Godafton!

I nederkant på vårt köksfönster samlas stora mängder kondens trots att det är relativt torrt inne. Vid 22 grader har vi ca 30% RH, och enligt mitt mollierdiagram antyder detta att temperaturen i fönstret (på glaset?) ligger på 4 grader eller lägre. Kan detta stämma? Har själv inte mätt temperaturen.

Fönstret i fråga är ett gammalt 2-glas (från 1947 om ingen bytt ut det senare), med sprucket kitt på utsidan och det skramlar rejält om det. Nya tätningslister dock.

Vad kan man tänka sig att detta fönster har för U-värde? Hur mycket bättre kan det bli bara av att renovera upp det lite? Vad kostar det i runda slängar att byta ut ett av glasen till energiglas (eller vad det nu är man brukar göra)? Är det överhuvudtaget lönt att fippla med gamla fönster, eller skall man bara byta ut det mot 3-glas på en gång?
 
Jag hade utan tvekan renoverat fönstren. Virke från 47 brukar inte vara något problem att renovera. Har hör lite olika priser på energiglas, allt från 600 till 800 per kvm. Tror att u värdet hamnar runt 1,7 med energiglas. Rejäl skillnad mot ca 2,9 vanligt glas ligger på.
 
:rolleyes:I valet mellan att kitta och att byta fönster, skulle jag definitivt kitta.:rolleyes:

Med andra ord, sprucket kitt är sådant som man åtgärdar löpande. Absolut ingen anledning till att byta fönster sålänge virket är OK. Det är mycket troligt att problemet med imma försvinner om du förnytar kittet. Om du tvunget vill göra av med pengar kan du låta sätta energiglas innanför befintliga rutor.
 
Håller med Sommartorparen angående kvalitet. Men kondensen kan även bero på att värmen från elementet inte riktigt når innerglaset. Kan vara djupa fönsterbänkar eller för mycket blommor. Kanske gardinerna är i vägen för värmen från elementet? Jobbat med fönsterrenovering i 15 år och det brukar inte vara så svåråtgärdade problem.

Mvh // Janne
 
Renovera och byt innrglaset till Låg emissionsglas LE. ditt tidigare U värde 2.6 ditt nya 1.9 om tätlisterna är perfekta.Man kan få kondens mellan glasen pga värmen från nya LE glaset inte läcker ut och värmer ytterglaset.
Lycka till
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.