Walle85
Yes, cloud går bort, vill ha mitt lokalt så att man har full kontroll själv.

Påminner om denna, antar att LK köper via dem för att sedan sätta sin egen logga på den?
https://quandify.com/cubicsecure

Kanske går att få lokal access om man får tag på "originalet"?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har pratat med dem om detta och det kommer öppna API:er, det ligger i backlogen men är inte planerat vidare ännu. Högst sannolikt kommer API:erna gå mot cloud, dvs du är beroende av fungerande internet och molntjänst. Tyvärr har man också valt att förlita sig på husets Wi-Fi för kommunikationen mellan fuktsensorerna och brytaren.

Jag valde vatettes vattenfelsbrytare istället som förvisso inte går att integrera mot HA eller annat men opererar helt autonomt. Men jag vill heller inte outa vår vattenförbrukning till en molntjänst och riskera att det kommer i orätta händer. Det går att läsa ut mycket ur ett hushålls vattenförbrukning…
Ja, cloud kopplingar går bort i min värld också, framförallt med något som ska byggas in i huset och förhoppningsvis sitta där i 20-30 år.

Blev Vatette här också, tyvärr missnöjd med den skräniga motorn och såklart avsaknaden av tillgång till mätdatan, även om jag kan leva utan den sistnämnda. Går ju åtminstone att koppla till larmet så att man får automatiskt bortaläge och larm vid läckage.

Walle85 Walle85 skrev:
Yes, cloud går bort, vill ha mitt lokalt så att man har full kontroll själv.

Påminner om denna, antar att LK köper via dem för att sedan sätta sin egen logga på den?
[länk]

Kanske går att få lokal access om man får tag på "originalet"?
Intressant, står ju LK på enheterna som de visar på sin hemsida. Bolaget har även huvudkontor i Bromma, samma som LK, så ska vi gissa på att utvecklingen har skett i väldigt nära samarbete...
Vattenläckagedetektorer, CubicSecure, på hemsida med infotext och köpknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller så har de kanske valt att sälja produkten via LK i Sverige och andra "lokal" tillverkare i andra länder, någon from av OEM upplägg?
 
tommib
Jag har LKs gamla vattenfelbrytare, WSS. Den funkar helt lokalt men man kan köpa en tilläggsmodul så att den kan kopplas mot en webserver. Jag har den bara kopplad till larmet som vilken sektion som helst så ser man att den löst ut när man är borta. I "backlogen" finns en koppling till att den stänger automatiskt när larmet är på men det finns lite problem med det som t.ex. trädgårdsbevattningen och när vi kör disk/tvätt utan att vara hemma (jaja, fy skäms osv).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Yes, cloud går bort, vill ha mitt lokalt så att man har full kontroll själv.

Påminner om denna, antar att LK köper via dem för att sedan sätta sin egen logga på den?
[länk]

Kanske går att få lokal access om man får tag på "originalet"?
Intressant, den har dessutom stöd för LoRa vilket är bra mycket bättre för IoT-tillämpningar än Wi-Fi. Dock synd om det inte är LoRa-WAN. Frågan är om LKs variant har det med?
 
Walle85 Walle85 skrev:
Yes, cloud går bort, vill ha mitt lokalt så att man har full kontroll själv.

Påminner om denna, antar att LK köper via dem för att sedan sätta sin egen logga på den?
[länk]

Kanske går att få lokal access om man får tag på "originalet"?
Coolt, var tvungen att googla lite snabbt:
https://www.breakit.se/artikel/3718...enledningar-och-okar-snabbt-siktar-mot-europa

Att Quandify vågade vara kaxiga hade sina förklaringar. Bolaget har tagit fram lösningar som gör vattenledningar smartare, exempelvis en vattenfelsbrytare som kan förhindra vattenläckage. De produkterna gillades av VVS-jätten LK Systems som blev både partner och investerare i startupen – vilket bäddade för en säkerhet i att produkterna faktiskt skulle börja användas.
Undrar vad partnerskapet innebär, är det kanske LK som hjälpt dem med tillverkningen? 🤔
Nu vet jag iofs att LK kikade på att köpa in färdig elektronik till sina system, så det kan ju vara att LK köper av dem.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Men tillbaka till topic;
Fick äntligen dit vattenfördelarskåp nummer två, behövde bara flytta regeln på höger sida ett par cm först. Easy peasy! Väggen är bärande så jag behövde avlasta och sen är det en trappa på andra sidan vars vangstycke sitter skruvad i regeln och naturligtvis även handledaren…

Vattenfördelarskåp monterat på en bärande vägg med synliga reglar och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket micklande med sånt som inte ens syns sen. Precis som vanligt 😀.
 
  • Gilla
djanlov och 7 till
  • Laddar…
Tvättstugan börjar närma sig sitt färdiga resultat, kopplade in tvättmaskinen i helgen och alla luckor och fronter monterade samt handtag och knoppar.
Allt tar längre tid än man tror då jag stöter på diverse saker som behöver justeras och fixas samt att även om IKEA:s inredning är maskingjord med hög precision är inte allting på millimetern, lite justering krävs.

Renoverad tvättstuga med nymonterade skåpluckor, handtag, tvättmaskin och verktyg på bänken, utsikt mot snötäckt landskap genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättstuga under renovering med nymonterad tvättmaskin och verktyg på bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättstuga under renovering med nyinstallerade skåp och lådor, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Ser ut att vara LK CubicSecure, [länk]. Kikade på den när jag stod inför valet av vattenfelsbrytare. Men när LK inte svarade på mail och jag endast fick goddag yxskaft svar i telefonsupporten så antog jag att de endast hade cloud koppling med stängda APIer. Så jag övergav det alternativet.
Tråkigt.
Jag fick svinbra hjälp både via telefon och Mail när det strulade lite mot att ansluta brytaren till appen.
De har integration mot Apple homekit och Google home i sin backlog. Inga jobbiga ljud från denna som från vattette. Fick dessutom ytterligare 10% rabatt på hemförsäkringen med denna.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har pratat med dem om detta och det kommer öppna API:er, det ligger i backlogen men är inte planerat vidare ännu. Högst sannolikt kommer API:erna gå mot cloud, dvs du är beroende av fungerande internet och molntjänst. Tyvärr har man också valt att förlita sig på husets Wi-Fi för kommunikationen mellan fuktsensorerna och brytaren.

Jag valde vatettes vattenfelsbrytare istället som förvisso inte går att integrera mot HA eller annat men opererar helt autonomt. Men jag vill heller inte outa vår vattenförbrukning till en molntjänst och riskera att det kommer i orätta händer. Det går att läsa ut mycket ur ett hushålls vattenförbrukning…
Men att förlita sig på husets Wi-Fi för kommunikationen är ju ett ickeproblem. Även om internet går ner så funkar ju husets lokala nätverk (om inte routern säckar ihop). Har aldrig varit med om det och har haft Wi-Fi hemma sedan 2007
 
Det handlar om principen att ha så få single point of failuires som möjligt för kritiska funktioner.

Badness comes in waves som bekant.
 
Äntligen fått till ett skåp i köket för förvaring av dammsugarn samt lite annat jox. Det finns lite mera om detta för den som inte gillar köpta skåplösningar, utan mera av platsbyggda lösningar...eller för vem som helst föresten: Äntligen dags för en total köksrenovering.
Öppet träskåp med hyllplan och halvöppna dörrar i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppningsbart och känns stabilt, och inte undra på det när det sitter fyra gångjärn på varje sida....

Trähörnskåp i snedtaksmiljö med svarta handtag, murad vägg och trägolv. Arbetsrum i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och faktiskt stängbart.
Men varför detta kopiösa antalet gångjärn? Det förklaras enkelt av att skåpet delades mitt itu i nu fyra delar. Och dessa känns lika stabila i sina enheter som önskat.
Och låsregeln samt handtag kunde fås på plats under dagen. Men än låter de översta hyllorna lysa med sin frånvaro.
Ett omöblerat rum med en öppen trägarderob, hyllor, och ett kabelrulle på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Totte_S och 24 till
  • Laddar…
Det tar sig i tvättstugan, monterade och kopplade in den nya handdukstorken, fick lite bekymmer med anslutningen men efter lite kreativt tänkande och kopplande funkar den kanon!
Testade och en handduk torkar med bokstavligen blixtens hastighet!

Nyinstallerad handdukstork på vägg med synliga elkablar och anslutning till eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu behöver jag vila en stund.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Mikael_L och 13 till
  • Laddar…
kulle
mikethebik mikethebik skrev:
Det tar sig i tvättstugan, monterade och kopplade in den nya handdukstorken, fick lite bekymmer med anslutningen men efter lite kreativt tänkande och kopplande funkar den kanon!
Testade och en handduk torkar med bokstavligen blixtens hastighet!

[bild]

Nu behöver jag vila en stund.
Känns tryggt att du har jordat den ordentligt 👍
 
kulle kulle skrev:
Känns tryggt att du har jordat den ordentligt 👍
Ja, det är viktigt med rätta färger på jorden för att inte bli jordad i förtid😉
 
mexitegel mexitegel skrev:
Men tillbaka till topic;
Fick äntligen dit vattenfördelarskåp nummer två, behövde bara flytta regeln på höger sida ett par cm först. Easy peasy! Väggen är bärande så jag behövde avlasta och sen är det en trappa på andra sidan vars vangstycke sitter skruvad i regeln och naturligtvis även handledaren…

[bild]

Mycket micklande med sånt som inte ens syns sen. Precis som vanligt 😀.
Jag vet att man gör så i Sverige men jag har svårt för ledningar som genar diagonalt. I min tråkiga värld går ledningar i väggen vertikalt eller horisontellt. Då vet man var dom finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.