumma frågor.)
Inte dumma frågor alls! Fråga allt du undrar över!
Det är ju så man lär sig, genom att fråga.
Några av svaren här låter vettiga, men pröva att ringa ett Byggföretag och någon snickare
.De kan säkert ge ett svar!
 
Samma här. Kom ni på vad det var?
 
  • Träfotgolv och list med oidentifierat vitt pulver längs med väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
karljohansjons karljohansjons skrev:
Samma här. Kom ni på vad det var?
Är det ett äldre hus. Kan vara ett skum ( "" ischaskum "" Hoppas rätt stavat ) mycket populärt då, som sprutades in i väggarna på 70-talet och det har en förmåga att vittra och bli som pulver.
Finns det på utsidan på panelen en massa borrhål, för att spruta in så borrades många hål och en plugg sattes i efter. Har du källare som är nästan till orginal och en hel den runda pluggar i taket, så är allt säkert skum.
 
  • Gilla
karljohansjons
  • Laddar…
karljohansjons karljohansjons skrev:
Samma här. Kom ni på vad det var?
Ja till slut så!😊 Det var myror därinne i väggen som ”vårstädade” och då gör dom sig av med skräpet där det går. Tydligen ett vanligt fenomen. När jag tog en närbild och förstorade så kunde jag faktiskt se små delar av döda myror.
Nomor kom ut till mig, jag fick ett fantastiskt bra gelé-medel på tub att klicka ut och efter några veckor slutade skräpet komma fram och myrorna försvann! 🙏
 
  • Gilla
Stefan D och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.