13th Marine 13th Marine skrev:
275kr styck original.
Då provar jag nog tredjeparts för 199kr/4st 🙄

Frågade också efter en ny bakfälg då bilen kom med tre framfälgar och en bakfälg, 12200kr.
Får nog bli en från tyskland för halva priset om inte bilfirman löser det.
Bilfirman (riddermark) vill inte fixa fram en ny bakfälg, utan tycker det räcker med en ny framfälg istället, frågan är om det är en okej lösning 😬

Fram är 235breda et40 medans bak är 255 et 42
🤔
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Bilfirman (riddermark) vill inte fixa fram en ny bakfälg, utan tycker det räcker med en ny framfälg istället, frågan är om det är en okej lösning 😬

Fram är 235breda et40 medans bak är 255 et 42
🤔
Vad säger reg.beviset om bredd på däcken?
Et varierar väl beroende på fälgbredd?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Bilfirman (riddermark) vill inte fixa fram en ny bakfälg, utan tycker det räcker med en ny framfälg istället, frågan är om det är en okej lösning 😬

Fram är 235breda et40 medans bak är 255 et 42
🤔
Är det samma bredd på fälgen så funkar det nog tillfredsställande...

Hur ser det ut på bilen egentligen? 20 mm bredare däck som sitter 2 mm längre in borde man kunna se skillnad på?
 
Redigerat:
S Styrman_jansson skrev:
Nyss hämtat Berlingon från service på lokala Citroén verkstaden. Aldrig haft en så billig bil att äga.
Servicen, som förvisso bara var ett oljebyte samt en allmän genomgång, gick på 2k och då fixade de till avgassystemet som låg och slog lite mot dragbalken till draget.

Sedan har den inte varit felfri, men å andra sidan har den nu rullat snart 15500mil. Har fått byta en givare till VVT:n, kylare (efter ett troligt stenskott som gjorde att den läckte lite), samt nu upptäckte de en spindelled som var lite glapp.

Felen stör mig faktisk väldigt lite för allt har gått att ordna till helt rimliga kostnader. Givaren till VVT:n kostade 1500:- inkl. byte, kylaren 4 000:- inkl. arbete och spindelleden skulle gå på runt 2 500:- att byta.

Visst, bilen är inte det mest raffinerade jag kört men fjädringskomforten är god, ljudnivån förvånansvärt låg, bensinförbrukning blandat har landat på 0,64l/mil (ca. 0,5-0,55l/mil landsväg) och utrymmena är enorma.
Vivaron jag haft i knappt tre år ligger i samma klass. Jag köpte den när den gått 12 000 mil och nu har den gått 20 000. Jag bytte olja i växellådan för 600:- när jag köpte den. Förutom det, ett par uppsättningar däck och regelbundna motorolje-/filterbyten har jag bytt ett hjullager och en spindelled fram och bromsskivor och belägg runtom.
Så förutom däck, motorolja och filter har nog servicekostnaden hamnat på 6-8 000:- (gjort allt jobb själv).

Bränsleförbrukningen ligger på strax över 0,7 vid blandad körning och strax under på lite längre körningar. Bagaget rymmer väl nästan en Berlingo...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vad säger reg.beviset om bredd på däcken?
Et varierar väl beroende på fälgbredd?
Den säger 235fram och 255bak.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det samma bredd på fälgen så funkar det nog tillfredsställande...

Hur ser det ut på bilen egentligen? 20 mm bredare däck som sitter 2 mm längre in borde man kunna se skillnad på?
Bilen kom med vinterdäck på och detta är sommardäcken.

Funderar på varför VW i så fall skulle satt just bredare bak om det funkar bra utan 🤔
 
Isakare Isakare skrev:
Kul att läsa.
Tidningen Vi Bilägare har kvar en av sina långtestbilar som de redovisar ibland, en V90 D3 AWD -17.
Bilen har en värdeminskning på 230.000:- sen ny och har kostat 105.423:- i service/reparationer hittills.
Nu senast gjorde de en service själva "Det finns ju inga garantier längre när bilen passerat 20" mil"
Volvo ville ha 7.429:- för en Classic service med 20% rabatt.
De köpte delarna på V-parts för 1.499:- och en dunk olja från Mekonomen för 595:-
V-Parts skickar med ett service protokoll och en stämpel
"Grundligt servad av ägaren med delar från V-Parts"

Under servicen noterade de ett oljeläckage från vinkelväxeln/kardanen.

De gjorde en sammanställning i slutet av 2023, då hade bilen gått 20.300 mil och kostat 694.853:-
Återkommer med vad vår V90CC -17 som fyllt 7 år/12 000 mil i februari, har kostat i service och reparation.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Bilen kom med vinterdäck på och detta är sommardäcken.

Funderar på varför VW i så fall skulle satt just bredare bak om det funkar bra utan 🤔
Det är för att bilen är bakhjulsdriven i grunden som den har bredare däck bak. Men det är ju 50/50 viktfördelning så 235 runt om känns egentligen vettigare.

Tesla Model Y har 255 runt om
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Den säger 235fram och 255bak.
235 och 255 är bredden på däcken, inte på fälgen. Fälgen anges i tum, exempelvis 10 x 19 tum är 10 tum breda och 19tum i diameter.

Sen kan man peta på olika däck på dessa. Dels olika höga däck och dels olika breda, man behöver ju inte tvunget ha 255 breda däck på en 10 tum fälg utan ofta är det lite bredare, ex 275mm.

I ditt fall finns det en liten chans att det är samma bredd på fälgen men olika däck. Jag tror det knappt men det är möjligt. Normalt brukar man väl gå upp lite om man vill ha bredare däck.

285/35ZR21 10Jx21 ET40
325/30ZR21 11.5Jx21 ET38
 
A AndersS skrev:
Återkommer med vad vår V90CC -17 som fyllt 7 år/12 000 mil i februari, har kostat i service och reparation.
Och hamnade på 54 000 kr. Om man vill så kan man lägga till ett sommardäckbyte 6500 kr.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
20 mm bredare däck som sitter 2 mm längre in
Det är ju också lite klurigt. Enklaste hade ju varit om ET sade var ytterkanten befinner sig men det är det inte, det är centrumlinjen.

Så en 20mm bredare fälg med samma ET sticker ut 10mm mer mot skärmen (och 10mm in i bilen).

I detta fallet borde fälgens anliggningsyta göra att den åker 2mm längre in, men den bredare fälgen kompensera 10mm ut så netto 8mm.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det är ju också lite klurigt. Enklaste hade ju varit om ET sade var ytterkanten befinner sig men det är det inte, det är centrumlinjen.

Så en 20mm bredare fälg med samma ET sticker ut 10mm mer mot skärmen (och 10mm in i bilen).

I detta fallet borde fälgens anliggningsyta göra att den åker 2mm längre in, men den bredare fälgen kompensera 10mm ut så netto 8mm.
Det var därför jag skrev däck, och inte fälg... 😉
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är konstigt att man inte konstruerar dessa saker bättre. På en Golf jag bytte på för några år sedan fick man riva halva bilen, men på Polon vi har så lossar man båda lyktorna helt på någon minut och bytet tar sedan ungefär lika lång tid…
Köpte en Golfjävel till sambon, jag lät henne lämna in bilen då det var förjävligt att byta lampor.......
Notaworkingclasshero
 
Redigerat:
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Bilen kom med vinterdäck på och detta är sommardäcken.

Funderar på varför VW i så fall skulle satt just bredare bak om det funkar bra utan 🤔
13th Marine 13th Marine skrev:
Den säger 235fram och 255bak.
Jag hade nog gått på marknadsföringen när du köpte bilen.... Har du köpt en bil med 255 breda sulor bak ska den ha det. Och då får de ju ordna fälgar som VAG säger att bilen ska ha.... Är det ok att sätta 255 däck på "framfälgarna" för VAG så är det nog bara att hacka i sig, annars vägra..
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
235 och 255 är bredden på däcken, inte på fälgen. Fälgen anges i tum, exempelvis 10 x 19 tum är 10 tum breda och 19tum i diameter.

Sen kan man peta på olika däck på dessa. Dels olika höga däck och dels olika breda, man behöver ju inte tvunget ha 255 breda däck på en 10 tum fälg utan ofta är det lite bredare, ex 275mm.

I ditt fall finns det en liten chans att det är samma bredd på fälgen men olika däck. Jag tror det knappt men det är möjligt. Normalt brukar man väl gå upp lite om man vill ha bredare däck.

285/35ZR21 10Jx21 ET40
325/30ZR21 11.5Jx21 ET38
Sorry, jag som tänkte fel.
Har 8.5" fram och 9" bak.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.