Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Råkade ut för nått skumt när jag tog en sväng i gamm-fården idag (Fiesta -08). Det var några veckor sen han rullade, men startade glatt utan problem.. körde 4-5 km och stannade på det första stoppet. Motorn har hunnit upp i temperatur gott och väl. När jag startade nån kvart senare så lös oljelampan och infodisplayen sade lågt oljetryck.
Jahapp, tänkte jag och körde vidare till stopp 2 som var några 100 meter bort. Stannar, öppnar huven och kollar oljan. Det är lite lite, precis upp till första strecket på stickan. Ok, kanske bara behöver fyllas på lite. Går in, handlar det jag ska och kommer ut, lampan tänds vid start och slocknar inte direkt. Åker några 100 meter och varningslampan slocknar.. stannar på stopp 3, också bara några 100 meter bort. Här tar det lite längre, kanske 20 minuter.
När jag kommer ut och startar slocknar oljelampan så fint direkt. Lyser inte på hela hemfärden, 3-4 km. När jag kollar oljan hemma når nivån det översta strecket...det är alltså fullt.... 😖

Ska göra det inplanerade oljebytet inom kort, men det som var på stickan ser fint ut, ingen milkshake. Oljan luktar inte bensin, så det kan inte vara att det bara slumpat sig så att det läckt in nått...
Fryst vevhusventilation.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Fryst vevhusventilation.
Ah, så oljan inte rinner tillbaka korrekt...

Kanske igensatt på nått sätt dock, det har varit plusgrader här i alla fall två veckor.... 🤔
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ah, så oljan inte rinner tillbaka korrekt...

Kanske igensatt på nått sätt dock, det har varit plusgrader här i alla fall två veckor.... 🤔
På Volvos gamla 4-cylindriga motorer testar man vevhusventilationen genom att lossa oljelocket på tomgång. Det ska vara ett undertryck som suger fast locket om man lägger det på öppningen. Är ventilationen igengeggad kan det bli övertryck istället.

/Höghus
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
galento
Fryst vevhusventilation har väl BMW också haft problem med ? Har
för mej att det fanns isolerad slang för nordiskt klimat till våran 523.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Rymlig och trevlig bil, största nackdelen är att den är bedrövligt bullrig på motorväg
Jasså? Det är inget jag upplevt på de exemplar jag provat, dock begränsat med motorvägskörning.
Stor skillnad mot vanlig kombi?
Mina bekanta som haft både kombi, sedan och GT tycker ändå att den längre hjulbasen på GTn är ett stort plus för komforten.

Min nuvarande bil, Skoda octavia scout, kan ju inte direkt klassas som en tyst bil heller och ska jag byta
Tycker GTn känns som en vettig kompromiss då jag är sugen byta till BMW men frugan inte vill sitta så lågt som man gör i vanliga bmw-kombis utan gärna sitta lite högre som i ovan nämnda skoda. Dock inte sugen på nån SUV
 
Passaten drar ut batteriet...
Ställer jag bilen fredag 15 så är den stendöd på måndag 13, åker jag en sväng på lördag så funkar det utan problem.
Spelar ingen roll om det är -15 eller plusgrader
Är lika med 2 olika batterier

Vad ska jag kolla med, tångampermeter funkar det?
Någon som har tips på mätare?
Läst att man ska mäta och sen rycka säkring för säkring och ha koll på mätaren
 
  • Gilla
A76261
  • Laddar…
Funkar den här?

Digital tångamperemeter med testledningar, temperatursond, batterier och förvaringsväska. Visar pris och kundomdömen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmbild visar produktdetaljer för en multimeter, EM4370, med specifikationer och användningsområden på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe
nino nino skrev:
Passaten drar ut batteriet...
Ställer jag bilen fredag 15 så är den stendöd på måndag 13, åker jag en sväng på lördag så funkar det utan problem.
Spelar ingen roll om det är -15 eller plusgrader
Är lika med 2 olika batterier

Vad ska jag kolla med, tångampermeter funkar det?
Någon som har tips på mätare?
Läst att man ska mäta och sen rycka säkring för säkring och ha koll på mätaren
Du mäter säkringarnas spänningsfall i milliVolt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Jasså? Det är inget jag upplevt på de exemplar jag provat, dock begränsat med motorvägskörning.
Stor skillnad mot vanlig kombi?
Mina bekanta som haft både kombi, sedan och GT tycker ändå att den längre hjulbasen på GTn är ett stort plus för komforten.

Min nuvarande bil, Skoda octavia scout, kan ju inte direkt klassas som en tyst bil heller och ska jag byta
Tycker GTn känns som en vettig kompromiss då jag är sugen byta till BMW men frugan inte vill sitta så lågt som man gör i vanliga bmw-kombis utan gärna sitta lite högre som i ovan nämnda skoda. Dock inte sugen på nån SUV
Åkt i baksätet på en 3-serie GT Göteborg-Stockholm tur och retur. Störde mig på att den var onödigt bullrig men det är ju vanliga 3-serien också så där kanske inte är så stor skillnad, bra komfort i övrigt och otroligt rymlig så ljudet behöver inte vara en deal-breaker. En Golf Kombi är i alla fall tystare men den är nog inte sämre än din Octavia, troligtvis ganska lika, Sen blev BMW 3-serie betydligt tystare vid generationsskiftet 2018.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Åkt i baksätet på en 3-serie GT Göteborg-Stockholm tur och retur. Störde mig på att den var onödigt bullrig men det är ju vanliga 3-serien också så där kanske inte är så stor skillnad, bra komfort i övrigt och otroligt rymlig så ljudet behöver inte vara en deal-breaker. En Golf Kombi är i alla fall tystare men den är nog inte sämre än din Octavia, troligtvis ganska lika, Sen blev BMW 3-serie betydligt tystare vid generationsskiftet 2018.
Aright. Kanske ingen dealbreaker men vi åker en del till fritidshuset, 35 mil enkel resa längs E4, så ljudkomforten är inte helt oviktig.
Antar att du tänker på generationsskiftet 2020? GTn och övriga i F30 generationen hängde kvar till 2019 och vissa annonseras som 2020. G20 generationen som kom vid 2020 har jag också kikat på och den är riktigt trevlig och helt klart ett alternativ för oss, även om man då får punga ut med några kronor till.
Till och med lite sugen på hybriden 330e eftersom frugan sitter och nöter en hel del kortkörning till vardags och sällan mer än 2-3 mil om dagen
 
S Stuff skrev:
Aright. Kanske ingen dealbreaker men vi åker en del till fritidshuset, 35 mil enkel resa längs E4, så ljudkomforten är inte helt oviktig.
Antar att du tänker på generationsskiftet 2020? GTn och övriga i F30 generationen hängde kvar till 2019 och vissa annonseras som 2020. G20 generationen som kom vid 2020 har jag också kikat på och den är riktigt trevlig och helt klart ett alternativ för oss, även om man då får punga ut med några kronor till.
Till och med lite sugen på hybriden 330e eftersom frugan sitter och nöter en hel del kortkörning till vardags och sällan mer än 2-3 mil om dagen
G20 började byggas 2018, med årsmodell 2019 medans kombin G21 började säljas i mitten av 2019. Det är ju ändå värt att betänka om man ändå är i tankarna och överväga en 5-serie istället.
 
Tokslut Tokslut skrev:
1.833kr på första stället jag kollade, dock riktigt dyr i staterna också för vad man får... (tull/moms på priserna, så lägg på en ~tusing på totalen)

[bild]
Kan ju vara värt att kolla att det inte råkar vara samma termostat i andra bilmärken. Det är ju vanligt att tillverkarna gör så.
Som exemplet med blinkersglaset till Ferrari eller vad det var som var samma som till en liten Ford. Det hade t.om. Fordmärket gjutet i plasten. Priset skilde förstås rejält beroende på vilken bil man köpte glaset till.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Den här mannen har tydliga instruktioner på hur du gör.
[länk]
Den var bra, har strul med låset så kanske är precis som i filmen 🙂
Ska prova mäta nån dag
 
Tips på instrument att mäta med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.