En halv dags gävare för planering samt 15 löpmeter gjuten mur samt ett antal lass jord och grus är väl utgiften för vad 600 kwm tomt kostat. Har drivit upp häckar och buskar och växter med sticklingar - de få som köpts har varit plantspön.

De första fem åren bar jag sten. Jag ska inte anlägga ny trädgård en gång till 😉.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag gillar arabernas filosofi: medan vi hela tiden säger att tiden tar slut pga deadlines etc. Så säger de: det kommer ständigt ny tid. 😊
Kan man verkligen anta att det alltid kommer mer tid? 🤔 Ingen av oss vet ju hur lång tid vi faktiskt får. Eller hur lång tid vi ens har kvar?

Eller tänker de sig en tidlös existens i efterlivet? Även om det skulle visa sig stämma så tror jag ändå inte att jag kommer ha varken tid eller ens förmågan att hålla på med mitt hus när jag är död.
 
Nissens
E Einh skrev:
Kan man verkligen anta att det alltid kommer mer tid? 🤔 Ingen av oss vet ju hur lång tid vi faktiskt får. Eller hur lång tid vi ens har kvar?

Eller tänker de sig en tidlös existens i efterlivet? Även om det skulle visa sig stämma så tror jag ändå inte att jag kommer ha varken tid eller ens förmågan att hålla på med mitt hus när jag är död.
Det kommer självklart mer tid oavbrutet.

Det är väl mer så att de har det som en ursäkt att inte stressa upp sig tror jag. Men jag tänker så ibland när det kört ihop sig lite.

Sedan är det väl så att det ständigt kommer mer tid även när du och jag är borta. 😊
 
Det kan vara en anledning till att araberna sedan tusen år ligger i absoluta botten när det gäller innovation och utveckling.
Varför göra det idag när man kan göra det imorgon (eller inte alls)?
Det enda i tillvaron som vi med säkerhet är utmätt är vår tid. Så den bästa gåva man kan ge är av sin tid.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ett garage vidbyggt till bodelen är för mig grunden till att spara mycket pengar.

Knallar ut dit när jag vill.

Vi kör bilar som är minst 10 år gamla... Alltså billiga i inköp.
Visst har jag tagit hjälp med lite mer avancerad service som t ex kamremsbyte, två gånger senaste 10 åren. Ja, hjulinställning ungefär lika ofta. Toe-in justerar jag själv.
Rostlagning liksom t ex hjullager byten klarar jag ... Förr nåt motor- och kopplingsbyte.

Lätt jag spar in några 1000 varje gång för minsta service.

Har goda kontakter, så jag kan göra arbetsbyten om det kärvar sig helt.

Ringer inte servicefirmor för injustering av luftflöden, reparation och filterbyten i FTX och avfuktare.
Knappast något annat heller för den delen.

All ombyggnad och underhåll av huset, trädgårdsmaskiner e t c ser jag som en ära att kunna fixa själv.
Inom något år målar jag om timmerhuset en gång till. 10 år sen senast. Kostar bara färg. Penslarna tvättade jag ur sist.

Och vad kul att visa barnen m fl att det går.

El-kostnaden går kanske att få något lägre ytterligare. Värmer kåken med björkved i en stor täljstensugn.
Ja, just det. Fixar veden för ett år
under några vårveckor, då jag inte har nåt annat pyssel p g.

Såpass låga lånekostnader, så planen är att byta Albin Cumulusen som jag haft sedan 2007 mot en mindre husbil.
Kommer i s f aldrig stå på en ställplats för 300-600 / natt. Det har jag inte ro eller rå till.

Och tänk... Jag har alltid haft tid och råd för naturliv och fritid.

Jag bara väljer vad jag vill göra.
Tar gärna nån tur till sommarstugan. Fiskar, jagar och åker snöskoter.

Men grunden i allt detta är att vi har en bra prisvärd stuga, som ökat i värde genom åren.
Att bo i en lägenhet eller i en stuga i områden / landsändar, där prislappen börjar på 5 miljoner hade inneburit ett mycket begränsat liv för oss. Nu har vi det mycket bra.

Här på landsbygden ligger inte månadslönen på 40 000 eller högre, så det gäller att anpassa sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.