Hej
Försöket att få bort limfärgen i taket och tapetsera på nytt blev ingen succé. På cirka 7-8månader så börjar jag se bulor på tapeten och ett ihåligt ljud. Så jag misstänker att limfärgen gör att tapeten släpper.

Tänkte därför åtgärda det på ett säkert sätt och tänkte jag kunde sätta upp gipsskivor.

Första tanken var att limma upp dem. Men då är ju problemet med lös tapet och limfärg där så det går bort.

Andra tanken var att fästa gipset med plugg och skruv, men det känns lite osäkert och komplicerat att få upp tillräckligt med hål.

Tredje tanken var att sätta regler med skruv och plugg och sen gipset på reglarna. Då läser jag något om ångspärr och blir förvirrad, behövs det mot ovanliggande lägenhet eller bara mot ytterväggar?


Kom gärna med era förslag och tankar.
 
D
Vad var det för fel på betongtaket?

Sätt glespanel 28x7m i taket på 300mm CC, sedan skruvar du gipsen i glasen.
Sedan får du spackla och sätta pappersremsa i skarvarna enligt konstens alla regler.
 
  • Gilla
  • Wow
Janericbe och 2 till
  • Laddar…
Betongen var tyvärr målad med limfärg som gör att det inte fungerar att tapetsera på den.
 
Hyr en betongslip (giraff) och en vettig dammsugare och slipa bort färgen, sen lite bedspackling om du får slipkronor och så måla.

Betydligt mycket enklare än att sänka taket och lägga gips!
 
Jo, har testat det men känns som att jag skulle behöva skala av en halv centimeter eller mer för att få det att fungera.

Och att slipa tak kräver sin styrka märkte jag förra gången. Eller så var vägg/takslipen jag hyrde på bauhaus ovanligt tung. Några tankar på det?
 
När jag tänker efter nu så körde vi med slippapper, vid närmre eftertanke så förstår jag att en diamantslip hade varit vettigare. Tack för inputen, eventuellt gör jag så istället.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.