TRJBerg
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Styrelsen och dess entreprenör lär knappast dömas för hemfridsbrott om de tar sig in i lägenheten, t ex genom att bryta upp dörren för att stoppa detta. Det är ju en akut pågående skada som måste hindras.
Vilket lagstiftning stöder detta?
 
Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vilket lagstiftning stöder detta?
Bra fråga! Någon som kan brottsbalken och den komplicerade praxisen hur det döms?
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att det skulle vara avsaknad av nyanser håller jag inte med dig om. Särskilt inte som jag fetstilade just hur försiktigt dessa återkommande kontakter skulle genomföras.
Det är inte särskilt nyansrikt att skriva att det inte ska gå en enda dag utan påstötning, det är just förföljelse (störande kontakter, hänsynslöst, ofredande) även om den som gör påstötningarna försöker vara trevlig etc..
 
TRJBerg
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte särskilt nyansrikt att skriva att det inte ska gå en enda dag utan påstötning, det är just förföljelse (störande kontakter, hänsynslöst, ofredande) även om den som gör påstötningarna försöker vara trevlig etc..
Om den "förföjde" genom svinaktigt beteende skapar stora problem för omgivningen menar jag att han förtjänar det.
 
BirgitS
TRJBerg TRJBerg skrev:
Om den "förföjde" genom svinaktigt beteende skapar stora problem för omgivningen menar jag att han förtjänar det.
Okej, så en dement person förtjänar att fortare bli ännu mer dement, en person med autism förtjänar att utveckla social fobi etc. enligt dig.
 
TRJBerg
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, så en dement person förtjänar att fortare bli ännu mer dement, en person med autism förtjänar att utveckla social fobi etc. enligt dig.
Var kommer dement, autism och social fobi från? Känner du personen i fråga?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
TRJBerg TRJBerg skrev:
Var kommer dement, autism och social fobi från? Känner du personen i fråga?
Det är möjliga anledningar till varför en person vägrar släppa in någon, vilket ju redan har tagits upp i tråden. Det är därför dumt att onyanserat anse att TS ska trakassera den granne som inte vill släppa in någon.

Denna del av diskussionen påminner mig om en liknande tråd för ungefär 1 år sen, där TS ansåg att BRF-ordförande trakasserade honom därför att ordföranden vid varje möte påtalade att TS inte uppfyllde OVK etc. Då var det allmänna åsikten i tråden att TS absolut inte skulle inleda någon diskussion med ordföranden, absolut inte släppa in honom etc. utan bara artigt säga något typ "jag håller inte med" och gå vidare etc.

I den här tråden så ser jag uppmaningar om att TS ska bete sig just som ordförande i den andra tråden gjorde.
 
TRJBerg
BirgitS BirgitS skrev:
Det är möjliga anledningar till varför en person vägrar släppa in någon, vilket ju redan har tagits upp i tråden. Det är därför dumt att onyanserat anse att TS ska trakassera den granne som inte vill släppa in någon.

Denna del av diskussionen påminner mig om en liknande tråd för ungefär 1 år sen, där TS ansåg att BRF-ordförande trakasserade honom därför att ordföranden vid varje möte påtalade att TS inte uppfyllde OVK etc. Då var det allmänna åsikten i tråden att TS absolut inte skulle inleda någon diskussion med ordföranden, absolut inte släppa in honom etc. utan bara artigt säga något typ "jag håller inte med" och gå vidare etc.

I den här tråden så ser jag uppmaningar om att TS ska bete sig just som ordförande i den andra tråden gjorde.
Men följer man ditt resonemang så ska man vara helt passiv i förhållande till personer som orsakar stora problem?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
OT, men vad finns det för möjligheter om det till exempel rinner större mängder vatten från en lägenhet ner i lägenheten under etc? Dvs pågående.
Då får du som fastighetsägare "bryta dig in". När jag var ordf. för en massa år sedan hade vi sådana situationer ett par gånger. Det var aldrig någon som ifrågasatte.

Även rörfirmor brukar på eget bevåg göra sådant. Vi hade en icident med stammstopp, som gjorde att vatten började tränga upp ur en golvbrunn inne på ett postkontor som hade lokaler i vår förening. Rörfirman som posten ringde dit bröt sig in i källaren och krossade 10 stamledningar, för att snabbt få stopp på problemet. Inte helt populärt, vi hade egen anställd jourpersonal som fanns i en lokal 50 meter därifrån. Han hade dels kunnat släppa in dem, dels peka ut rätt rör, med renslucka.
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
H hempularen skrev:
Då får du som fastighetsägare "bryta dig in". När jag var ordf. för en massa år sedan hade vi sådana situationer ett par gånger. Det var aldrig någon som ifrågasatte.

Även rörfirmor brukar på eget bevåg göra sådant. Vi hade en icident med stammstopp, som gjorde att vatten började tränga upp ur en golvbrunn inne på ett postkontor som hade lokaler i vår förening. Rörfirman som posten ringde dit bröt sig in i källaren och krossade 10 stamledningar, för att snabbt få stopp på problemet. Inte helt populärt, vi hade egen anställd jourpersonal som fanns i en lokal 50 meter därifrån. Han hade dels kunnat släppa in dem, dels peka ut rätt rör, med renslucka.
Det var brutalt (det sista). 😲

Jo, jag vet att man brukar "bryta sig in" i sådana fall.
Vad jag undrade över var just vad lagen säger om det. Dels allmänt och dels var gränsen går för när man får göra det.
 
BirgitS
TRJBerg TRJBerg skrev:
Men följer man ditt resonemang så ska man vara helt passiv i förhållande till personer som orsakar stora problem?
Det här börjar bli tjatigt, jag har redan skrivit att det finns många alternativ mellan att tjata varje dag och att inte göra något alls.
 
TRJBerg
BirgitS BirgitS skrev:
Det här börjar bli tjatigt, jag har redan skrivit att det finns många alternativ mellan att tjata varje dag och att inte göra något alls.
Har inte sett några effektiva alternativ för den förutsättningen.
 
BirgitS
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har inte sett några effektiva alternativ för den förutsättningen.
Och varför tror du att ett ständigt tjat skulle vara effektivt?
Mer än att den som gör det riskerar att bli polisanmäld och t.ex. få kontaktförbud.

Det finns ju lagliga vägar att gå.
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är knappast olagligt att hålla kontakt med grannen i frågan. Det handlar ju om en pågående vattenläcka.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
BirgitS BirgitS skrev:
Och varför tror du att ett ständigt tjat skulle vara effektivt?
Mer än att den som gör det riskerar att bli polisanmäld och t.ex. få kontaktförbud.

Det finns ju lagliga vägar att gå.
Knappast.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.