vi har köpt 150x150 tryckta träreglar till "hörnen" på vår pergola. Vilken dimension bör jag ha på förbindelserna mellan stolparna? kommer att ha 5 meter spann. På pergolan ska vi bara ha ett lätt kanalplasttak.
 
K
Jag kan rekommendera detta dimensioneringsprogrammet.

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pergola/

Då får du dimensioner som garanterat håller.

Men ska du plocka ner kanalplast-taket varje vinter? För om det kan komma snö på det där så blir det helt andra dimensioner. Det blir riktigt kraftga dimensioner med 5 meter spännvidd.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Jag använde 150x150 till både stolpar och överliggare, tyckte det såg för klent ut med mindre även om det fungerar hållfasthetsmässigt.
 
  • Nybyggd trätrall med tjocka 150x150 stolpar och överliggare i ett trädgårdsprojekt nära en sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träaltan med tjocka 150x150 stolpar och överliggare med en sjö och lekplats i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis byggd trädäckstruktur med robusta 150x150 stolpar och överliggare i en trädgård vid ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
G gullegrizen skrev:
Jag använde 150x150 till både stolpar och överliggare, tyckte det såg för klent ut med mindre även om det fungerar hållfasthetsmässigt.
Snyggt!
 
  • Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
K Kulibertikus skrev:
Jag kan rekommendera detta dimensioneringsprogrammet.

[länk]

Då får du dimensioner som garanterat håller.

Men ska du plocka ner kanalplast-taket varje vinter? För om det kan komma snö på det där så blir det helt andra dimensioner. Det blir riktigt kraftga dimensioner med 5 meter spännvidd.
Det är sant…tänkte förstås inte på det... Jag hade däremot inte tänkt plocka ned taket utan låta det sitta kvar. Jag får fundera. Vår tanke är att dölja taket och lutningen med en ”sarg”, så det man främst kommer att ”se” är stolparna. Beroende på så måste denna ”sarg” vara bredare eller inte och vi vill helst ha den så smal som möjligt. Om man räknar 6% (?) lutning blir det 50 cm (?) på 5 meter plus dimension på tvärsreglarna och det blir i så fall mycket bredare sarg än vi tänkt…
 
Redigerat:
Nu ser jag i dimensioneringsprogrammet att ”en pergola är en konstruktion utan taktäckning” så då är det inte just en sådan jag ska bygga…🙀 utan en form av pergolaliknande uteplats. Frågan om laster är dock samma.
 
Det du tänker bygga är ett skärmtak om jag inte missförstått det hela.

Länken du fick av mig tidigare borde duga.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Jag funderar begränsa spännvidd till 4 m. Stöd i framkant o bakkant. Får inte rätt på dimension programmet, ska prova på datorn men bör 75x75 bära på 4m? I södra Skåne Vill undvika ”höga” reglar…obs tanken är bygga i tryckt (inte limträ)
 
du är medveten att det kräver anmälan/bygglov?
 
S sepani skrev:
Jag funderar begränsa spännvidd till 4 m. Stöd i framkant o bakkant. Får inte rätt på dimension programmet, ska prova på datorn men bör 75x75 bära på 4m? I södra Skåne Vill undvika ”höga” reglar…obs tanken är bygga i tryckt (inte limträ)
75*75 låter väldigt klent även för 4m.

Stoppar jag in en pelare på mitten längs ena sidan får jag följande rekommendationer:

3D-illustration av pulpettakskonstruktion med mått och tvärsnittsrekommendationer för balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
du är medveten att det kräver anmälan/bygglov?
Nej? Inte fullt medveten? Skärmtak?
 
S sepani skrev:
Nej? Inte fullt medveten? Skärmtak?
Japp, en pergola har inget tak
 
S sepani skrev:
Nej? Inte fullt medveten? Skärmtak?
bygger du det som ett skärmtak kan du få igenom det som utan bygglov men finns vissa krav/villkor.
 
Vilken är den lägsta ”möjliga” lutningen på ett skärmtak? Kanalplast? Eller annat (genomskinligt) material? 6 grader tar alltför mycket höjd. Och sen tillkommer regelhöjd på xx…i värsta fall 225 mm och då pratar vi sarg för att ”dölja” om 65 cm….🙀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.