Dags för robotgräsklippare i år. Det finns förstås en uppsjö klippare och en uppsjö diskussionsartiklar på en uppsjö forum, och en uppsjö tester. Men testerna är ändå ganska korta och en del låter nästan partiska, och på många forum är det mer antaganden av folk som inte testat det de pratar om, än folk som talar av erfarenhet. Så därför kommer här en lite mer specifik fråga:

Vi har en tomt på ca 600-700 m2 som lutar "en del" (säkert upp till 40 %) och som är lite smågropig (vilket förstås går att fylla igen). Formen är rektangulär men med en utstickande del på ena sidan, och det står några träd och buskar samt ett fotbollsmål framme.

Vi har egentligen alltid tänkt att det blir en Husqvarna med slinga, men nu börjar fler och fler slinglösa klippare komma. Finns det någon som testat både Husqvarna med slinga och någon robot utan slinga, och vad är era erfarenheter i så fall, och från vilket märke? Och ni som "bara" testat slinglöst, vad tycker ni?

Vad gäller funktioner så är vi främst ute efter en klippare som funkar problemfritt och som klipper snyggt. Nån form av trådlös uppkoppling till app är säkert bra men 4G är inte nödvändigt även om det är skoj.

Funkar det som underlag för lite specifika åsikter från folk som har testat på riktigt och har egen erfarenhet?
 
Tror inte du hittar så många användare just nu som har gått från ex. en Automower till någon ny slinglös klippare.
Det finns några inlägg i forumet från användare som har installerat Luba och Segway-klippare. Kanske kan du hämta lite info därifrån.

Det lär gå några fler klippsäsonger innan vi har en bra eller bättre bild hur dessa maskiner funkar under längre tid och hur ev. problem/reparation funkar.

Jag brukar framhålla att eftermarknaden för dessa maskiner är en viktigt sak som bör beaktas.
Förr eller senare behövs någon reservdel, dessa ska då gå att snabbt få tag på under klippsäsongen.
 
  • Gilla
docydry
  • Laddar…
Ha OK sant, good point. Tack för reflektioner!
 
Tomture61
Har en Luba AWD 5000 vers. 1 . Har haft den i 1 år .
Funkat förträffligt bra , jobbade på jämnheten på gräsmattan + dränering av do. Blev många omprogrameringar av klippytor 🙂 Hade jag haft trådat så hade det blivit mycket besvärligt .
Det som hänt är att RTK antennen blev vattenskadad , fick en ny och i år fick den extraskyddet påmonterat .
Premier klippte i helgen , blev lite meck att para ihop nya RTK med klippare och lur .
 
Tack @Tomture61!
Låter som att du är tillräckligt nöjd ändå 😊 Har du nån uppfattning om batteriets kapacitet? Är 5000 m2 en rimlig uppskattning? Funderar på om 1000-modellen räcker på en gräsmatta på 600 m2. Det ska det ju förstås göra enligt siffrorna, men jag undrar om det innebär om den orkar klippa så mycket i ett svep eller om det är en massa åkande fram och tillbaka till basen för att ladda under kllippningen.
 
Tomture61
D docydry skrev:
Tack @Tomture61!
Låter som att du är tillräckligt nöjd ändå 😊 Har du nån uppfattning om batteriets kapacitet? Är 5000 m2 en rimlig uppskattning? Funderar på om 1000-modellen räcker på en gräsmatta på 600 m2. Det ska det ju förstås göra enligt siffrorna, men jag undrar om det innebär om den orkar klippa så mycket i ett svep eller om det är en massa åkande fram och tillbaka till basen för att ladda under kllippningen.
Klipper 1 ggr/vecka , startar manuellt .
Den klipper 2 ggr , andra ggn i 90 gr vinkel .
Från början var det 600 kvm , mossa i gräsmattan gör att klipparen går tyngre .
Laddade 1 extra gång på ett klippas .
Har för mig det tog 4 timmar för 600 kvm .
Har kommit nya uppdateringar så jag kan välja snigelfart eller som vinden 🙂
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Klipper 1 ggr/vecka , startar manuellt .
Den klipper 2 ggr , andra ggn i 90 gr vinkel .
Från början var det 600 kvm , mossa i gräsmattan gör att klipparen går tyngre .
Laddade 1 extra gång på ett klippas .
Har för mig det tog 4 timmar för 600 kvm .
Har kommit nya uppdateringar så jag kan välja snigelfart eller som vinden 🙂
Hm så en klippare för 5000 m2 behöver åka hem och ladda en gång för att klara 600 m2 (x2)? Hänger jag med rätt? Även om mossan minskar så skulle Luba 1000 behöva ladda rätt så frekvent under klippningarna i så fall. Låter som att vi har rätt så likstora gräsmattor.
 
Tomture61
D docydry skrev:
Hm så en klippare för 5000 m2 behöver åka hem och ladda en gång för att klara 600 m2 (x2)? Hänger jag med rätt? Även om mossan minskar så skulle Luba 1000 behöva ladda rätt så frekvent under klippningarna i så fall. Låter som att vi har rätt så likstora gräsmattor.
Luba 2 AWD 1000 har ett mindre batteri , laddas på 90 min .
Rekommenderas upp till 1000 kvm , jobbar 120 min på en laddning .

Luba 2 AWD 3000 till 10000 har lika stort batteri , laddas på 150 min .
Rekommenderas upp till 3000 / 5000 / 10000 kvm , jobbar 180 min på en laddning .

Finns fler skillnader mjukvarumässigt , detta ang tex storleken på gräsmattan .
För att förkovra sig https://eu.mammotion.com/
https://shop.datanova.se/produkter?s=mammotion&page_size=60&sort_by=SaltTotalt&sort_desc=1&view=card
 
Redigerat:
  • Gilla
docydry
  • Laddar…
Tomture61
D docydry skrev:
Hm så en klippare för 5000 m2 behöver åka hem och ladda en gång för att klara 600 m2 (x2)? Hänger jag med rätt? Även om mossan minskar så skulle Luba 1000 behöva ladda rätt så frekvent under klippningarna i så fall. Låter som att vi har rätt så likstora gräsmattor.
Vad som också kan nämnas ang trådad klippare vs trådlös är att en klippare som är trådad jobbar planlöst .
Dvs den kan klippa på samma ställe flera gånger på samma arbetspass .
Medans tex Luba följer ett upplagt schema , klipper efter ett programmerat mönster .
 
  • Gilla
docydry
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.