Globetrot Byggis1976 skrev:
Hänger inte riktigt med i vad du menar. 350kr ink moms efter ROT. ROT är väl 30% ? 450kr ink moms före ROT mao.
Nja, Prisutanrot * 0.7=350 -> Prisutanrot=350/0.7=500.

Du skall betala 70% av 450, då blir det 0.7*450= 315 i ditt exempel. 30% betalas av staten...
 
A Andreas Kneg skrev:
Nja, Prisutanrot * 0.7=350 -> Prisutanrot=350/0.7=500.

Du skall betala 70% av 450, då blir det 0.7*450= 315 i ditt exempel. 30% betalas av staten...
avdraget är 30%, i ditt exempel om man gör avdraget så får du dra av 0.3*450=135
450-135=315...
 
A Andreas Kneg skrev:
avdraget är 30%, i ditt exempel om man gör avdraget så får du dra av 0.3*450=135
450-135=315...
Du har rätt

Långt under det jag såg för 2-7 år sedan. Dessutom har inflationen ökat rejält, så det är relativt ett stort pris fall….
 
O Ossian K Olsson skrev:
Nja, man kanske inte ska underskatta alla fasta kostnader en snickare har som inte en lokalvårdare har.

Ingen kan vara överbetald så länge tillgång och efterfråga möts!
dodge ram för 1 mille
 
  • Haha
  • Gilla
DejanGajic och 24 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Nja, man kanske inte ska underskatta alla fasta kostnader en snickare har som inte en lokalvårdare har.
Vad för fasta kostnader har en snickare?
Mer än dom som även städfirman har……
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Vad för fasta kostnader har en snickare?
Mer än dom som även städfirman har……
Om vi antar att båda yrkesgrupperna kör likadana bilar så tar vi bort den ur ekvationen men sen skulle jag säga att skillnaden på en fullt utrustad snickare och en fullt utrustad lokalvårdare är enorm.

Jag är anställd som snickare och just nu i min bil har jag har verktyg och diverse för en bra bit över 100k. Så det är nog en stor skillnad på kostader mellan dem två yrkesgrupperna.
 
  • Gilla
Snickarkatten och 1 till
  • Laddar…
VisionW VisionW skrev:
Om vi antar att båda yrkesgrupperna kör likadana bilar så tar vi bort den ur ekvationen men sen skulle jag säga att skillnaden på en fullt utrustad snickare och en fullt utrustad lokalvårdare är enorm.

Jag är anställd som snickare och just nu i min bil har jag har verktyg och diverse för en bra bit över 100k. Så det är nog en stor skillnad på kostader mellan dem två yrkesgrupperna.
Jag har varit i lokalvårdsbranschen så vet att en fullutrustad städvagn går på ca 15.000kr

Detta ger en skillnad i inköp på 100.000-15.000=85.000

Låt oss anta att både lokalvårdare och snickaren byter hela sin utrustning var tredje år och således skriver av sin utrustning på tre år. Detta ger en skillnad på:

85.000/3=28.000kr/år i merkostnad för snickaren

28.000/12=2.300kr/månad i merkostnad för snickaren

2.300/22=104kr/dag i merkostnad.

Ingen jätteskillnad med andra ord.

Ovan kan innehålla någon tankevurpa då jag sitter på tunnelbanan och räknar men slår man ut merkostnaden som snickaren har över den period utrustningen håller blir det inte så mycket tillslut.
 
  • Gilla
sillstryparn och 7 till
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Jag har varit i lokalvårdsbranschen så vet att en fullutrustad städvagn går på ca 15.000kr

Detta ger en skillnad i inköp på 100.000-15.000=85.000

Låt oss anta att både lokalvårdare och snickaren byter hela sin utrustning var tredje år och således skriver av sin utrustning på tre år. Detta ger en skillnad på:

85.000/3=28.000kr/år i merkostnad för snickaren

28.000/12=2.300kr/månad i merkostnad för snickaren

2.300/22=104kr/dag i merkostnad.

Ingen jätteskillnad med andra ord.

Ovan kan innehålla någon tankevurpa då jag sitter på tunnelbanan och räknar men slår man ut merkostnaden som snickaren har över den period utrustningen håller blir det inte så mycket tillslut.
Den utrustningen jag skrev är bara ”standard utrustningen” som alla har i sina bilar. Sen tillkommer dem dyra utrustningarna som klyvsågar, sänksågar, gersågar, kompressorer med pistoler och slangar. The list goes on. Utan mer insikt i en lokalvårdares utrustning så skulle jag chansa på att det är 10% av kostnaden kontra utrustningen till en snickare.
 
VisionW VisionW skrev:
Den utrustningen jag skrev är bara ”standard utrustningen” som alla har i sina bilar. Sen tillkommer dem dyra utrustningarna som klyvsågar, sänksågar, gersågar, kompressorer med pistoler och slangar. The list goes on. Utan mer insikt i en lokalvårdares utrustning så skulle jag chansa på att det är 10% av kostnaden kontra utrustningen till en snickare.
Med andra ord behöver snickaren fakturera 28:- mer i timmen för att täcka merkostnaden.
 
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Jag har varit i lokalvårdsbranschen så vet att en fullutrustad städvagn går på ca 15.000kr

Detta ger en skillnad i inköp på 100.000-15.000=85.000

Låt oss anta att både lokalvårdare och snickaren byter hela sin utrustning var tredje år och således skriver av sin utrustning på tre år. Detta ger en skillnad på:

85.000/3=28.000kr/år i merkostnad för snickaren

28.000/12=2.300kr/månad i merkostnad för snickaren

2.300/22=104kr/dag i merkostnad.

Ingen jätteskillnad med andra ord.

Ovan kan innehålla någon tankevurpa då jag sitter på tunnelbanan och räknar men slår man ut merkostnaden som snickaren har över den period utrustningen håller blir det inte så mycket tillslut.
Och lägg då på att en snickare ofta har möjlighet att fakturera material och förbrukningsvaror till slutkunden, medans en städare troligen får ha med kemikalier osv i timkostnaden. Sen får man ju räkna på hur stor del av tiden som går fakturera men verktyg kommer ändå bli en betydligt mindre del än lönekosten.
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
VisionW VisionW skrev:
Den utrustningen jag skrev är bara ”standard utrustningen” som alla har i sina bilar. Sen tillkommer dem dyra utrustningarna som klyvsågar, sänksågar, gersågar, kompressorer med pistoler och slangar. The list goes on. Utan mer insikt i en lokalvårdares utrustning så skulle jag chansa på att det är 10% av kostnaden kontra utrustningen till en snickare.
Fast ”sällanverktyg” är det väl inte ovanligt att hantverkarna hyr in på kundens bekostnad idag? Det är så så Ramirent, Renta mfl motiverar sin verksamhet. Samtidigt han man ju hävda att en städare hyr in mer avancerad städutrustning (t ex en matt-tvätt) i de fall det behövs.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Dem verktyg jag har nämt är inga ”sällanverktyg” utan sånt man har flera uppsättningar av. Även ställnings för hundratusentals kronor, skruvautomater, skivvagnar, skivhuset, bockar, stegar osv osv. Jag kanske är trångsynt men vad ni än säger så spelar det ingen roll vilken mattvätt ni köper in ni kommer inte upp i samma kostnader som för att driva en snickare firma.
 
  • Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
VisionW VisionW skrev:
Den utrustningen jag skrev är bara ”standard utrustningen” som alla har i sina bilar. Sen tillkommer dem dyra utrustningarna som klyvsågar, sänksågar, gersågar, kompressorer med pistoler och slangar. The list goes on. Utan mer insikt i en lokalvårdares utrustning så skulle jag chansa på att det är 10% av kostnaden kontra utrustningen till en snickare.
Du snackar skit! Hur mycket verktyg du än har motiverar det inte priser på 700kr/h. Varenda skruv och träbit/plåtbit eller fog debiterar du ju på kund. Din skruvdragare och några sågar innebär omöjligt att du behöver 40 000kr EXTRA in till firman varje månad än vad som täcker en normal lön, lite vanliga verktyg och en normal bil. 300kr/h bör räcka om du har 140 fakturerbara timmar i månaden, och 20-25h till att hitta kunder, göra administration och underhållsarbete.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
VisionW VisionW skrev:
Jag kanske är trångsynt men vad ni än säger så spelar det ingen roll vilken mattvätt ni köper in ni kommer inte upp i samma kostnader som för att driva en snickare firma.
Det tror jag de flesta är överens om. Men slår man ut merkostnaden över prylarnas livslängd/avskrivningstid blir det inte många tior mer i timmen som behövs för att täcka upp kostnaden.
 
  • Gilla
zokoban och 4 till
  • Laddar…
O
T Taxture skrev:
Vad för fasta kostnader har en snickare?
Mer än dom som även städfirman har……
Först så har de ju högre löner generellt. Sen tror jag det är skillnad i både utrustning, bilar, lokaler och försäkringar.

Men det är som vanligt alltid ”om och med”. Städarna som kommer till grannhuset har med sig en spann, lite torkdukar och en dammsugare modell hemma körande en 10 år gammal kombi. En snickares bil kan komma i en fullt utrustad skåpbil med verktyg för flera hundratusen kronor.

K kurlakarl skrev:
Du snackar skit! Hur mycket verktyg du än har motiverar det inte priser på 700kr/h. Varenda skruv och träbit/plåtbit eller fog debiterar du ju på kund. Din skruvdragare och några sågar innebär omöjligt att du behöver 40 000kr EXTRA in till firman varje månad än vad som täcker en normal lön, lite vanliga verktyg och en normal bil. 300kr/h bör räcka om du har 140 fakturerbara timmar i månaden, och 20-25h till att hitta kunder, göra administration och underhållsarbete.
Varför blir du inte snickare om du tror du går runt på de priserna? Du lär ju ha jobb för resten av livet.
 
  • Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.