Hmmm smålandsvillans grund har som jag vet och hört trotts idogt letande inte uppvisat några problem. Så är man inte intresserad och påläst ska man vara försiktig med att modifiera grunden!! Om man tilläggsisolerar grunden och tätar ventilerna under vintern så är det inte otroligt att både temperatur och fukthalt kan nå farliga nivåer. Sen kan jag inte påstå att det är golvkalt i smålandsvillanshus så jag vette tusan om det är nödvändigt heller.

Summan av kardemumman är att; är man inte påläst, har dålig koll på grunden och är ointresserad av byggnadsfysik så bör man helst låta grunden vara som den är.
 
Tillägg i grunddebatten:

Ni behöver inte fundera på om ni ska täppa till ventiler eller ej eftersom det ej får uppföras uteluftsventilerade krypgrunder längre. Samtliga grundentreprenörer som SMV använder har slutat med detta sedan byggnadsnormerna ändrades här under hösten.

Byggnormen säger att luftfuktigheten ej får överstiga 75% i grunden, vilket inte går att garantera i en uteluftsventilerad grund. Därför svetsas alla skarvar i grundblocken ihop, grunden isoleras och det installeras ett avancerat avfuktningssystem med hydrometer och manöverpanel inne i huset.

Innersidan av grunden isoleras alltså + att den täcks av en heltäckande plast film för att garantera att det ej läcker in kall och fuktig uteluft. Temperaturen kommer att stiga i grunden + att luftfuktigheten går ner.

Detta gäller på alla nya grunder som ej börjats bygga. Jag har tror även att andra grundentreprenörer, dvs om ni väljer att göra grunden utan SMV's inverkan har rättat sig efter svensk byggstandard och normer.

Mao så behöver ni ej oroa er över fukt i grunden längre, det som kan oroa är elräkningen för avfuktningsanläggningen, särskilt på stora grunder som Nybro och Värnamo :cool:
 
Glömde tillägga att det alltså inte tas upp några ventiler i grunder överhuvudtaget, förutom till avfuktningsanläggningens rörsystem samt ev. braskamin.
 
Completer skrev:
Tillägg i grunddebatten:

Ni behöver inte fundera på om ni ska täppa till ventiler eller ej eftersom det ej får uppföras uteluftsventilerade krypgrunder längre. Samtliga grundentreprenörer som SMV använder har slutat med detta sedan byggnadsnormerna ändrades här under hösten.

Byggnormen säger att luftfuktigheten ej får överstiga 75% i grunden, vilket inte går att garantera i en uteluftsventilerad grund. Därför svetsas alla skarvar i grundblocken ihop, grunden isoleras och det installeras ett avancerat avfuktningssystem med hydrometer och manöverpanel inne i huset.

Innersidan av grunden isoleras alltså + att den täcks av en heltäckande plast film för att garantera att det ej läcker in kall och fuktig uteluft. Temperaturen kommer att stiga i grunden + att luftfuktigheten går ner.

Detta gäller på alla nya grunder som ej börjats bygga. Jag har tror även att andra grundentreprenörer, dvs om ni väljer att göra grunden utan SMV's inverkan har rättat sig efter svensk byggstandard och normer.

Mao så behöver ni ej oroa er över fukt i grunden längre, det som kan oroa är elräkningen för avfuktningsanläggningen, särskilt på stora grunder som Nybro och Värnamo :cool:
Helt riktigt,nya grunder med avfuktare behöver inte oroa sig. Dessutom så behöver man nog inte oroasig för elräkningen heller. I och med att du sluter tätt och isolerar minskar avkylningen mot bjälklaget och i de beräkningar jag hört ryktas om ska energibesparingen vara större än energiomsättningen i avfuktaren. Haken är som alltid att det inte är gratis att få en avfuktare :(
 
Igår hade vi vår "slutbesiktning" på vår Villa V-vik.
Gick väl bra och så men fick byta ut nästan alla köksluckor ( märkligt för de var kryssade men ingen av oss kunde hitta felet, så nu har vi en extra uppsättning)+ att vi ska få ett nytt handfat..(litet märke)
Fick beröm för grunden, en av d bästa vår kvalitetsansvarige hade sett sa han.. :) kul!
Fick också oväderliga tips vad det gäller tex: att lämna bjälkarna på övervåningen framme som vi ska göra.. kommer att bli så snyggt och högt till tak!

Men just nu är det tapetsering som gäller..

Ha det bäst!
 
Sophie&Palle skrev:
Igår hade vi vår "slutbesiktning" på vår Villa V-vik.
Gick väl bra och så men fick byta ut nästan alla köksluckor ( märkligt för de var kryssade men ingen av oss kunde hitta felet, så nu har vi en extra uppsättning)+ att vi ska få ett nytt handfat..(litet märke)
Fick beröm för grunden, en av d bästa vår kvalitetsansvarige hade sett sa han.. :) kul!
Fick också oväderliga tips vad det gäller tex: att lämna bjälkarna på övervåningen framme som vi ska göra.. kommer att bli så snyggt och högt till tak!

Men just nu är det tapetsering som gäller..

Ha det bäst!
Vi är också inne på att ha öppet upp till nock på övervåningen och kanske klä in bjälkarna med något "slitet" och gammalt trä... Vad var dessa oväderliga tips, jag blir ju nyfiken som tusan ;)
 
Jag sitter här och kalkylerar lite på materialåtgång för att inreda övervåningen på vårt Värnamo (när det kommer).

Är nu lite nyfiken på vad ni som inrett era övervåningar har använt för tjocklek på isoleringen i taket och på väggarna. Det råder ju många bud om det allt från 195mm till 300mm?

Varje taksida rymmer ungefär 90kvm isolering om man isolerar upp till nock och gavlarna ca 10-15 beroende på fönster. Med den planlösningen vi är sugna på så går det även åt hiskliga 320kvm gips.....

Som sagt lite tips på tjocklek och annat matnyttigt mottages tacksamt!

Mvh Freddie
 
Hej

Ni som bor i smålandsvillor, drar det kallt från nyckelhål i dörrarna och från el och tv uttag som sitter i ytterväggar? jag har fläkten i värmepannan stäld på 6 men funderar om det är för högt eftersom det frar kallt om man sätter upp handen framför nyckel eller tv och eluttagen. Någon mer som har det så? Har en nibe 310 och om man stängerav den slutar det att dra kallt.
 
Att det blåser från nyckelhål etc beror väl på att det är undertryck i huset, frånluftsfläkten suger ut luften från huset.
 
Det börjar närma sig leverans även för oss, närmare bestämt på fredag om vädergudarna vill väl. Blir nog ett av de sista husen med gamla uteluftsventilerade grunden (bygglov före 1/7-07).

Följ med på bloggen: http://nybro-insight.blogspot.com/
 
Bor i ett Mariannelund byggt -06 och ska nu installera en braskamin. Kaminen vi har bestämt oss för har ingen anslutning av tilluft och vad jag vet så måste det användas i SMV hus för att inte få baksug (p g a värmesystemet med Nibe Fighter 310 P).

Nu påstår kaminleverantören att det räcker med att sätta upp ytterligare en tilluftsventil i vardagsrumsväggen istället för direkt till kaminen.
Kan man göra så och fungerar det?
Försämrar eller tar man det befintliga värmesystemet ur funktion?
Bryter man någon garanti från Nibe?

Annars får vi skippa denna kaminen och hitta en med anslutning för tilluft!

Mvh
DT
 
Completer skrev:
Jag sitter här och kalkylerar lite på materialåtgång för att inreda övervåningen på vårt Värnamo (när det kommer).

Är nu lite nyfiken på vad ni som inrett era övervåningar har använt för tjocklek på isoleringen i taket och på väggarna. Det råder ju många bud om det allt från 195mm till 300mm?

Varje taksida rymmer ungefär 90kvm isolering om man isolerar upp till nock och gavlarna ca 10-15 beroende på fönster. Med den planlösningen vi är sugna på så går det även åt hiskliga 320kvm gips.....

Som sagt lite tips på tjocklek och annat matnyttigt mottages tacksamt!

Mvh Freddie
Jag har precis Isolerat min övervåning, enligt ritningen som följde med mitt hus (Lammhult 38graders taklutning)
så skulle det vara 220mm isolering men när jag köpte isolering gick det inte att få tag på 220mm skivor... ca ett årsedan, så jag köpte 120 + 95 = 215mm istället, gissar att jag förlorar några kronor per år i uppvärmnings kostnader men vi har iaf dragit upp Vattenburen värme på ÖV så det kanske jämnar ut sig ...
Där vill jag passa på att ge lite tips... Vi hade begärt in offerter ifrån flera VVS företag, och priset skiljde jätte mycket, vi har betalt 10.370kr för installation av Vatten buren värme till 5 st element + badrumet, 1 under varje fönster + ett i allrummet... dock ingick inte själva elementen men proppade rör som jag nu håller på att klä in med gips... den dyraste offerten från YIT var på över 70.000 kr , och då ville dom friskriva sig från ansvar eftersom de inte kunde räkna på hur mycket isolering som behövdes i ytterväggen för att inte rören skulle frysa.. (jag har lagt rören innanför isoleringen i långsidorna, men mellan 2lager isolering på kortsidorna...)
 
Tack för input ang övervåning! Det känns som det finns att göra där också!

Har en annan fundering;

Hur mycket fyllnadsmassor gick det åt till era grunder?

Vi bygger ju ett Värnamo och har en rätt så plan tomt utan berg o.d. Min grundentreprenör fakturerar mig för 244kubik fyll (ca 360 ton?) och det låter lite mycket tycker jag. Till saken hör också att de inte fraktat bort någon massa överhuvudtaget från tomten.

Mellangaraget på 36kvm ingår också tror jag.

Hur ser det ut för er andra?
 
Nojan skrev:
Hej Alla smålandsvilla byggare!

Vi håller som bäst på och väntar på att våran grund skall Pålas och byggas ... totalt med pålning skall det bli ca 250.000 för grunden om inte pålningen går över 12 meter ...

Vi bygger Lammhult i Nyköping
Hej!

Vi håller också på och ska bygga lammhult i Nyköping.
Var i nyköping bygger ni?
Vi får betala ca 180 000 för grunden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.