tommib
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet dårå...
 
  • Haha
Johan456
  • Laddar…
Enligt SS 4370102 ska det sitta ett vägguttag på +1400 över golv bredvid spegel i badrum.
Tänkte bara nämna som tips det då jag såg att ni pratade om det.
 
BirgitS
A avh67f skrev:
Enligt SS 4370102 ska det sitta ett vägguttag på +1400 över golv bredvid spegel i badrum.
Tänkte bara nämna som tips det då jag såg att ni pratade om det.
Är inte det där bara en vägledning och inte en standard som ställer krav?
Apropå att du skriver "ska".
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är inte det där bara en vägledning och inte en standard som ställer krav?
Apropå att du skriver "ska".
Det är en standard men den kan inte ställa krav på var uttag ska sitta i ett badrum.

SS4370102 är problematisk då mycket i den är det ingen som vill ha eller betala för. Samtidigt innehåller den relevanta delar och är ofta föreskriven vid upphandlingar.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det är en standard men den kan inte ställa krav på var uttag ska sitta i ett badrum.

SS4370102 är problematisk då mycket i den är det ingen som vill ha eller betala för. Samtidigt innehåller den relevanta delar och är ofta föreskriven vid upphandlingar.
Jag har haft samma tankar angående kostnaderna gällande den standarden. Jobbar du också i elbranschen?

Men om den är föreskriven är det bara att följa den. Normalt brukar jag använda den delvis ändå om jag är på mindre jobb utan projektering och inga specifika instruktioner finns av beställaren. Tex detta uttag i badrum som kommentaren ovan handlade om.

Det var bara ett tips i all välmening. Se det inte som ett krav på något sätt 🙂
 
Redigerat:
A avh67f skrev:
Jag har haft samma tankar angående kostnaderna gällande den standarden. Jobbar du också i elbranschen?

Men om den är föreskriven är det bara att följa den. Normalt brukar jag använda den delvis ändå om jag är på mindre jobb utan projektering och inga specifika instruktioner finns av beställaren. Tex detta uttag i badrum som kommentaren ovan handlade om.

Det var bara ett tips i all välmening. Se det inte som ett krav på något sätt 🙂
Har gjort, senast i föreskrivande led.

Förstår att det var i välmening, ville bara svara på Birgits fråga.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
K
Fario Fario skrev:
Se till att eluttaget inte är inne i skåpet, sådant blir man galen över.

Vi har ett separat uttag vid handfatet. Vi laddar tandborstar ich jag trimmar huvudet en gång i veckan.
Se till att eluttaget är inne i skåpet, annars blir man galen.

Vi har ett separat uttag i kommoden. Vi laddar tandborstar ich jag trimmar skägget en gång i veckan. Vill verkligen inte se dom ligga på bänkskivan
 
  • Gilla
Elutte
  • Laddar…
D
Se till att du har ett uttag inne i överskåpet--detta uttag skall fungera även om strömmen till ljuskällan är bruten (till tandborste) samt ett till två i närheten av handfatet (till hårfön, trimmer).
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Kanske på sin plats att nämna avståndsreglerna. Om du jar uttag i badrummet så skall det sitta minst 120 cm från duschen , och minst 60 cm från badkarskant.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
R
J Johan456 skrev:
Har gjort, senast i föreskrivande led.

Förstår att det var i välmening, ville bara svara på Birgits fråga.
Vad är det för avstånd som gäller ifrån kranen i en kommod till ett vägguttag på väggen?
Är det 500mm?
 
R Rejäl skrev:
Vad är det för avstånd som gäller ifrån kranen i en kommod till ett vägguttag på väggen?
Är det 500mm?
Finns inget direkt krav. Men ett uttag ska ju inte sitta så placerat att det t.ex. blir nedskvätt när man t.ex. tvättar händerna.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vad är det för avstånd som gäller ifrån kranen i en kommod till ett vägguttag på väggen?
Är det 500mm?
Finns som sagt inget specat avstånd, utan det är sunt förnuft som gäller.Du vill ex. inte ha uttaget så att du ständigt skakar av dig vatten från händerna mot uttaget.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Finns som sagt inget specat avstånd, utan det är sunt förnuft som gäller.Du vill ex. inte ha uttaget så att du ständigt skakar av dig vatten från händerna mot uttaget.
Jag har kommit över hundstadiet och använder handduk istället.
 
  • Haha
Uffe A
  • Laddar…
Eluttag i komod, hur göra, bara dra en vp slang rätt ut och sätta en utanpåliggade dosa sen, eller sätta en apparratdosa direkt?
 
tommib tommib skrev:
Jag hade tvärt om blivit tokig på just att uttaget inte var i skåpet. Där tandborsten står, för att jag ska slippa se den hela tiden.

Vi har uttag utanför också för all del, till sagda hårfön och div andra hårgrunkor (fråga mig inte...). Där laddar jag också skäggtrimmern när det behövs.

Jordfelsbrytare tycker jag bör betraktas som ett absolut krav, oaktat uttag. Det finns ingen rimlig anledning att inte ha det i ett nybyggt badrum.
Det är idag krav på jordfelsbrytare på allt i badrum om det byggs nytt. Jag har för mig att det gäller kablar som går i väggarna också, vilket i realiteten inte spelar någon roll i nya hus eftersom i stort sett allt redan är skyddat av jordfelsbrytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.