DennisCA DennisCA skrev:
Vet av flera som hamnat på dyra byten av LED lampor så det där tror jag inte på, att det inte behövs alltså. Säkert de håller längre, men jag tror inte på att det inte behövs reglering kring frågan.
Det kan jag delvis hålla med om. Visst skulle det underlätta för konsumenterna om själva ljuskällorna i LED-matrisen var utbytbara på något enkelt och standardiserat sätt. Men samtidigt är ju den normala livslängden för LED så lång att relativt få skulle ha någon praktisk nytta av den möjligheten under bilens förväntade livslängd.
 
useless useless skrev:
Det gjorde väl Citroen DS redan på 70-talet utan vare sig Led eller Xenon?
Inte en aning, har aldrig ägt en sådan skapelse. Men med dåtidenslampor märktes det nog knappast.
Då hade man ju fyra Bosch 180 Knick med 100W som helljushjälp och dessutom lyste bra, fanns som både långtgående och ljusbreddande modell.😀
Men det finns flera situationer där ljusbilden förändras i vår med LED, se elbilstråden.
 
useless useless skrev:
Det kan jag delvis hålla med om. Visst skulle det underlätta för konsumenterna om själva ljuskällorna i LED-matrisen var utbytbara på något enkelt och standardiserat sätt. Men samtidigt är ju den normala livslängden för LED så lång att relativt få skulle ha någon praktisk nytta av den möjligheten under bilens förväntade livslängd.
Om nu dagens bilar verkligen kommer ha längre livslängd än äldre (hmm) så tror jag det är värt det
 
För de som inte minns...


 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Man sa väl lika om xenon när dom kom, att dom skulle hålla hela bilens livslängd, eller iaf sa någon som köpt en bil det till mig
 
galento galento skrev:
Fryst vevhusventilation har väl BMW också haft problem med ? Har
för mej att det fanns isolerad slang för nordiskt klimat till våran 523.
Japp, det var en annan variant för cold-climate marknaderna.
 
nino nino skrev:
Man sa väl lika om xenon när dom kom, att dom skulle hålla hela bilens livslängd, eller iaf sa någon som köpt en bil det till mig
Man sa även att det var livsfarligt att byta lampa, och att det bara fick göras på verkstad.
Sanningen är att många xenonlampor är enklare att byta än halogen p.g.a bättre infästning, det är ingen metallbygel som hänger ivägen och gissa sig till hur den ska lossas/sättas tillbaka.
Stänger man av ljuset innan man ska byta lampa är det inte livsfarligt.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Man sa även att det var livsfarligt att byta lampa, och att det bara fick göras på verkstad.
Sanningen är att många xenonlampor är enklare att byta än halogen p.g.a bättre infästning, det är ingen metallbygel som hänger ivägen och gissa sig till hur den ska lossas/sättas tillbaka.
Stänger man av ljuset innan man ska byta lampa är det inte livsfarligt.
Nä livsfarligt är det väl inte men en xenonlampa kan väl explodera vilket är vad jag fått höra är anledning till att den ska bytas på verkstad.

Dom xenonlampor jag bytt har suttit fast med en metallbygel
 
Explodera har jag aldrig hört? Däremot är det hög spänning från drivdonet som kan vara farligt om man petar på fel ställe vid fel tillfälle.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Tycker ofta man ser Peugeot 207 och Toyota Yaris helt utan fungerande lampor. Men dagens LED lampor är ju tilltänkta att hålla bilens livslängd och behöver alltså inte bytas.

Saker går sönder ibland ändå, men det är ju helt orimligt att ha alla möjliga delar nära till hands
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker ofta man ser Peugeot 207 och Toyota Yaris helt utan fungerande lampor.
Kan ju lika gärna vara brist på fungerande förare som inte begriper att man måste slå på lamporna?
 
  • Gilla
  • Haha
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kan ju lika gärna vara brist på fungerande förare som inte begriper att man måste slå på lamporna?
Det är nog den gemensamma nämnaren i den fordonskategorin. Glömmer slå på ljusen och har inte koll på att en positionslampa/halvljus/bromsljus/avgasrör är trasigt
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Explodera har jag aldrig hört? Däremot är det hög spänning från drivdonet som kan vara farligt om man petar på fel ställe vid fel tillfälle.
Den förklaringen har jag fått. Kan inte bekräfta om det är sant eller falskt eller hur stor risken är.
Men den här sidan säger att det är högt tryck i dom och att man bör ha ögonskydd.
Svensk text om felsökning av xenonlampor, varningar om hög spänning och risker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
A AndersS skrev:
Om båda ljusen slutar att fungera under mörker får det bli bärgning, inga problem som inte går att lösa.😂
Så har det varit i alla tider att kan man inte köra vidare blir det bärgning.
Allt går att lösa om man bara "tänker" till.
Men ett helt onödigt problem om man "tänker till" så man kan sätta in reservlampa själv efter vägen.. Så har det INTE alls varit i alla tider att man behövt bärgare för att lampor gått sönder. Det är det moderna sättet att mjölka bilägare på onödiga kostnader.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Men ett helt onödigt problem om man "tänker till" så man kan sätta in reservlampa själv efter vägen..
Hur sätter man in en reservlampa på en modern bil med LED-matris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.