Rickard.
H Hybro skrev:
Borde inte ev besvär med dubbla tätskikt ha visat sig under tiden?
Det blir inga problem, det är bara ett argument som folk utan kunskap på ämnet gillar att slänga fram av olika anledningar. Jag gissar det härstammar från dubbla ångspärrar/tätskikt i vägg/golvsammanhang med organiskt mellan men jag vet inte.

Det finns för övrigt ett flertal tak-lösningar som bygger på flera tätskikt ovanpå varandra och dom funkar såklart helt utan problem. (Ett vanligt papptak t ex......)
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
Som gammal snickare skulle jag föredra att den låg kvar. Råsponten kan delvis kontrolleras innifrån. Man kan även skära upp den gamla pappen på några strategiska platser och undersöka den från utsidan. Man kan även knacka med hammaren på flera ställen, och känna så det svarar.
Om börjar riva, kommer det bli massa vassa kanter av gammal papp, under spikraderna. Om pappen liggen kvar kommer den fortsatt fungera som en extra barriär. Så har man både "hängslen och livrem". Så låt den ligga kvar, om den fortfarande är i okej skick, och inte bara skrot förstås.
 
  • Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det blir inga problem, det är bara ett argument som folk utan kunskap på ämnet gillar att slänga fram av olika anledningar. Jag gissar det härstammar från dubbla ångspärrar/tätskikt i vägg/golvsammanhang med organiskt mellan men jag vet inte.

Det finns för övrigt ett flertal tak-lösningar som bygger på flera tätskikt ovanpå varandra och dom funkar såklart helt utan problem. (Ett vanligt papptak t ex......)
Många gamla tak har ju spånfyllt direkt mot råspånten. Det är väl som humlan som inte kan flyga. Det borde ruttna. Man måsta ha luftspalt.

Men gamla hus kunde klara sig utan luftspalt på fasad och snetak. Jag har sådant snetak. Det jag rivit i har varit helt utan fuktproblem.

Jag undrar om man lägger helt tät eller flera lager takpapp, om det verkligen funkar?

Själv är jag lite allergisk mot lager på lager principen. Exempel från innervägg... först spännpapp, sen masonit, sen bastupanel, så sätter man gips, sen sjögrästapet, sen renoveringstapet, sen målar man med plastfärg, sen tapetserar man osv. Hur många lager är det in till "stommen"? Fanns det några fuktskador, mögel eller liknande? Ingen som vet... Med stockholmskvadratmeterpriser så förlorar man ju dessutom yta på att bara bygga på... Ett lager renoveringsgips tycker jag får räcka i normalfallet. Är det fler lager ska de bort! Sen kan det ur "arkeologisk synvinkel" vara bra att det gamla finns kvar under. Troligen kommer någon i framtiden riva bort det nya och behålla det ursprungliga!
 
  • Gilla
HantverksMannen
  • Laddar…
Rickard.
J JohanLun skrev:
Många gamla tak har ju spånfyllt direkt mot råspånten. Det är väl som humlan som inte kan flyga. Det borde ruttna. Man måsta ha luftspalt.

Men gamla hus kunde klara sig utan luftspalt på fasad och snetak. Jag har sådant snetak. Det jag rivit i har varit helt utan fuktproblem.

Jag undrar om man lägger helt tät eller flera lager takpapp, om det verkligen funkar?

Själv är jag lite allergisk mot lager på lager principen. Exempel från innervägg... först spännpapp, sen masonit, sen bastupanel, så sätter man gips, sen sjögrästapet, sen renoveringstapet, sen målar man med plastfärg, sen tapetserar man osv. Hur många lager är det in till "stommen"? Fanns det några fuktskador, mögel eller liknande? Ingen som vet... Med stockholmskvadratmeterpriser så förlorar man ju dessutom yta på att bara bygga på... Ett lager renoveringsgips tycker jag får räcka i normalfallet. Är det fler lager ska de bort! Sen kan det ur "arkeologisk synvinkel" vara bra att det gamla finns kvar under. Troligen kommer någon i framtiden riva bort det nya och behålla det ursprungliga!
Detta bevisar kanske min poäng, man lägger in andra värderingar som egentligen inte är så relevanta just på tak och dess funktion.
Funkar inget tätt lager pga fukt så funkar inte heller två men funkar ett så funkar två, och tre.

Det finns såklart fullt rimliga anledningar att riva gammal papp men just argumentet att två lager skulle orsaka problem är fel.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Relaterad fråga: Kan man lägga ny papp på gummimatta , som i sin tur ligger på äldre papp ?
 
G GulCumaru skrev:
Relaterad fråga: Kan man lägga ny papp på gummimatta , som i sin tur ligger på äldre papp ?
Spontan tänkte jag säga nej. Men vid närmare eftertanke finns det nog inga problem med det heller. Men det viktiga är att inte klistra fast den i gummiduken, om inte den är ordentligt spikad iallafall. Den nya pappen får ju inte lossna för att gummiduken gör det.
 
  • Gilla
HantverksMannen
  • Laddar…
Rickard.
G GulCumaru skrev:
Relaterad fråga: Kan man lägga ny papp på gummimatta , som i sin tur ligger på äldre papp ?
Man bör riva bort gummiduken, eller i alla fall det mesta av den.
 
  • Gilla
HantverksMannen
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Detta bevisar kanske min poäng, man lägger in andra värderingar som egentligen inte är så relevanta just på tak och dess funktion.
Funkar inget tätt lager pga fukt så funkar inte heller två men funkar ett så funkar två, och tre.

Det finns såklart fullt rimliga anledningar att riva gammal papp men just argumentet att två lager skulle orsaka problem är fel.
Näe, men vad säger att det första lagret var "helt" tätt?

Om det nu inte var diffusionsöppen papp, vad händer om det är en skada i det yttre papplagret (det är väl inte otänkbart att det kan bli en skada) - då kommer det ju komma in mellan två helt täta lager, det känns som en obra ide.

Och som sagt. Hur vet man att råsponten är frisk, om taket är snetak med isolering på insidan???

https://hallbaratrahus.se/teknisk-underlagstak.php

https://www.byggahus.se/forum/threads/diffusionsoeppet-underlagstak.104714/

https://www.byggahus.se/forum/threads/diffusionsoeppen-takpapp-eller-ej.443510/


Så, frågan här bör vara - när är huset byggt? Är det isolerat och isåfall hur?

Är det ett "modernt" hus med en vind där hela insidan är besiktningsbar och oisolerad så fine, kör lager på lager. Annars skulle iallafall JAG om jag kostade på ett takbyte, ta bort gammal papp och läkt. Annars går det bra att bara tvätta och måla tegelpannorna så ser det snyggt ut. Men jag tycker ett tak ska hålla 50-60 år om man byter.
 
  • Gilla
HantverksMannen
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Man bör riva bort gummiduken, eller i alla fall det mesta av den.
Varför kan inte den ligga kvar då?
 
Rickard.
J JohanLun skrev:
Varför kan inte den ligga kvar då?
För att gummiduk generellt är ett dåligt underlag för tätskikt, det är sällan tillräckligt slätt och råkar det vara det så kanske det inte är det mitt i sommaren pga värmeexpansionen. Gummiduk monteras "löst" över taket på ett sätt som inte passar montaget av papp särskilt bra särskilt vid detaljer.

Det finns säkert undantag men det är i alla fall min erfarenhet av gummitak.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B
Att lägga takpapp över gammal takpapp är väl standard? Det är väldigt mycket jobb, tungt och geggigt att riva flera lager takpapp kan jag säga.. Självklart måste du ha korrekt underlagspapp/tätskikt i botten annars bygger man ju in problem. Råsponten går att titta på vid takfot och kring/bakom panel etc.
 
  • Gilla
HantverksMannen och 1 till
  • Laddar…
Jag är bara amatör men jag tar aldrig bort den gamla pappen. En jäkla massa jobb och sedan behövs ny underlagspapp så jobbet blir ju tre gånger större utan något större vinst. Anpassa längden på takspik lite bara och blir det allt för många lager av takpapp kan det vara värt att börja om.
 
  • Gilla
HantverksMannen
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Jag är bara amatör men jag tar aldrig bort den gamla pappen. En jäkla massa jobb och sedan behövs ny underlagspapp så jobbet blir ju tre gånger större utan något större vinst. Anpassa längden på takspik lite bara och blir det allt för många lager av takpapp kan det vara värt att börja om.
Hur många lager är OK då enl dig?
 
  • Gilla
HantverksMannen
  • Laddar…
B
J JohanLun skrev:
J JohanLun skrev:
Hur många lager är OK då enl dig?
Finns nog ingen gräns så, häromkring är det nog hus med 3-4 lager. Handlar väl mer om du har synliga bubblor, om hela pappen är täckt i mossa, ojämnheter etc. Dvs finns förutsättningar att lägga nytt tak på bra sätt. Finns inte det får man riva. Men undvik det så långt det går, det är som sagt tungt och kladdigt, man drar in tjära i huset, risk underlagspapp en följer med och då blir det ännu mer omfattande.
 
  • Gilla
HantverksMannen
  • Laddar…
B bygges skrev:
Finns nog ingen gräns så, häromkring är det nog hus med 3-4 lager. Handlar väl mer om du har synliga bubblor, om hela pappen är täckt i mossa, ojämnheter etc. Dvs finns förutsättningar att lägga nytt tak på bra sätt. Finns inte det får man riva. Men undvik det så långt det går, det är som sagt tungt och kladdigt, man drar in tjära i huset, risk underlagspapp en följer med och då blir det ännu mer omfattande.
Jag tror som sagt på att göra det ordentligt. Inte bygga in onödiga fuktfällor, vilket jag tror det är med flera lager papp, kunna inspektera ordentligt och att i de fall där det behöver vara diffusionsöppet inte bygga för tjocka lager.

Varför det skulle komma in tjära i huset förstår jag inte, arbetet sker väl utomhus.
Det extra jobbet kan jag ju inte gissa om, men visst förstår jag att det går snabbare att låta den ligga. Min oro skulle vara att gamla spikar kryper upp, skarvar hamnar inte på samma ställe och det blir med tiden hål mitt på pappen.

Om man har betongpannor så kvittar kanske det att det inte är tätt, då pannorna i sig är täta.

Ska ta och kolla mitt eget tak. Tidigare ägare la om taket, kanske har jag dubbel papp. Men tror inte det...
 
  • Gilla
HantverksMannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.