Våran älskade Köksnora (B 410, D 600) har sprungit läck och är ’slut’ enligt rörmokare. Söker med ljus och lykta efter ersättare i gjutjärn. Behöver inte vara Norrahammar men fungera på motsvarande sätt, för uppvärmning av vattenburna element. Självklart hämtar vi.
Håller tummarna hårt! //Charlotta
 
Redigerat:
Hej,har en likadan,började rinn vatten ur den idag,tur jag var inne!Såjag söker en liknande jag med(bredd 410,djup ca620 och höjd 800.Hur gick det för dej,alla förslag emottages tacksamt
 
uffewickman uffewickman skrev:
Hej,har en likadan,började rinn vatten ur den idag,tur jag var inne!Såjag söker en liknande jag med(bredd 410,djup ca620 och höjd 800.Hur gick det för dej,alla förslag emottages tacksamt
Synd på så rart föremål, vet du var det läcker.
Gjutjärn, kan ha fått en spricka i någon sektion eller att mellan några sektioner är det läck. Flera sektioner ihopdragna med 4 bultar. Gjutjärnsspisar/pannor ska eldas med en försiktighet. Brassas det på för mycket blir det stora spänningar i godset och mellan sektionerna, allt vill vrida sig
Är det läck mellan sektioner så kan det gå att plocka isär den och lägga nytt tätgarn mellan dom. Den är nu körd och varför inte ut med den och plocka av alla plåtar och se vad som hänt. Provtrycka med 3 bar är lagom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.