Hallå!

Jag sitter och ritar på vår altan. Den ska bli 6 * 3.90 meter.
Jag tänkte lägga ett plastmo tak typJärboLite opal och enligt beskrivningen skall man ha 45*145 mm till takbärlina och 45*195 mm till takstolar. Vi bor i södermanland, snözon 1,5 - 2.0.

Problemet är att dimensionen på takstolarna blir för högt på mitt hus för att passa.

Vad tror ni om att gå ner till 45*170mm på takstolarna?

Kommer det att hålla eller måste jag minska djupmåttet på altanen?

Någon som har erfarenhet av detta tak?

Mvh Magnus
 
Hej igen!

Som sagt det blir trångt att få dit takstolar på 45*195 då avståndet upp till hängrännan är ca.12 cm.
Går det att använda byggbeslag typ gaffelbeslag och hänga takstolarna i dem? Tänkte fästa bärlinan i takfoten på huset.

Ett alternativ är att sätta takstolarna mot husväggen under taköverhänget men då förlorar jag höjd på altantaket.

Hur gör jag???
Kom gärna med förslag.

Se bild över takkonstruktionen över huset och helheten över huset med mått.
 
  • Mått på bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mått på bild 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Milkshaken
Tja. du kan ju gå ned till 45X 145 om du lägger lite fall i det, typ, intergrerar det i det befintliga hustaket. ser att du har valmat tak, med bra fall på, då kan du ju göra en snygg övergång om du vill....
Skulle tro att det blir ett jäkla tryck annars mot ditt altantak om du lägger taket längre ned..... Det är lite mera jobb med att fästa takbjälkarna mot det befintliga, men det är i min mening det värt...
 
Hej!
Ja, alternativet att fästa taket under är nog inget alternativ med ett djup på 3,90 på altanen. Höjden blir så låg, om man ska ha ett acceptabelt fall på taket, så man nog får krypa in på altanen
Ditt förslag att fästa altanens takstolar med husets låter bra men hur går man till väga?

( Jag skickar med en skiss på altanen som vi vill ha den)
 
  • Altanskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Ja du kan gå ner i dimension om du lägger takstolarna tätare.
Ja du kan gå ner i dimension om du väljer ett virke med högre brotthållfasthet.



Men du kan oxå hänga upp dem med ett urtag i överkanten, så att minst halva bjälken av de 195 på höjden finns kvar att hänga upp under bef. takstolar med ett plj. på vardera sidan och genomgående bult (eller spikplåtar och ankarspik p.b.s.) i både bef. takstol och nya takstolar.

De nya bjälkarna får olika materialpåkänningar. De är att betrakta som fritt upplagda 2-stödsbalkar med jämnt utbredd belastning (i det här fallet). Då är de utsatta för ett böjande moment som är störst på mitten och utmynnar i tryck i överkant och drag i uk. I ändarna är momentet noll. Däremellan i fallande skala (parabel). Dimensioneringen görs för max böjmoment (drag- och tryckkrafter i materialet).

Ute i ändarna finns däremot en tvärkraft som är hälften av vad varje bjälken bär utefter hela sin längd. Då uppkommer en avskärande kraft som klaras med mindre dimension än ett böjande moment, förutsatt att stödet/upphängningen klarar det och tvärkraften inte kommer för långt 'vid sidan av' upphängningen (då införes ett nytt moment). Säg max 25 cm in på tassen på bef. takstol.


Du har alltså tre alternativ till att klara det. Det finns fler, men de här är de enklaste.
______________
Byggaren
 
Milkshaken
För att förenkla det lite så gör man ungefär såhär.... Riv av takteglet på en lagom höjd,, skär upp i taksvallet..(Inbrädningen alltså) ca. 3 bräders höjd hela altanens längd plus till närmaste takstol extra.... Lägg där i det bortbrutna svallet.. en 45X 145,a.. längs med alla aktuella takstolar... Fäst sen dom nya altantakets stolar i den.... Jag hade byggt dem lösa på plats, inte färdiga.... Sätt sen om möjligt några förankringar i form av stötte under dem nya bjälkarna....
Allt detta kan låta överkurs men det blir snyggt och säkert för snö och vatten i många år framåt...
 
Ok! man får tacka för svaren!

Nu fick jag lita att fundera på. Jag är inget snickarproffs så jag får nog försöka att göra det så enkelt som möjligt om inte hela semestern i sommar skall ryka.
Leverantören till plasttakets rekommendationer att ha 45*195 till takstolar bygger på ett c/c mått på 990 till 1200 mm. Om jag minskar ner till c/c 60 så borde jag kunna gå ner i dimension men hur mycket?
Finns det någon enklare tabell för dimensionering av tak?
 
Hallå igen!

Nu har jag funderat lite mer på era förslag och tror det enklaste är att hänga takstolarna i husets befintliga takstolar som "Byggaren" föreslog. Att göra urtag på 195 bjälkarna med hälften gör att det passar perfekt med de övriga måtten. :)

Jag har inklädd takfot och jag förstår att jag måste riva bort en del inklädning för att komma åt takstolarna, men hur återställer man på ett snyggt sätt efter monteringen av takstolarna?

Finns det någon som har gjort något liknande så lägg gärna ut bilder på detta. Som sagt jag är amatör och behöver få lite tips av er som kan det här!;) och det finns kanske fler som har samma funderingar...
 
I
lma skrev:
Hallå igen!

---

Jag har inklädd takfot och jag förstår att jag måste riva bort en del inklädning för att komma åt takstolarna, men hur återställer man på ett snyggt sätt efter monteringen av takstolarna?

---


Spika en läktbit (22x45) på insidan av takstolarna och spika upp takfotsbräderna i den. Du får såga ur i de bef. takfotsbräderna efter behov för de nya takstolarna. Ta därför ner takfotsbräderna hela och sätt upp dem efteråt med urtag.
_______________
Byggaren
 
OK!
Så får det bli. Tack för hjälpen!!!

Vilket är att föredra, fästa takstolar med ett plintjärn på vardera sidan och genomgående bult (eller spikplåtar och ankarspik p.b.s.) i både bef. takstol och nya takstolar?

Är ankarskruv bättre än ankarspik?
 
I
lma skrev:
---

Vilket är att föredra, fästa takstolar med ett plintjärn på vardera sidan och genomgående bult (eller spikplåtar och ankarspik p.b.s.) i både bef. takstol och nya takstolar?

Är ankarskruv bättre än ankarspik?

Om du gör hålet för genomgående bult så högt upp på tassen under undertakspanelen och dito så långt ner i underkant på de nya bjälkarna som du kan, har du maximal hållfasthet. Risken för avskärning och krossning i virket är då minst eftersom du får mest virke kvar på det sättet. Det handlar om en ren tvärkraft med ett plj (plattjärn) p.b.s. Bultdimension lämpligen M10 eller M12.

Spikplåt med förborrade hål och ankarspik sprider lasten/tvärkraften från flera mindre spikar med mindre anliggningsyta i ett enskärigt förband i.s.f. en bult med större anliggningsyta och tvåskärigt förband. Det ger bulten en fördel med tvåskärigheten eftersom det blir symmetrisk last. Teoretiskt kan därför en ankarspik dras ur om lasten per skär/spik blir för stor eftersom den blir excentrisk, men spikar man med ankarspik för den last som ska tas om hand är den risken mycket marginell.

Ankarskruv (som skruvas in, inte slås in med amerikansk skruvmejsel=hammaren) är alltid bättre än ankarspik eftersom ingen krossning av fibrerna i virket då sker som vid islagning av ankarspik.
____________________
Byggaren
 
Tack för många kloka och utförliga svar!

Jag kör med M12 och plattjärn.

Du tror att en M12- bult uppe & nere ska klara lasten, sätter man fler så försvagas väl virkets hållfasthet antar jag.:confused:
 
I
lma skrev:
Tack för många kloka och utförliga svar!

Jag kör med M12 och plattjärn.

Du tror att en M12- bult uppe & nere ska klara lasten, sätter man fler så försvagas väl virkets hållfasthet antar jag.:confused:

Det är alltid virket som är den svagare länken i kedjan när det gäller förband. Spik o. skruv, bult, osv. har större seghet och hållfasthet. Därför inte dimensionerande på det sätt som virket blir där tryckpåkänningar av tvärkraft blir dimensionerande. Det är bl.a. därför som man spikar flera spik för att sprida ut trycket. Inte för att spiken i sig är den svaga länken.

Om vi antar att dina takstolar är 4,5 cm tjocka fås: 1,2 x 4,5 = 5,4 cm^2 eftersom en M12 bult har anliggningsytan = diametern 12 mm. Stål tål i tryck bortåt 1470kp/cm^2 i normalfallet. Men trä klarar inte mer än cirka 20 kp/cm^2 (beroende av virkeskvalitet) tvärs fibrerna. Då kan M12:an teoretisk bära 1,2x4,5x20=108kp, vilket utgör hälften av den last du har på en bjälke. Har du större last får du alltså öka anliggningsytan genom att ta fler bult (eller grövre). Se bara till att de helst hamnar ovanför mitten i takstolstassen och inte centriskt under varandra.

Nu bär en M12 långt mer än 108kp. (Värdet på tillåten påkänning i virket, tvärs fibrerna, är hämtat ur byggnormen som gällde från 1980 fram till 1992, som kanske är i närheten av det årtionde huset är byggt?) M.h.t. att de värden som anges i dagens byggnormer ska reduceras med olika partialkoeffecienter till en tillåten påkänning, duger det som riktmärke. Man får dessutom förhöja 1980 års norm med faktorn 1,4 för exceptionell belastning, dvs. om det skulle bli drivsnö på taket eller samverkan snö-/vindlast.
____________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.