K Kane skrev:
Volvo har ju haft problem med det. Har inte hört att andra skall ha haft liknande incidenter.
[länk]
Intressant. Roligt dom skriver att du kan avbryta inbromsningen genom att gasa. Det är kanske inte så lätt när man blir chockad och samtidigt flyger framåt.
 
N Niq skrev:
Ni som har lite nyare bilar med någon variant av City saftey som bromsar automatiskt om det kommer något ivägen för bilen. Har ni varit med om att systemet bromsar i onödan?

Min fru körde vår Volvo v60 på landsvägen i ca 80 km/tim hon var helt ensam på vägen när bilen bestämde sig för att aktivera city saftey och tvärbromsa fullt från ca 80 till ca 20 km/tim.
Hon hade förstås säkerhetsbälte på annars så skulle hon flugit i vindrutan nu fick hon ont i nacken istället.
Aldrig varit med om att den bromsat i onödan. Däremot att den bromsat när jag har kontroll på situationen, men det kan ju bilen inte veta. 🙂
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Har hänt två gånger på 7år/12000mil och Volvo. Men inte "city safety" utan system för landsväg om t.ex. större vilt kommer upp på vägen.
Båda gångerna på samma plats och 70-väg med svag vänster och elstolpe med större buske som vajade i vinden i diket. Snabb inbromsning, bara någon sekund, med kraftigt åtstrammade bälten. Så den detekterade snabbt att det inte fanns något "riktigt".
 
N Niq skrev:
Det är kanske inte så lätt när man blir chockad och samtidigt flyger framåt.
Om den gör riktigt inbromsning flyger du inte framåt utan bältet drar till så hårt att det ömmar lite efteråt.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ni som har lite nyare bilar med någon variant av City saftey som bromsar automatiskt om det kommer något ivägen för bilen. Har ni varit med om att systemet bromsar i onödan?

Min fru körde vår Volvo v60 på landsvägen i ca 80 km/tim hon var helt ensam på vägen när bilen bestämde sig för att aktivera city saftey och tvärbromsa fullt från ca 80 till ca 20 km/tim.
Hon hade förstås säkerhetsbälte på annars så skulle hon flugit i vindrutan nu fick hon ont i nacken istället.
1. När jag började köra min A6 MY 2016 så bromsade den då och då när jag passerade bilar som stannat för att tex svänga vänster och jag passerar till höger. Nu verkar jag omedvetet ha justerat mitt avstånd och jag och panikbromsen är mer överens - det sker iallafall iprincip aldrig idag.

2. På Polon (2015) har problemet varit annorlunda - den får panik när man kör över körplåtar (sådana man täcker pågående schaktarbeten med) och slår då på en tvärnit.

Men, generellt fungerar det bra och ett par gånger har systemen räddat mig från en tråkig situation.
 
A AndersS skrev:
Om den gör riktigt inbromsning flyger du inte framåt utan bältet drar till så hårt att det ömmar lite efteråt.
Nu var jag inte med i bilen men frun sa att hon for framåt och var väldigt nära vindrutan.
Den bromsade fullt till nästan stillastående och det stod i skärmen att det var city saftey som hade aktiverats.
Enligt Volvos handbok är det city saftey systemet som sköter om bromsning för stora djur också.
 
MathiasS MathiasS skrev:
1. När jag började köra min A6 MY 2016 så bromsade den då och då när jag passerade bilar som stannat för att tex svänga vänster och jag passerar till höger. Nu verkar jag omedvetet ha justerat mitt avstånd och jag och panikbromsen är mer överens - det sker iallafall iprincip aldrig idag.

2. På Polon (2015) har problemet varit annorlunda - den får panik när man kör över körplåtar (sådana man täcker pågående schaktarbeten med) och slår då på en tvärnit.

Men, generellt fungerar det bra och ett par gånger har systemen räddat mig från en tråkig situation.
Det har annars fungerat bra och rent generellt är ju sådana här system bra. Men skulle det ha varit en bil bakom henne någorlunda nära när det här hände hade hon troligen blivit påkörd bakifrån.
 
Isakare Isakare skrev:
Många bilar idag har vattenpumpsimpeller i plast, de kan gå av så det blir dålig cirkulation vid lågt varv.
Låter som det kan vara något liknande på gång här.
 
N Niq skrev:
Nu var jag inte med i bilen men frun sa att hon for framåt och var väldigt nära vindrutan.
Den bromsade fullt till nästan stillastående och det stod i skärmen att det var city saftey som hade aktiverats.
Enligt Volvos handbok är det city saftey systemet som sköter om bromsning för stora djur också.
Kanske får en att fundera över hur man sitter om man får problem vid en inbromsning under 1G?

Bältet borde dessutom dras åt?
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Har lyckats trigga (antisladd gissar jag på att det var) på rak väg när jag körde alldeles för fort på tillräckligt dålig väg att bilen krängde åt alla håll, då vart det hård inbromsning i någon halv sekund,

Japp, en prerunner som vardagsbil hade varit nått 🥰

 
N Niq skrev:
Nu var jag inte med i bilen men frun sa att hon for framåt och var väldigt nära vindrutan.
Den bromsade fullt till nästan stillastående och det stod i skärmen att det var city saftey som hade aktiverats.
Enligt Volvos handbok är det city saftey systemet som sköter om bromsning för stora djur också.
Skillnad mellan olika generationer av system och bilmodeller kan nog förklara, vår en V90CC.
 
M mlindsten skrev:
Det är årsmodell 2002. Vet inte hur det är med OBD (får kolla ikväll). Intressant info i länken - tack! Jag ska prova ikväll om det går att varva upp den i N/P.
Uppdatering:
Det går bra att varva upp i N/P (tills h-reg börjar bryta tändningen), så den är sannolikt i "limp mode".

Jag har kopplat in en lånad ODB2-läsare för att se vad den säger. Den visar både varning och fel, men jag begriper inte så mycket av informationen.
En OBD-diagnostikverktyg visar fordons I/M Readiness-status, med blandade resultat för olika system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har bläddrat bland alla menyer och det enda jag hittar som "ser ut som ett fel" är följande (samma visas även för "Pending DTC"):
Diagnostisk felskodsläsare visar kod P0057: Lambdasondsvärmarens kretskontroll låg, Bank 2 Sensor 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan det vara orsaken till "limp mode"?

Det är dock mycket möjligt att jag missar nåt uppenbart. Ni som har koll på sånt här får ni gärna slänga ett öga på bifogade bilder. 🙂
 
  • Digital display av bilens diagnostiksystem som visar felkoder och motorparametrar såsom bränslesystemstatus och motortemperatur.
  • Elektronisk enhets display visar datadataflöde med procentvärden och varvtal (RPM), troligtvis från ett fordon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display visar fordonets dataström med hastighet, tändvinkel, insugsluftstemperatur, luftflöde och gaspedalposition.
  • Skärm visar dataström med spänning och procentvärden, troligen från en fordonsdiagnostikverktyg.
  • En display visar fordonsdiagnostikdata: bränsletrim, spänning, OBD-stöd, felindikator avstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en fordonsdiagnoskärm som visar olika motorparametrar och värden som temperatur, varvtal och belastning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett fordonets diagnosverktygsskärm som visar status för ECU-monitorer och tändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fordonsdiagnostikskärm visar I/M Readiness status med blandade OK och INC resultat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar fordonsdiagnostik med parametrar som HCAT, EVAP, AIR; vissa är märkta med "N/A" och "INC".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilddisplay visar I/M Readiness, EGR-status ej tillämplig (N/A), möjligen från en fordonsdiagnostikskanner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
IAT borde betyda intake air temperature, och 42 grader låter väl lite osannolikt på vintern?

Edit: å andra sidan verkar den ju säga 18 grader i ett annat fönster? Det kan ju vara rimlig garagetemperatur...
 
M mlindsten skrev:
Uppdatering:
Det går bra att varva upp i N/P (tills h-reg börjar bryta tändningen), så den är sannolikt i "limp mode".

Jag har kopplat in en lånad ODB2-läsare för att se vad den säger. Den visar både varning och fel, men jag begriper inte så mycket av informationen.
[bild]

Jag har bläddrat bland alla menyer och det enda jag hittar som "ser ut som ett fel" är följande (samma visas även för "Pending DTC"):
[bild]

Kan det vara orsaken till "limp mode"?

Det är dock mycket möjligt att jag missar nåt uppenbart. Ni som har koll på sånt här får ni gärna slänga ett öga på bifogade bilder. 🙂
Om du googlar felkoden så hittar du troligen mer info om den. Felkoden du visar är P0057
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
IAT borde betyda intake air temperature, och 42 grader låter väl lite osannolikt på vintern?

Edit: å andra sidan verkar den ju säga 18 grader i ett annat fönster? Det kan ju vara rimlig garagetemperatur...
Hm .. 🤔 Bilen står ute så även 18 grader känns lite mycket.
N Niq skrev:
Om du googlar felkoden så hittar du troligen mer info om den. Felkoden du visar är P0057
Japp, det fanns en del info. Problemet är att jag inte blir så mycket klokare. 🙂

"The code means that there is a problem with the heater element circuit of the heated oxygen sensor."
(från https://www.engine-codes.com/p0057_hyundai.html)

Jag har väldigt lite erfarenhet av att meka med motorer så jag borde nog lämna in den på en verkstad. Det är dock lättare sagt än gjort när den inte går att köra fortare än drygt 10 km/h. ☹️ ... men jag får väl ringa till en verkstad och höra vad de säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.