F
Unikt namn Unikt namn skrev:
Fast det dyra i moppebilen är väl inte drivlinan? Den är väl dyr för att den kan vara dyr.
En plastram runt en åkgräsklippare borde inte kosta 250'

Men det finns väl flera små elmoppebilar på g.
Bland annat Citroën AMI [länk] och Fiat Topolino [länk]
Båda sägs starta kring 10 000 eur.
Japp. Det är möjligt att marknaden fixar elektrifieringen helt på egen hand. Bra i så fall. Tycket bara det är märkligt att man lämnat detta område utan hjälp att få fart på elektrifieringen.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Dör får det ju inte vara något annat om det ska klassas som cykel.
Exakt
 
F Frågan skrev:
Men för snabbare elektrifiering och att erbjuda ett alternativ för den som vill ha ny bil så behöver man styra om den typiska mopedbilsköparen.
Nej, man varken behöver eller ska styra den typiske mopedbilsköparen mot elbil. När (och om) det är dax för elektrifiering av fordonsflottan är det mycket bättre att folk gör valet själva och frivilligt oavsett om de är ungdommar eller vuxna.
 
F
A Avemo skrev:
Vill du förbjuda mopedbilar med förbränningsmotor? Vill du lägga en straffskatt på dem? Vill du skärpa avgaskraven? Vill du införa subventioner för att göra de eldrivna mopedbilarna billigare?

Slutmålet att mopedbilar i den mån de alls behövs skall vara eldrivna är ju lovvärt. Men hur tänker du dig att komma dit?
Kort svar skulle kunna vara JA. Den klassiska verktygslådan med åtgärder. Den används för alla andra områden för att få fart på en omställning. Efter det behövs det inte.
 
Mina barn hade en Renault Twizy mopedbil. Fungerade jättebra, även om jag fick vara kreativ för att få upp värmen i den. Jag använde 12V kupevärmare, elsists och rörisolering för att täta runt dörrarna. Nu har bägge B-körkort så nu är den såld.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Nej, man varken behöver eller ska styra den typiske mopedbilsköparen mot elbil. När (och om) det är dax för elektrifiering av fordonsflottan är det mycket bättre att folk gör valet själva och frivilligt oavsett om de är ungdommar eller vuxna.
OM man tror att elektrifieringen är en lösning och OM man tror att klimatkrisen är verklig och nära då behöver man göra det NU. Tror man inte på det så behöver man så klart inte göra någon ändring.
 
F Frågan skrev:
Tycket bara det är märkligt att man lämnat detta område utan hjälp att få fart på elektrifieringen.
Målgruppen har som sagt normalt inte råd med nya elfordon. Vi svenskar har inte heller råd med en massa nya onödiga regler eller bidrag.

Det går jättebra redan i dag att köpa en elbil till ungdomarna om du@Frågan vill och har nån halvmille över.
 
F fribygg skrev:
Målgruppen

Målgruppen har som sagt normalt inte råd med nya elfordon. Vi svenskar har inte heller råd med en massa nya onödiga regler eller bidrag.

Det går jättebra redan i dag att köpa en elbil till ungdomarna om du@Frågan vill och har nån halvmille över.
En Renault Twizy kostar ny strax över 100 000 kr, den var billigare än de bensin och dieseldrivna. Det var en del i beslutsunderlaget för oss.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En Renault Twizy kostar ny strax över 100 000 kr, den var billigare än de bensin och dieseldrivna. Det var en del i beslutsunderlaget för oss.
Det är ju utmärkt, "marknaden" kunde välja och behövde inte styras eller subventioneras.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är ju utmärkt, "marknaden" kunde välja och behövde inte styras eller subventioneras.
Den var lättsåld begagnad också. Det var väldigt tydligt miljöprofil på alla de som tittade på den iofs.

Den fungerar bättre ju längre söderut man bor, den har ju ingen inbyggd värme annat än i framrutan. Men på västkusten är det inte särskilt många kalla dagar per år.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Målgruppen har som sagt normalt inte råd med nya elfordon. Vi svenskar har inte heller råd med en massa nya onödiga regler eller bidrag.

Det går jättebra redan i dag att köpa en elbil till ungdomarna om du@Frågan vill och har nån halvmille över.
Målgruppen har som sagt råd. Vi svenskar har råd med nya bra regler och bidrag för att snabba på positiva utvecklingar.
 
Det är en mycket liten del av befolkningen som kan lägga 100000kr för att slippa cykla.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F Frågan skrev:
OM man tror att elektrifieringen är en lösning och OM man tror att klimatkrisen är verklig och nära då behöver man göra det NU. Tror man inte på det så behöver man så klart inte göra någon ändring.
Nej det behöver man inte alls.

Du gör det klassiska misstaget att se ett utsläpp (för det är det ju) och sen blint attackera det helt utan konsekvensanalys eller att ens fundera på om det finns lägre hängande frukter där CO2 minskningen hade varit större för samma mängd pengar. Hur mycket skulle CO2-utsläppen minska om man ersatte alla "ungdomsfordon" idag?
Återkom med en LCA och pay-back i CO2 på nytillverkade batteri-mopedbilar.

Eftersom det inte är jag som driver en tes här så tänker jag inte börja leta siffror. Men vi är ganska epa/A-trakotr/moppebils tät byggd. Jag bedömer deras utsläpp är helt försumbara jämfört med andra mer uppenbara
 
D Daniel 109 skrev:
Det är en mycket liten del av befolkningen som kan lägga 100000kr för att slippa cykla.
Och ändå har vi så många mopedbilar? De eldrivna är ju klart billigare än de bensindrivna som börjar vid runt 150 000 kr och det är ju de man ser på gatorna varenda dag.

A-traktorerna som man ser ännu oftare kostar sällan under 50 000 kr, men det är inte ovanligt att de kostar 100 000 kr även de.
 
Jag ser inte de mängderna mopedbilar. De A-traktorer jag ser är i allmänhet av modeller som börjar försvinna bland bilarna.
På en vanlig annons site hittar jag en hel del under 20000kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.