useless useless skrev:
Det är väl i alla fall Teslas vision när de tog bort spaken och ersatte den med en liten knapp på ratten.
de har knappast några roneller i USA.... kan vara en del i beslutet?
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tack för infon! Jag har ju ett konstigt problem med oljetrycket men då kanske det är bättre att köpa en lös oljetrycksmätare ..

Åkte en sväng i bilen nu, och det riktigt skumt.. lampan slocknar direkt när jag startar bilen kall, åker 10-15 minuter ungefär då tänds lampan.. dock slocknar den när man varvar över 2000 rpm ungefär.. kör lite försiktigt dit jag ska, lampan är tänd hela tiden även om man varvar upp...
Stänger av bilen, kollar oljan, fullt. Väntar ca 5 minuter och startar sedan för att köra in i ett garage. Lampan slocknar direkt. Killen som ska kolla på min intryckta bakkofångare gör det, tar väl 10 minuter. Startar och kör ut, lampan slocknar direkt och tänds inte på de 10 minuter jag har hem...

Hade oljepumpen varit sliten så den inte håller tryck på låga varv borde det ju vara konstant....

Funderar på att hälla i en tjockare olja och se vad som händer.. 5w-30 säger instruktionsboken, vad skulle kunna vara en olja som är tjockare när den är varm?
Känns som jobbigt fel, nåt som börjar läcka när oljan blir tunnare? Nåt som är igenkletat så flödet inte funkar som det ska? Oilsludge? ...eller en felaktig givare=
 
RoTe
J JohanLun skrev:
de har knappast några roneller i USA.... kan vara en del i beslutet?
Dom har många rondeller i USA. Kanske inte i förhållande till antalet korsningar, men ändå.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tack för infon! Jag har ju ett konstigt problem med oljetrycket men då kanske det är bättre att köpa en lös oljetrycksmätare ..

Åkte en sväng i bilen nu, och det riktigt skumt.. lampan slocknar direkt när jag startar bilen kall, åker 10-15 minuter ungefär då tänds lampan.. dock slocknar den när man varvar över 2000 rpm ungefär.. kör lite försiktigt dit jag ska, lampan är tänd hela tiden även om man varvar upp...
Stänger av bilen, kollar oljan, fullt. Väntar ca 5 minuter och startar sedan för att köra in i ett garage. Lampan slocknar direkt. Killen som ska kolla på min intryckta bakkofångare gör det, tar väl 10 minuter. Startar och kör ut, lampan slocknar direkt och tänds inte på de 10 minuter jag har hem...

Hade oljepumpen varit sliten så den inte håller tryck på låga varv borde det ju vara konstant....

Funderar på att hälla i en tjockare olja och se vad som händer.. 5w-30 säger instruktionsboken, vad skulle kunna vara en olja som är tjockare när den är varm?
Har du kollat vevhusventilationen?
 
Renaults garanti på 5 år går ut idag. I fredags fick jag ena (höger) länkarmen (spindelleden) bytt på garanti pga det klapprat rejält (tack Renault, det är en slitdel men ska hålla längre än ett par (6000) tusen mil). Besiktigade i måndags. Bad de kolla extra då jag tänkte att om höger är kass så är nog vänster det också. Tjejen på besiktningen säger att vänster led är inte glapp, däremot den NYA är glapp. Vad kan detta bero på? Ska kontakta verkstan igen.

Jag köpte bilen beg, men svårt säga om kanske vänster redan var bytt, tydligen håller de bara ca 3000 mil om man kör på dåliga vägar... Hur tidigare ägare kört har jag ju ingen aning om...
 
RoTe RoTe skrev:
Dom har många rondeller i USA. Kanske inte i förhållande till antalet korsningar, men ändå.
Kanske beror på delstat, jag har iofs inte varit så många gånger i USA men ändå kört lite bil där och rondeller är enl min erfarenhet extremt sällsynta, om jag ens såg någon alls...
 
RoTe
J JohanLun skrev:
Kanske beror på delstat
Där har du svaret.
 
D
J JohanLun skrev:
Kanske beror på delstat, jag har iofs inte varit så många gånger i USA men ändå kört lite bil där och rondeller är enl min erfarenhet extremt sällsynta, om jag ens såg någon alls...
Tyckte det var en rolig fråga, googlade och de verkar ha ca 8 800 cirkulationsplatser.
 
D djac skrev:
Tyckte det var en rolig fråga, googlade och de verkar ha ca 8 800 cirkulationsplatser.
jag misstänker de har bra många fler korsningar, jag googlade också. De finns men de är sällsynta generellt sett.. så kanske är det så att där de ser att de är bra görs många. Och på andra ställen inga alls? Tesla görs väl i Texas / Kalifornien kanske är de sällsynta där?
 
J JohanLun skrev:
Känns som jobbigt fel, nåt som börjar läcka när oljan blir tunnare? Nåt som är igenkletat så flödet inte funkar som det ska? Oilsludge? ...eller en felaktig givare=
Tja, givaren kan ju möjligen vara dålig..

Inget sludge som jag kan se.. har skött oljebytena bra de senaste 13000 milen i alla fall... Nån gång om året, minst var tusende mil typ...
 
useless useless skrev:
Har du kollat vevhusventilationen?
Japp, inget fel som jag kan se...
 
galento
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tack för infon! Jag har ju ett konstigt problem med oljetrycket men då kanske det är bättre att köpa en lös oljetrycksmätare ..

Åkte en sväng i bilen nu, och det riktigt skumt.. lampan slocknar direkt när jag startar bilen kall, åker 10-15 minuter ungefär då tänds lampan.. dock slocknar den när man varvar över 2000 rpm ungefär.. kör lite försiktigt dit jag ska, lampan är tänd hela tiden även om man varvar upp...
Stänger av bilen, kollar oljan, fullt. Väntar ca 5 minuter och startar sedan för att köra in i ett garage. Lampan slocknar direkt. Killen som ska kolla på min intryckta bakkofångare gör det, tar väl 10 minuter. Startar och kör ut, lampan slocknar direkt och tänds inte på de 10 minuter jag har hem...

Hade oljepumpen varit sliten så den inte håller tryck på låga varv borde det ju vara konstant....

Funderar på att hälla i en tjockare olja och se vad som händer.. 5w-30 säger instruktionsboken, vad skulle kunna vara en olja som är tjockare när den är varm?
Skulle nog testat en ny oljetrycksgivare för 5w-30 borde väl funka.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
jag misstänker de har bra många fler korsningar, jag googlade också. De finns men de är sällsynta generellt sett.. så kanske är det så att där de ser att de är bra görs många. Och på andra ställen inga alls? Tesla görs väl i Texas / Kalifornien kanske är de sällsynta där?
Har bara enstaka bekanta som har den nya ratten, med knappar för blinkers, det verkar som att man vänjer sig, de slutar iaf prata om det ganska snabbt.

Överlag är ju Teslas strategi tydlig, allt som kan tas bort från förarna ska bort, istället för att bygga knappar som man ska trycka på varje gång så ska det skötas av sig själv. Hur väl de lyckas i varje moment finns det såklart olika åsikter om.

Deras strategi gällande komponenter är lite densamma, kan de tas bort så ska de väck, minskar kostnad, vikt och antalet felkällor.
 
Vissa har ju svårt att slå till blinkers innan de ska svänga, utan tar det i samma manöver som de vrider på ratten, de kanske har enklare att hantera en knapp? 🤔
 
RoTe
D djac skrev:
Deras strategi gällande komponenter är lite densamma, kan de tas bort så ska de väck, minskar kostnad, vikt och antalet felkällor.
Ändå har dom fortfarande dörrhandtag?
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.