Den 18 år gamla ElectroHelio vamluftsugnen är infälld i ett IKEAskåp. Ugnen fungerar men inte varmluften vilket irriterar mig. Det är dessutom ingen fantastisk ugn då den kräver mycket lång tid att få upp värmen och jag är snål med elen.

Hur länge beräknar man att en ugn ska hålla? Tanken är att ta hem reparatör men det kanske är over-kill för en så gammal utrustning?

Om byte: tips på ny med snabb uppvärmning till hyfsat pris. (Jag tillbringar så lite tid som möjligt i köket.)
 
A
yonna yonna skrev:
Den 18 år gamla ElectroHelio vamluftsugnen är infälld i ett IKEAskåp. Ugnen fungerar men inte varmluften vilket irriterar mig. Det är dessutom ingen fantastisk ugn då den kräver mycket lång tid att få upp värmen och jag är snål med elen.

Hur länge beräknar man att en ugn ska hålla? Tanken är att ta hem reparatör men det kanske är over-kill för en så gammal utrustning?

Om byte: tips på ny med snabb uppvärmning till hyfsat pris. (Jag tillbringar så lite tid som möjligt i köket.)
för det första det kostar en viss mängd energi för att värma upp en viss mängd luft
så det kommer du aldrig ifrån
tar det lång tid så är ett element kasst
en del billiga elektrohelios ugnar har inge varmluftselemenet men om din har det så är det troligen kasst
vill du inte reparera denna ugn så titta på ikea så kan du köpa prisvärt med 5-års garanti.
en gammal ugn håller tills reservdelarna som element inte går att få tag på längre, en ny ugn håller några år innan den kinesiska elektroniken packat ihop och är aldrig lönt att laga

dvs reparera din befintliga , lägg upp PNC/produktnummer så kan jag se om element finns att få tag i
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.