Det känns som ett tunt lager sand som sitter hårt fast i kastrullens botten. Har endast kokat vatten i kastrullen.

Kan det vara kalkavlagring? Eller något annat?
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Troligen kalk. Häll lite ättika i kastrullen och kanske hälften vatten om det är ättiksprit, låt stå en stund och skölj när allt löst sig.
Är vattnet mycket kalkrikt (Gotland) går det mycket ättika. :)
 
  • Gilla
BengtSpikar och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Troligen kalk. Häll lite ättika i kastrullen och kanske hälften vatten om det är ättiksprit, låt stå en stund och skölj när allt löst sig.
Är vattnet mycket kalkrikt (Gotland) går det mycket ättika. :)
Ok tack provar med ättikabad. Hur kommer det sig att denna avlagring inte syns om jag ställer ett glas med vatten på bänken som får avdunsta. Där i glaset ser jag inga avlagringar alls, bara kristallklart vatten.

Har endast märkt avlagringen då jag kokat några liter vatten under en halv dag på köksspisen.

Känns inte som att man vill ha i sig dessa avlagringar dag ut och dag in. Eller är det så stora partiklar att kroppen bara rensar ut det enkelt...?

Jag har ont i hela kroppen och psyket så därför försöker jag söka svar på mitt helvete.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
BirgitS
Kalcium (kalk) i sig är ju viktigt att få i sig. För lite kalcium ger upphov till benskörhet. Men hur menar du att du skulle dricka avlagringarna?
Kalcium upplöst i vattnet är ju inte några stora partiklar utan små molekyler. Har man hårt vatten så finns det typ 100 mg kalcium i 1 liter vatten, dvs. en tiotusendel är kalcium.

När det gäller avlagringarna så är ju mängden vatten väldigt avgörande för hur mycket kalcium det blir kvar när vattnet avdunstar.

Varför blir det vita avlagringar i mina kastruller?​

Kokning ger, trots vattnets låga innehåll av kalk, en vit kalkutfällning. För att få bort kalkavlagringar går det att använda ättiksyra eller citronsyra som löser upp kalken. Spola av med vatten och torka så försvinner dina fläckar. De vita utfällningarna är inte farliga.
https://www.stockholmvattenochavfal...vattenkvalite-och-vattenvard/fakta-om-vatten/
 
  • Gilla
BengtSpikar och 1 till
  • Laddar…
Jag har mycket kalkhaltigt vatten och har avhärdare som fungerar bra. MEN just vattenkokaren (jmf med TS's kastrull) blir ändå ful och jag förbrukar således mycket ättika. Däremot är vattnet mycket gott.

Detta bör inte påverka TS's hälsa negativt.
 
  • Gilla
BengtSpikar
  • Laddar…
Om kalk i vattnet skulle vara dåligt för hälsan skulle hela Gotlands och stora delar av övriga världens befolkning må dåligt på grund av kalk i dricksvattnet.
Däremot är det extrajobb med alla avlagringar som kalken orsakar. Inte minst i kastruller och vattenkokare.
 
  • Gilla
BengtSpikar
  • Laddar…
Kan vara lite olika saker beroende på var du befinner dig. Vanligtvis är det mesta kalk. Att du ser avlagringarna i vattenkokaren och inte i glaset beror på ytan, tiden och temperaturen. avlagringarna är från början joner lösta i vattnet. när vattnet dunstar i glaset kommer de att binda till ojämnheter (väldigt små) där glaset gränsar till vattenytan. I takt med att vattenytan sjunker när vattnet dunstar så kommer avlagringarna att sprida ut sig över en större yta än i kokaren. Har då tålamod kan du fylla på glaset efterhand som vattnet dunstar och se hur glaset blir "dimmigt"
I en kokare är det svårt att se vad som händer men vill du så ställ en gryta vatten på spisen och koka upp. Drag sedan ner värmen. Om du sedan tittar ner i grytan när det lugnat ner sig så kan du se att kokandet utgår från några få ställen. Där finns det ojämnheter i ytan som byggs på av jonerna och över tid efterhand som du använder grytan/kokaren så kommer ytan att bli "grusig"

Ättika fungerar bra till att ta bort avlagringarna. Jag brukar ta en tesked citronsyra (förmodligen lite i överkant av vad som behövs men det skadar inte) och koka upp vattnet.
 
A
Det är nog säkrast att sluta dricka det vattnet, kan ju vara utfällningar från ikeablandaren typ tungmetaller från kina
humus
järn
koppar

Kalk är nyttigt men det ser inte ut som det det brukar dessutom sitta riktigt fast.

processat vatten så som öl, vin och sprit är säkrare.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det är nog säkrast att sluta dricka det vattnet, kan ju vara utfällningar från ikeablandaren typ tungmetaller från kina
humus
järn
koppar

Kalk är nyttigt men det ser inte ut som det det brukar dessutom sitta riktigt fast.

processat vatten så som öl, vin och sprit är säkrare.
Nu ska du inte vara sån 😆.
Även med kommunalt vatten kan man få avlagringar och har man eget vatten så är det ändå bara förmodligen bara kalk eller järn.
Skicka in ett vattenprov till något labb (men kolla priser först, det finns de som vill blåsa dig) eller fråga på kommunala vattenverket om de vill analysera för de vanligaste jonerna om du är orolig.
 
A
K Kapsyl skrev:
Nu ska du inte vara sån 😆.
Även med kommunalt vatten kan man få avlagringar och har man eget vatten så är det ändå bara förmodligen bara kalk eller järn.
Skicka in ett vattenprov till något labb (men kolla priser först, det finns de som vill blåsa dig) eller fråga på kommunala vattenverket om de vill analysera för de vanligaste jonerna om du är orolig.
Vi vet ju inget av detta så försiktighetsprincipen gäller
 
Fast i det här fallet gör det mer skada om rekommendationen innebär att den som läser det börja dricka enbart avmineraliserat vatten eller enbart dricka omvänd osmos-vatten eller börja kolka plastflaskvatten man köper i butiken - då sistnämda i de flesta fallen är förpackad kommunal vatten från någon ort i sverige eller europa och om det inte är kolsyrat (här agerar som konserveringsämne) - kan vara högst tveksamt bakeriologiskt om de stått i lager en tid....

Är man orolig - gör ett vattenprov på sitt dricksvatten och finns det inget som säger där att vattnet är otjänligt så kan man lägga den oron bakom sig - oron i sig är ibland mycket värre för hälsan än det man tror sig göra skadan...

I slutändan så är dricksvatten med sina mineraler en viktig kompletterande mineralkälla tillsammans med maten man äter.

på tex. internationella handelsfartyg så undviker man in det längsta att använda avsaltad vatten eller omvänd-osmos vatten till att dricka då det dels inte smakar bra, även om det sedan gått igenom olika mineraliseringsfilter - och även upplever att kroppen inte mår bra av det i längden och när man ha chansen som tex. Stockholms hamn så tankar dessa kommunal dricksvatten för om möjlig flera års bruk då bra och god dricksvatten är ett jätteproblem att få fram inom internationella handelsflottan.

---

Vad som händer när man kokar upp vatten som är lite hårdare kalkmässigt, är att värmen driver ut kolsyra/CO2 ur vattnet vilket gör att löst kalciumvätekarbonat omvandlas till olöslig kalciumkarbonat vilket då fäller ut som grumlighet och också på hetare ytor kan avsättas som pannsten - ju varmare punkt, ju mer kalksten avsätts...
 
Redigerat:
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.