BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske trådens bästa fråga.

Det finns ju ingen anledning att det går en enda dag utan (trevliga, artiga och sakliga) påstötningar på grannen från TS. Besök vid dörren, email, ringa, ringa arbetsplatsen, lappar i brevlådan, haffa personen i trapphuset, haffa åersonen i tvättstugan (tvättider kan man ju spåra) o s v. Detta måste ju lösas nu.

Är personen äldre så det handlar om begynnande åldersdems (eller social isolering som drabbar så många äldre) så ring dennes barn. Finns den någon annan i grannens liv som kan påverka denne, sån maka/make, parter, kompis?

Grannens liv ska vara ett helvete tills denne samarbetar tänker jag. För samarbeta måste grannen om lägenheten inte ska ryka.
Att förfölja någon för att trakassera är väl inte helt riskfritt.
Brottsbalken stadgar att det föreligger ofredande om någon fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande (4 kap. 7 § BrB).
https://lawline.se/answers/stalkning-och-olaga-forfoljelse

Att dagligen bli tillfrågad om att uppfylla något man inte vill tycker jag låter som just störande kontakter och hänsynslöst agerande.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Att förfölja någon för att trakassera är väl inte helt riskfritt.

[länk]

Att dagligen bli tillfrågad om att uppfylla något man inte vill tycker jag låter som just störande kontakter och hänsynslöst agerande.
Att vara påstridig i en viktig och akut fråga som denna lär ingen domstol döma någon för. Men det är klart, det får ju inte övergå till trakasserier. Jag tänkte mer att grannen ska känna trycket. Man kan ju alliera sig med styrelsens ledamöter och andra i grannskapet och på så sätt öka trycket utan att själv stå för varje kontakt. Min poäng är att grannen ska ha detta top-of-mind tills det är för jobbigt att inte ta tag i det.

Att bete sig på detta sätt i en BRF och hoppas att få leva i social isolering och utan kontakter i frågan med grannskapet lär inte vara så realistiskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att vara påstridig i en viktig och akut fråga som denna lär ingen domstol döma någon för. Men det är klart, det får ju inte övergå ill trakasserier. Jag tänkte mer att grannen ska känna trycket. Man kan ju alliera sig med styrelsens ledamöter och andra i grannskapet och på så sätt öka trycket utan att själv stå för varje kontakt. Min poäng är att grannen ska ha detta top-of-mind tills det är för jobbigt att inte ta tag i det.

Att bete sig på detta sätt i en BRF och hoppas att få leva i social isolering och utan kontakter i frågan med grannskapet lär inte vara så realistiskt.
Att bete sig som du föreslog mot någon som har t.ex. en begynnande demens, autism eller någon social fobi är trakasseri och ofredande. Det riskerar att förvärra tillståndet och utvecklas till paranoia.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Att bete sig som du föreslog mot någon som har t.ex. en begynnande demens, autism eller någon social fobi är trakasseri och ofredande. Det riskerar att förvärra tillståndet och utvecklas till paranoia.
Det vore ju olyckligt. Men det är nog svårt att ställa diagnos på grannskapet på det sättet och sen inleda behandling av grannen som lekman som råkar bo bredvid den personen. Det är nog bättre att sjukvården sköter den delen tänker jag.

Tänker du dig att det bättre att lämna personen ifred och låta huset ruttna upp och TS vara utan badrum?
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det vore ju olyckligt. Men det är nog svårt att ställa diagnos på grannskapet på det sättet och sen inleda behandling av grannen. Det är nog bättre att sjukvården sköter den delen tänker jag.

Tänker du dig att det bättre att lämna personen ifred och låta huset ruttna upp och TS vara utan badrum?
Jag tänker som så att situationen har uppstått därför att det är något problem med grannen. Personer utan några som helst problem beter sig inte så.

Det finns väldigt mycket mellan att lämna personen helt ifred och dagligen påpeka vad personen borde göra.
 
  • Gilla
globaljuggler och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tänker som så att situationen har uppstått därför att det är något problem med grannen. Personer utan några som helst problem beter sig inte så.
Så kan det vara. Eller så är det inte så. Men det ändrar inte på att tillgång till lägenheten krävs snarast.
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns väldigt mycket mellan att lämna personen helt fred och dagligen påpeka vad personen borde göra.
Plötsligt dök nyans och gråskala upp i dina argument. Tack! Skulle det visa sig att personen är psykiskt så sjuk att grannen inte klarar av att ta hand om sig själv så får TS naturligtvis anpassa sitt agerande efter det. Det säger sig väl självt.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Plötsligt dök nyans och gråskala upp i dina argument. Tack! Skulle det visa sig att personen är psykiskt så sjuk att grannen inte klarar av att ta hand om sig själv så får TS naturligtvis anpassa sitt agerande efter det. Det säger sig väl självt.
Den typen av nyanser saknades helt i ditt inlägg #60 och hade de funnits hade jag antagligen inte besvarat det. Om du vill att andra ska skriva med gråskala kan det vara bra att du börjar själv.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Den typen av nyanser saknades helt i ditt inlägg #60 och hade de funnits hade jag antagligen inte besvarat det. Om du vill att andra ska skriva med gråskala kan det vara bra att du börjar själv.
Jag hade inte ens övervägt psykisk sjukdom av den kalibern när jag skrev inlägget. Så du har rätt, jag skrev inte utifrån det scenariot utan från en motsträvig granne som inte vill besväras och ha problem och kostnader. Alltså vanlig förnekelse av situationens allvar. Mycket utbrett skulle jag säga.

Att det skulle vara avsaknad av nyanser håller jag inte med dig om. Särskilt inte som jag fetstilade just hur försiktigt dessa återkommande kontakter skulle genomföras.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Det borde skapas ett övergripande regelverk som gör tillgång till grannens lägenhet möjlig. Det kan inte vara första gången liknande skett. Människor som successivt blivit sjuka köper jag men fall som påverkar föreningens bästa borde gå före grannens vägran och hälsotillstånd.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
B BiggeTheKing skrev:
Det borde skapas ett övergripande regelverk som gör tillgång till grannens lägenhet möjlig. Det kan inte vara första gången liknande skett. Människor som successivt blivit sjuka köper jag men fall som påverkar föreningens bästa borde gå före grannens vägran och hälsotillstånd.
Om det alls är en faktor i trådens fall.

Folk kan vara egensinniga, folkskygga, egoistiska, motvalls och bekväma utan att vi sätter diagnos på det eller sjukvården involveras.
 
  • Gilla
Wideström och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det alls är en faktor i trådens fall.

Folk kan vara egensinniga, folkskygga, egoistiska, motvalls och bekväma utan att vi sätter diagnos på det eller sjukvården involveras.
Så är det men praktiska saker för föreningen läs kollektivet som valt att leva tillsammans borde underlättas och något som borde skrivas in i stadgarna som legitimerar tillgång till att inspektera ev skador utan månader av byråkrati. Skulle varit inskrivet redan när föreningen skapades
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B BiggeTheKing skrev:
Så är det men praktiska saker för föreningen läs kollektivet som valt att leva tillsammans borde underlättas och något som borde skrivas in i stadgarna som legitimerar tillgång till att inspektera ev skador utan månader av byråkrati. Skulle varit inskrivet redan när föreningen skapades
Det finns lagar och regler som gäller. föreningen har rätt att med hjälp av kronofogden ta sig in i lgh. Även om ingen öppnar. Problemet är att bi lever i en rättsstat. Det innebär att det tar lite tid. Men du har rätt att komma in.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B BiggeTheKing skrev:
Så är det men praktiska saker för föreningen läs kollektivet som valt att leva tillsammans borde underlättas och något som borde skrivas in i stadgarna som legitimerar tillgång till att inspektera ev skador utan månader av byråkrati. Skulle varit inskrivet redan när föreningen skapades
Men det är redan inskrivet i bostadsrättslagen. Byråkratin kommer man inte ifrån om det skall finnas någon rättssäkerhet.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
OT, men vad finns det för möjligheter om det till exempel rinner större mängder vatten från en lägenhet ner i lägenheten under etc? Dvs pågående.
 
Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
OT, men vad finns det för möjligheter om det till exempel rinner större mängder vatten från en lägenhet ner i lägenheten under etc? Dvs pågående.
Styrelsen och dess entreprenör lär knappast dömas för hemfridsbrott om de tar sig in i lägenheten, t ex genom att bryta upp dörren för att stoppa detta. Det är ju en akut pågående skada som måste hindras.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.