Bytte xenonlampor på Lexusen i kväll, fullt genomförbart vid vägkanten om man har med en 10ans lednyckel.
Man får lossa luftburken på ena sidan, påfyllningsröret till spolarvätskan på den andra, båda enkla att lossa.
Själva lampan byter man på 30 sekunder.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skandal att släppa ut bilar man inte kan byta hjullager på vid vägkanten?

Led lamporna behöver inte bytas utan håller bilens livslängd
Orsakar ett dåligt hjullager sämre sikt och synlighet i din värld?
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Din ursprungliga tes var att bilar man inte kan byta glödlampa på vid vägkanten inte ska bli typgodkända. Det är orimligt eftersom moderna bilar typiskt inte har glödlampor längre och så kommer det fortsätta att vara. Eftersom ljuset från moderna bilar är avsevärt bättre än sådant man kan byta vid vägkanten så vill vi inte ha en sådant krav för typgodkännande.

Vad som ska hända när ett av två färdljus har gått sönder under färd är en annan fråga. Det rimliga är förstås att man får ta sig hem närmaste vägen och så är det ju redan idag. Du får böter och ombesiktning om du inte har korrekt belysning och kanske klarar du dig om du är på väg hem och kan hävda att det gått sönder under resan.

Möjligen är det rimliga att mala ner alla gamla bilar med dåligt ljus redan när båda lamporna fungerar. En modern bil med ett modern ljus klarar sig utmärkt vägen hem, med bara ett ljus.
Det var ingen "tes". Det var ett beklagande..
 
Unikt namn
Intressant subdiskussion, men de flesta moderna bilar har antingen ljusen avstängda pga automatik föraren inte förstår sig på, (för) högt ställda led-ljus som bländar mötande trafik och en mobiltelefon som är mer intressant än den rådande trafiksituationen. Så utgångsläget är ganska risigt, ändå blir det inte fler olyckor. 🤔

Jag tror det är försumbart om ena framlyktan inte lyser pga trasig lampa. Men jag håller med om att biltillverkarna borde anstränga sig mer för att göra det enkelt att byta slitdelar.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D
Isakare Isakare skrev:
Bytte xenonlampor på Lexusen i kväll, fullt genomförbart vid vägkanten om man har med en 10ans lednyckel.
Man får lossa luftburken på ena sidan, påfyllningsröret till spolarvätskan på den andra, båda enkla att lossa.
Själva lampan byter man på 30 sekunder.
Sen skulle man kunna göra en riskanalys på det ingreppet vid vägkanten jämfört med att med ett ljus och kanske dimljus, köra till en bättre lämpad plats och parkera. Känner mig rätt säker på att byte vid vägkant går som förlorare ur en sådan.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bytte xenonlampor på Lexusen i kväll, fullt genomförbart vid vägkanten om man har med en 10ans lednyckel.
Man får lossa luftburken på ena sidan, påfyllningsröret till spolarvätskan på den andra, båda enkla att lossa.
Själva lampan byter man på 30 sekunder.
Du kan byta, men kan min fru som nog aldrig fyllt spolarvätska och bara efter tvång och nöd tankat ett par gånger i hela livet byta?

Jag skulle inte byta på en mörk regnig vägren på en 70 väg om inte båda lamporna var sönder. Att byta på en upplyst mack där man kan tvätta händerna efter är för mig personligen helt möjligt.
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Intressant subdiskussion, men de flesta moderna bilar har antingen ljusen avstängda pga automatik föraren inte förstår sig på, (för) högt ställda led-ljus som bländar mötande trafik och en mobiltelefon som är mer intressant än den rådande trafiksituationen. Så utgångsläget är ganska risigt, ändå blir det inte fler olyckor. 🤔

Jag tror det är försumbart om ena framlyktan inte lyser pga trasig lampa. Men jag håller med om att biltillverkarna borde anstränga sig mer för att göra det enkelt att byta slitdelar.
Intressant, jag upplever det som att de flesta moderna bilar har lyset på och är korrekt inställda.
De som har trasiga lysen är ofta en äldre bil med halogen och gissningsvis utan glödtrådsvakt.
De som oftast fipplar med luren är hantverkare eller hemtjänst.
 
Jag tycker de flesta moderna bilar bländar mera än äldre bilar
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Är det för att de är felinställda eller bara mer ljus?

EDIT: Många upplever också det lite mer blåa ljus som LED brukar ha som mer störande med.
Själv har jag svårt för vad jag tror är Xenon som lyser lite lila i vissa vinklar.
 
Jag tippar på det andra
 
Jag har betydligt mindre problem med att bilar bländar mig när jag lärde mig att kika på min vägbana eller vägkant istället för att kika på mötande bil. 🤔
 
Eller varför inte blunda helt
Man med solglasögon som kör bil och ser ut att hålla ögonen stängda.
 
Ja för att de är på något sätt jämförbart 🙄
 
Ta skämtet nu bara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.