Jag har också fått ge upp nån gång och kapat skivan. Finns det egentligen någon teknisk anledning till att "hålet/fördjupningen" på skivan måste vara exakt lika stort som flänsen på axeln? Minsta lilla rost bakom flänsen gör ju att det krånglar...
 
jag har nog bytt tusentals skivor genom åren och kapat loss ett fåtal kanske. Tricket är ju att slå på skivan på rätt sätt så att den liksom självmant viker sig utåt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
jag har nog bytt tusentals skivor genom åren och kapat loss ett fåtal kanske. Tricket är ju att slå på skivan på rätt sätt så att den liksom självmant viker sig utåt.
Jag har varit orolig att man skapar nya fel med tex hjullager, men kanske är de slag man sätter mindre än den påfrestning de ska klara?
Min observation stöds dock av att det inte är för ovanligt att om man tex byter nåt i en framvagn så går det inte länge förrns nästa sak går sönder, tex ett kärvande bromsok drar med sig att hjullager, drivaxeldamask osv går sönder inom nåt år efter första bytet antingen pga värme eller av att man mekar och bänder på prylarna när man byter nåt av det.
R Rkarlsson skrev:
Har en mazda 6 och alla som vet hur korkade bromsar en mazda har vet ju vad jag menar med att man är lite spänd när man ska lossa oket.
Chockad som jag var så lossa den här korkade glidpinneskruven jädrans lätt, den där uppe. Den där nere var lite rundad och jag tänkte att jag får lossa allt och sätta i skruvstäd.:D
Jag trodde standard på en mazda 6 var att om man lämnade den på uppfarten ett år så var det typ motorblocket, bromsoken och fälgarna kvar, allt annat brunt kaffepulver?
 
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
jag har nog bytt tusentals skivor genom åren och kapat loss ett fåtal kanske. Tricket är ju att slå på skivan på rätt sätt så att den liksom självmant viker sig utåt.
På Dacian jag hade var det som sagt var så tight så det var näst intill omöjligt att få bort skivan så fort det blivit minsta lilla rost bakom axelflänsen. Har man dessutom ingen lyft, utan måste försöka slå på skivan bakifrån med bilen uppallad på marken är det inte så enkelt.
En dålig konstruktion enligt mig då det utan problem hade gått att ha ett par mm differens mellan flänsen och skivan.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vissa skivor har ju gängade hål som man kan skruva i en skruv i, och på så vis tvinga ut skivan, det är ju också ett enkelt sätt att lösa problemet på, om toleransen är ett måste..
 
useless useless skrev:
En dålig konstruktion enligt mig då det utan problem hade gått att ha ett par mm differens mellan flänsen och skivan.
kan förstå att man vill ha passning på navet, men man kunde ha haft större spel på den del som inte ligger an mot navet när skivan väl är monterad... Troligen är det billigare att göra samma diameter hela vägen än att ha en ansats efter navet... Skivor men handbromsbackar bör inte ha detta problemet?
 
Brukar slå runt på skivans navdel och anläggningsyta några varv för att väcka rosten, sen ett slag på skivan så ramlar den av.
Det är ju samma princip som att slå på en fastrostad skruv innan man skruvar på den, rosten skakar loss av slagen.
Japanerna har som sagt gängade hål där man drar i 2 M8 skruv som blir avdragare, men det är bäst att slå ett varv runt navet innan.
Jag har 2 st 12,9 skuv till det, och smörjer skruven med pasta då gängan i skivan är ganska tunn.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
kan förstå att man vill ha passning på navet, men man kunde ha haft större spel på den del som inte ligger an mot navet när skivan väl är monterad... Troligen är det billigare att göra samma diameter hela vägen än att ha en ansats efter navet... Skivor men handbromsbackar bör inte ha detta problemet?
Det behövs ingen ansats. Skivan borde centreras av att hålet i mitten passar exakt på den utstickande delen av navet.
 
Bromsoksfett, keramisk pasta, aluminiumfett, silikonfett? Gör de nytta? Är det något som talar för att det hjälper nästa demontering om några år med att smörja med diverse smörjmedel när man återmonterar bromsskivor och bromsar. Jag köpte ett gäng tuber och smorde enligt youtubarna. Det visar kanske sig om några år.
Det vore väl i så fall smart av verkstan att underlätta nästa byte om det drabbar dem själva. Jag kunde inte se några tecken på förebyggande smörjning på Volvon, som servas på Volvo/Bilia.
 
De medlen har nog väldigt begränsad effekt då det i princip aldrig är metall mot metall som fastnar. Problemet brukar ju som sagt var vara ytrost på skivan bakom drivaxelns fläns och där sitter inget smörjmedel kvar särskilt länge.
 
Dom har stor betydelse, psykiskt.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Kör du inte med bilen? 21 år utan att behöva göra något åt bromsarna låter som väldigt länge. Även för en gammal Mb. Gummit runt kolvarna måste vara ganska hårt vid det här laget.
Jodå, gick mycket i början och sen använde farsan den och åkte till flällen med några ggr. när jag inte använde den, sen har den bara agerat extrabil i ~10år. I böran bytte jag lite leder, bromsskivor och antagligen klossar jag inte minns då jag bara minns trilskande bromsskiva som jag fick lägga ett snitt i för att få loss + Ferrita avgassystem fick han också som ser lika fint ut i dag som då.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Bromsskivor V70 III 2011.
Hur gör verkstäder när de byter de fastrostade bromsskivorna på dessa? Skivorna sitter tight på navet men precis en lagom springa för att saltvatten ska krypa in och rosta ihop allt till en homogen klump.
Youtubekillarna fick ta till vinkelslipen. Det fick jag också. Kapa snitt kring navet och bryta/hugga loss bit för bit. Inte särskilt bra lösning. Jag smorde på med keramisk pasta på de nya och hoppas att nästa byte ska gå lättare, om bilen håller så länge. ;)
[bild]
Slägga på utsidan ett par ordentliga slag sen brukar de lossna. Lossnar de inte så är det vinkelslipen. de undviker klart att slå på bromsskölden för att det blir väldigt mycket merjobb speciellt bak där du måste av med navet ofta.

Jag var med om samma procedur men med fel vinterdäck. Gick jättebra att montera, men att få av de var en annan femma.
Kan säga att de fälgarna var inte hela när jag tagit en stor slägga och slagit av skiten :D Sen åkte jag och köpte originalfälgar med rätt nav.
 
Ta en bild på hur ljus lyser är inte enkelt, ögonen uppfattar nått annat, tog det här när jag stod o väntade in en buss.
Bilen står lite uppåt, annars hade ljuset varit rakt in i backen, och grönsakerna till vänster stör oxå.
Det är 200 meter till backen, 300 till toppen och 450 till huset bakom som jag ser tydligt med ögonen, men knappt syns alls på bilden.
3 st original NBB Xenon bredbild 35 watt, de yttre riktade några grader utåt.
De är inte perfekt inställda då nån backade på de för ett tag sen, och det är imma i den högra.
Natt, mörk väg, reflekterande vägmarkeringar, träd, vajerräcke, gatubelysning i avståndet, suddigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ta en bild på hur ljus lyser är inte enkelt, ögonen uppfattar nått annat, tog det här när jag stod o väntade in en buss.
Bilen står lite uppåt, annars hade ljuset varit rakt in i backen, och grönsakerna till vänster stör oxå.
Det är 200 meter till backen, 300 till toppen och 450 till huset bakom som jag ser tydligt med ögonen, men knappt syns alls på bilden.
3 st original NBB Xenon bredbild 35 watt, de yttre riktade några grader utåt.
De är inte perfekt inställda då nån backade på de för ett tag sen, och det är imma i den högra.
[bild]
Någonstans i arkivet har jag ljusbilder för original 35w vs 75w eftermarknad och det är stor skillnad. Dags att uppgradera!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.