BeaumontX BeaumontX skrev:
Njae. Det får ändå anses som en ganska hög tröskel för att föreningen ska ansetts åsidosätta sin skyldighet. Skulle föreningen underlåta att agera så absolut, men i detta fall så agerar föreningen med de verktyg som står föreningen till förfogande, enligt TS beskrivning.
Fast har vi tillräckligt med fakta för att bedöma föreningens agerande, jag tänker på om läckan beror på gamla rör som borde bytts långt tidigare t.ex.
 
Claes Sörmland
Man kan väl säga så här:

Scenario A. Om föreningen nu driver på ärendet så fort det går och kan visa att åtkomst till grannens lägenhet krävs för att alls komma vidare så ska TS inte ha nedsatt årsavgift. Man har för två månader sedan skickat ett rekommenderat brev till den trilskande grannen (eller lämnat det med vittnen vid dörren) och har nu i dagarna kontakt med kronofogden så att man kommer i lägenheten vilken dag som helst. Grannens vräkning är också vid det här laget långt gången.

Scenario B. Om istället man har dragit fötterna efter sig, inte orkat ta tag i det mer än att kanske skicka några mail med förvaltarens jurist som har förklarat det juridiska läget. Men inget mer har hänt. Man har ingen process för att få åtkomst till lägenheten eller vräka grannen. Man har inga planer för reparationen av läckan eller hur den ska utredas. Man har struntat i frågan till största delen och gjort det minska möjliga. Ja då ska TS skäligen ha nedsatt årsavgift, man sköter ju inte sitt reparationsansvar.

Jag gissar (utan att egentligen ha en aning) på B eller någon sorts B med inslag av element från A. Den enda som är motiverad i de här sammanhangen är normalt den som drabbas - TS.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Vilken jävla granne,man ska inte ha grannar,inte puckon iallafall!
 
kan man inte fortsätta undersökningen underifrån? Riva mer tills man hittar felet i taket som redan är fuktig?
Kanske kan man se t taket mer än på en badrumsgolv hos grannen ovanför?
 
TRJBerg
G gaia skrev:
kan man inte fortsätta undersökningen underifrån? Riva mer tills man hittar felet i taket som redan är fuktig?
Kanske kan man se t taket mer än på en badrumsgolv hos grannen ovanför?
Risken finns väl att man river för mycket och grannen plötsligt ligger på badrumsgolvet. Är väl nästan lika illa som att inte kunna renovera badrummet...
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Risken finns väl att man river för mycket och grannen plötsligt ligger på badrumsgolvet. Är väl nästan lika illa som att inte kunna renovera badrummet...
Gött med lite extra takhöjd i badrummet efter renoveringen
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Fast har vi tillräckligt med fakta för att bedöma föreningens agerande, jag tänker på om läckan beror på gamla rör som borde bytts långt tidigare t.ex.
Det är nog sällan man har all fakta i anonyma frågeställningar på ett publikt forum. Så inte sällan får nog läsarna dra lite egna slutsatser baserat på egna erfarenheter och logik. Tänker att det är därför ibland även "kunniga" skribenter kommer fram till lite olika slutsatser på en och samma frågeställning.

Känner inte till något fall där en förening ansetts vållande enbart på grund av att rören varit gamla. Kan tycka att jag borde sprungit på ett sådant om det finns, men erkänner att jag inte aktivt letat efter det heller.

Däremot har jag redan tidigare i tråden nämnt att läget är helt annorlunda för TS om vattenskadan beror på ett problem föreningen/styrelsen haft kännedom om men underlåtit att åtgärda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Grannen kanske odlar exotiska plantor i badrummet? Händer med jord som ram in runt gröna cannabisplantor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
A Adam Ab skrev:
Tack så jättemycket, du har helt rätt
Vid en vattenskada i bostadsrätt kan du ha rätt till ekonomisk kompensation för att täcka kostnader för reparationer och återställande av skador. Föreningen eller försäkringsbolaget kan vara ansvariga för att ge ekonomisk kompensation för vattenskador, beroende på omständigheterna kring skadan. Du kan få ersättning ur din bostadsrättsförsäkring för skador som drabbar din lägenhet genom vattenläckage från ditt eller grannarnas våtutrymme, kök, golvbrunn, avlopp och installationer. Om du däremot drabbas av vattenskada från ledning under tryck är det föreningen som ansvarar för detta. Om granne fortsätter att streta i mot kan vederbörande mista sin nyttjanderätt av bostadsrätten och den kan säljas på exekutiv auktion.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MrJay
BeaumontX BeaumontX skrev:
En vattenskada är aldrig rolig och har ofta stor påverkar för de boende samt innebär mycket arbete för föreningen. När någon part dessutom inte vill samarbeta blir det ännu värre. Din frågeställning innehåller egentligen flera frågor, så får se om vi kan försöka bena ut de. Däremot, som jag förstår, så verkar det som att det inte är utrett ännu vad vattenskadan beror på. Det är en försvårande omständighet, eftersom ansvars frågan kan skilja sig beroende på orsak.

Har du rätt till ersättning från föreningen? Det krävs generellt vårdslöshet från föreningens sida för att en medlem ska få rätt till skadestånd. Det går så klart att fråga föreningen (styrelsen) ändå, men man kommer knappast få gehör av en domstol. Det faktum att det uppstått en vattenskada gör inte att det går att hävda vårdslöshet, utan då krävs det i princip att styrelsen ska ha varit medvetna om att något var trasigt och underlåtit att vidta åtgärder. Att en annan medlem vägrar föreningen tillträde är inte heller något som föreningen kan belastas för. Snarare låter det tvärtom, styrelsen gör vad de kan för att få tillträde. Sedan är det tråkigt för dig och styrelsen att kvarnarna maler långsamt. Så chansen att få ersättning från föreningen är nog i det närmaste obefintlig.

Kan du kräva ersättning från grannen? Här är chanserna bättre åtminstone, men inte alls självklara. Vad är det du tänker du ska få ersättning för? Tror man behöver definiera ner det mer exakt först. Är det en ren förmögenhetsskada krävs det att det sker genom brott. Är det sakskada krävs det att grannen är vårdslös eller gjort skadan uppsåtligen. Men enbart det faktum att grannen vägrar bereda föreningen tillträde innebär inte att grannen har orsakat vattenskadan. Dessutom kan man nog gissa att om grannen ska strula med tillträde för föreningen så kommer denna nog att bestrida alla krav på ersättning. Då kommer du tvingas driva frågan i tingsrätten och även om du får rätt där, finns det några pengar att få ut från grannen ändå? Om du vinner i rätten och så kommer du, troligen, ligga ute med juristkostnader och finns det inga pengar att få...Ja, då kommer du ekonomiskt ligga ännu sämre till, trots att du "vann".

Har du varit i kontakt med ditt försäkringsbolag? Det är möjligt att du kan få ersättning för evakueringsboende från dem. Det vore ett mycket lättare alternativ för dig och, som jag förstår, lösa det som är egentliga problem.
AI svar?
 
  • Gilla
globaljuggler och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G gaia skrev:
kan man inte fortsätta undersökningen underifrån? Riva mer tills man hittar felet i taket som redan är fuktig?
Kanske kan man se t taket mer än på en badrumsgolv hos grannen ovanför?
Om jag har förstått situationen TS rätt så kan det vara badrummet ovanpå (den trilskande grannens) där läckan är eller i badrummet i lägenheten ovanpå denna. För att utesluta eller identifiera läckan i den senare vill man komma in och borra i den trilskande grannens tak så man kan mäta fukt där. Är det torrt där så är läckan någonstans kring den trilskande grannens badrum.

Nu måste denna läcka identifieras. Det kan t ex vara en läcka i avloppsstammen, i avloppsgroden,eller i någon VA-stam. Detta faller då på föreningen att åtgärda. Föreningen måste då riva den trilskande grannens badrum, reparera och återställa badrummet. Om det istället är en läcka vid tätskiktets anslutning till golvbrunnen eller grannen nyligen har renoverat badrummet och tätskiktet kanske inte alls finns där p g a bedräglig entreprenör, ja då faller det på grannen att reparera detta. Ja just det, den här samarbetsvilliga grannen ska göra jobbet...

Det är därför TS sitter i en sån skitsituation, det som behövs nu är att alla samarbetar, inte att man vägrar släppa in folk i sin lägenhet. Och styrelsen måste vara på som iglar och få grannen vräkt så fort som möjligt om hindradet fortsätter. Erfarenheten från min egen förening är att detta är som ett heltidsarbete för den i styrelsen som får dra lasset, inte minst alla härliga personkonflikter som ska hanteras. Ovissheten vad som ska repareras och det är ju inte så att man har en stab av kompetenta hantverkare till sitt förfogande. Byggföretagen vill ju naturligtvis inte ta något ansvar för en sån oviss situation, utan man får riva badrum på gissning och hoppas att man hittar och kan reparera felet. Allt medan hundratusentals kronor försvinner på gissningarna...
 
Redigerat:
  • Gilla
merbanan och 4 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
AI svar?
CrapGPT

Tillägg: ChatGPT ska det stå, autocorrect.....🤔
 
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BeaumontX BeaumontX skrev:
Känner inte till något fall där en förening ansetts vållande enbart på grund av att rören varit gamla. Kan tycka att jag borde sprungit på ett sådant om det finns, men erkänner att jag inte aktivt letat efter det heller.
Jag tror inte heller ålder på anläggningen kan anses som vållande. Som du säger, en annan sak om man känner till läckor eller stopp och inte reparerar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
AI svar?
Oklart om jag ska känna mig smickrad eller förolämpad.
 
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
CrapGPT

Tillägg: ChatGPT ska det stå, autocorrect.....🤔
Förstår att du tycker det är jobbigt att dina lögner blivit synliggjorda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.