DennisCA DennisCA skrev:
Jag skrev nu knappast för jag tänkte det finns säkert en andel folk som gör det ändå. Tyvärr låter det mera utbrett än man vågat tro.
Det finns inget ”tyvärr” inblandat i detta. Det handlar om att det tar 25min eller en timme att ta sig dit man ska - du skulle nog också använda navigatorn om du hade den trafiksituationen varje dag. Det som möjligen är att beklaga är att vi inte skött trafikplaneringen bättre.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Man använder ju bilens funktioner efter behov. Kör man dagligen i t.ex. Stockholmstrafiken så finns funktioner som är "självklara" och kommer man ut i landet t.ex. en mindre stad på "bara" 50 000 innevånare så är det andra behov. Här är det köbildning med fem bilar vid de få trafikljus som finns.😉
Bilar med adaptiv farthållare, styrhjälp och automatlåda/elbil måste vara guld värt i Stockholmstrafiken vid rusningstid.
 
D
DennisCA DennisCA skrev:
Skulle inte bilarna svällt sig så stora kanske sådana motreaktioner också skulle blivit mildare. Dagens överstora bilar förvärrar problem med trängsel och skapar motreaktioner i samhället. Så problemet med stora bilar som blir större kommer ju bara skapa mera motreaktioner. Självmoderering vore ju svaret men så långt tänker inte bilindustrin eller de flesta konsumenter. Jag har ju själv observerat ett ökande hat mot bilar bland många och speciellt stora bilar, dessa människor är väljare och påverkar lagars utformning.
Det är vanlig marknadsekonomi, när många slåss om samma plats så blir det intressekonflikter och om någon vill ha väsentligt mer än sin andel så kommer det att kosta. Det är fullständigt naturliga samband och dessa trender kommer bara accelerera.
 
A AndersS skrev:
Man använder ju bilens funktioner efter behov. Kör man dagligen i t.ex. Stockholmstrafiken så finns funktioner som är "självklara" och kommer man ut i landet t.ex. en mindre stad på "bara" 50 000 innevånare så är det andra behov. Här är det köbildning med fem bilar vid de få trafikljus som finns.😉
Bilar med adaptiv farthållare, styrhjälp och automatlåda/elbil måste vara guld värt i Stockholmstrafiken vid rusningstid.
Gäller dock ej blinkers😂
 
G Greger_08 skrev:
Gäller dock ej blinkers😂
Men på vår bil påverkar blinkers även farthållare. Hamnar bakom någon och farthållaren är inställd på högre hastighet så slår man till vänsterblinkers, bilen börjar då öka hastigt och det är bara att svänga ut.🙂
 
A AndersS skrev:
Men på vår bil påverkar blinkers även farthållare. Hamnar bakom någon och farthållaren är inställd på högre hastighet så slår man till vänsterblinkers, bilen börjar då öka hastigt och det är bara att svänga ut.🙂
Accelererar den verkligen pga blinkersen eller för att du börjat byta fil och inte har en bil framför dig som gör att din adaptiva farthållare bromsat in? 😉
 
FredrikR FredrikR skrev:
Accelererar den verkligen pga blinkersen eller för att du börjat byta fil och inte har en bil framför dig som gör att din adaptiva farthållare bromsat in? 😉
Blinkers aktiverar om du ligger efter en bil, är en Volvo.
 
A AndersS skrev:
Blinkers aktiverar om du ligger efter en bil, är en Volvo.
Så du kör in i framförvarande om du blinkar men inte byter fil?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Så du kör in i framförvarande om du blinkar men inte byter fil?
Har inte provat, utan använder funktionen som man ska göra.😉
Skärmdump av en text som beskriver funktionen av en Adaptiv farthållare eller Pilot Assist i ett fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Man kan nog med 100% säkerhet anta att någon annan funktion aktiveras med broms om du skulle få för dig att testa.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Man kan nog med 100% säkerhet anta att någon annan funktion aktiveras med broms om du skulle få för dig att testa.
Ska försöka minska mängden damm och tjärprickar på bilen, därefter ska jag testa.
Har nog aldrig reflekterat över att den accelererar när jag blinkar ut.
 
A AndersS skrev:
Har inte provat, utan använder funktionen som man ska göra.😉
[bild]
Allt möjligt kan man lära sig om man läser handboken😀
 
N Niq skrev:
Allt möjligt kan man lära sig om man läser handboken😀
Säg inte så, jag tillhör de tråkiga som gör det av nyfikenhet på hur saker är tänkt att fungera. Alltid är det något man lär sig.😉
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Allt möjligt kan man lära sig om man läser handboken 😃
Ja man kanske borde kika i den, kanske har massa mer funktioner jag inte vet om...😂 🙄
 
FredrikR FredrikR skrev:
Ja man kanske borde kika i den, kanske har massa mer funktioner jag inte vet om...😂 🙄
Jo men så är det. Även på youtube finns det filmer både av tillverkaren och hängivna fans, lärde mig att den adaptiva farthållaren i min bil var anpassad och fungerar väl i kö körning, även när det är stillastående korta stunder. Hade aldrig tänkt själv att jag skulle använda farthållaren vid kö annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.