Vi har ett stall som vi renoverar och ska måla i. Stallet är byggt i lecablock och sedan putsat. Vi arbetar endast invändigt nu under vintern och ska ha hästar i stallet.

Väggarna är kalkade och målade med någon form av sockel färg från golv upp till 900mm och resterande är kalk. Färgen sitter bra på kalken i stort sett överallt.

Problemet är att vi vill höja den målade delen efter som 900 är lite lågt i ett häststall.

Hur går vi tillväga?

Har köpt riktig asfaltbaserad stallfärg som ska bita på allt, även kalk om man tar bort allt löst. Vi har gått över med högtryckstvätt och tagit bort kalk på den biten vi vill höja men vad gör vi nu?

Ska vi kalka först och sedan måla? Svårt att få en jämn kant med kalken eftersom det rinner ner.
Ska vi måla ett lager, kalka och sedan måla en gång till? Känns som det är enklare att få en bra linje och tvätta av kalken i efterhand från de målade.

Hur blandar man kalkfärg? Står olika på olika ställen. Vi har köpa pasta, behöver denna stå ett dygn efter blandning eller är det endast när man ska ha kalkvatten? Hur länge kan "blandad" kalk stå?

Vet inte hur jag ska till väga för bästa resultat och har aldrig kalkat något i mitt liv.
 
K
Tänk på att det handlar om många strykningar med kalkfärg och kalkvatten så jag tror att plast är en bra ide.
Måla färdigt med stallfärgen först och sen tejpa upp typ målarplast precis på linjen? Då gör det ju inget att kalkfärgen rinner för den rinner ju nerför plasten.

http://www.levamaleri.se/kalkfarg.htm
 
Jag skulle fortsätta med kalkningen o inte övergå till plastfärg. Inget är så lättmålat som kalk. Inget blir så vitt som kalk. Billigt är det också. Kostar inte mycket att måla om stallet ofta så det ser fräscht ut.

Är det en yta som är kalkad sedan tidigare och dessutom inomhus (inte utsatt för väder o vind) så bör det absolut räcka med två strykningar. Kalkvattning gör man för att det ska sitta bättre, men frågan är om det inte är överkurs när det gäller insidan på ett stall. Jag skulle skippa det. Blanda enligt instruktion på burken. Jag brukar alltid låta det stå över natten åtminstone, så att blandningen får sätta sig. Vet ej hur resultatet blir om man målar direkt.

Vad gäller hållbarhet så försämras kalkmjölkens egenskaper ju längre den står. Det bildas en hinna av härdad kalk i ytan (ungeför som nattgammal is i en vattenpöl) Detta hårda är bindemedlet som egentligen behövs för att fästa kalken i väggen, så det är inget bra att den härdar i hinken. Om man har en rund tunna kan man snickra ett trälock som är precis lika stort som tunnans innanmått, som kan flyta i ytan på kalkmjölken. Det förhindrar att det blir en sådan yta. Själv brukar jag försöka blanda ungefär bara så mycket som går åt nästa dag. Hellre blanda till fler omgångar.

Innan målning, borsta bort all lös kalk, alternativt kör med hård stråle på trädgårdsslangen (själv skulle jag undvika högtryckstvätt eftersom det kan blåsa sönder putsen också).

Sedan målar man med en kalkborste i stora halvcirkelformade tag. Finns kalkborste på långt skaft som underlättar. Man blir ganska nedstänkt. Se till att inte få i ögonen, och använd rejäla skyddshanskar i gummi. Vik upp kanten på handskarna så rinner det inte uppför armen. När väl förberedelserna är gjorda, går det ganska fort att kalka. Får du kalk på glasfönster torka bort så snabbt du kan, eftersom det är etsande. Får du kalk på cementgolvet eller träytor skura bort o skölj med vatten innan det har torkat. Från kläderna går kalken bort om du kör i tvättmaskin direkt efter arbetet.

Har ingen erfarenhet av "stallfärg. Fäster den på kalk? I så fall skulle jag definitivt kalka väggen först och sedan måla nedre delen med 'stallfärgen'. Då slipper du besväret med att maskera. Mycket riktigt så rinner kalken väldigt mycket. På en knottrig putsad yta är det svårt att få maskeringstejpen att fästa så att kalkfärgen inte rinner ner inunder maskeringen.
 
K
Jag förstår absolut anledningen till att man vill höja den målade kanten och visst är kalkning lätt och billigt, men inte så hållbart som "stallfärgen" som man gärna vill ha bland hästar som gnuggar sig mot väggarna osv. Av samma anledning rekommenderar iallafall jag kalkvattningen. I stallet vill man vara och pyssla om sina bästa vänner, inte måla hela tiden. Det är trots allt ett utrymme som får mycket stryk.

Den sk. stallfärgen har inga problem att fästa på kalken efterom den är asfaltsbaserad. Dock tror jag inte att den svaga kalken är ett lämpligt underlag åt stallfärgen för långvarig hållbarhet.

Må så vara att det är svårt att maska en knottrig yta... ja, men sätt upp läkt med expanderande fogband då? Nåja... bara fantasin som sätter stopp för ev lösningar och var och en gör som den vill :)
 
Tack för era svar.

Vi har målat med stallfärg först och nu kalkar vi ovanför. Detta fungerar bra. Torkar bort kalken högst upp på det svarta och sedan spolar av resten. Visst kommer vi få bättra det svarta efter åt men inte mycket.

Problemet vi har är att kalken inte vill fästa! Vi gjorde misstaget att högtrycka bort för högt upp och nu vill inte kalken fästa där. I alla fall inte på vissa ställen. På en sida är det nästan helt vitt nu medan på andra ställen ser det ut som inget har hänt. Vi har gjort 4-5 stryckningar nu och tycker inte det händer tillräckligt. Visst kommer det bli vitt där det fäster efter 6-7 stryckningar men det blir ingen tjocklek på det. Den gamla kalken är flera millimeter tjock.

Eller är det kalkputs ovan på "murputsen"? Ska man kanske kalkputsa först? Hur gör man det?
 
kalken fäster på kalkputs men inte så bra på cementputs. Kanske det "besvärliga" underlaget är inte ren kalkputs? Ni kan prova att måla med kalkcementfärg ( för cementblandade putser) på dom ställen som kalkfärgen inte fäster...
Lycka till!
gaia
 
De tidigare kalkskikten har målats gång på gång på gång känske ända sedan stallet byggdes. Du kan aldrig få det lika tjockt på en gång, även om du gör många strykningar. Det krävs kanske typ 100-tals strykningar för att kalken ska bli lika tjock som det ni inte sprutade bort med högtryckstvätt. Hur vitt det blir på dessa besvärliga partier ser du inte förrän väggen har torkat riktigt ordentligt. Det lustiga med kalkfärg är att medans man målar blir det inte alls särskilt vitt. Men någon dag senare när solen torkat väggen lyser det kritvitt.

Sedan kan det vara som Gaia säger att det kanske inte är kalkputs överallt. Antingen ingen kalkputs alls, eller blandade putser eftersom man har gjort lagningar med cementhaltig puts. På landet ( i alla fall i Skåne som jag känner till) brukar många kalkfärga gårdarna oavsett vilken puts det är. Så är det t.ex. på mitt hus som är kalkputsat från början, men sedan lagat med olika slags cementhaltiga putser. Det fäster sämre på cementhaltig puts men det betyder inte att det inte fäster alls. Brukar ta ca 2 år innan det regnat bort så man måste kalka igen. Inomhus torde det inte vara så känsligt. Skillnaderna mellan gamla kalkputsade ytor och nyare cementhaltiga lagningar syns tydligt vid regnväder, då lagningarna lyser igenom. Vid torrt väder syns absolut ingen skillnad i vithet. För att göra en lång historia kort, det ni upplever som att färgen inte täcker, kanske ger sig när väggen blir genomtorr. Eftersom väderleken är fuktig nu, så kanske det dröjer innan det vita syns ordentligt

Kan inte svara på din fråga om det går att behandla väggen på något sätt så att kalken fäster bättre, men är också nyfiken på svaret.

PS Är ni säkra på att det verkligen är kalkfärg som stallet varit målat med? Om det är byggt i leca så är det ju ganska nytt, och då har det troligtvis inte varit kalkputsat från början. Kanske har det varit målat med någon annan slags putsfärg?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.