G
Bakgrunden är att uthuset/förrådet har en träfasad. Jag måste alltså isolera inifrån. Det skall vara runt 20 graders året runt. Skall bli kontor och gästrum och är runt 20kvm. Luft/luft värmepump för uppvärmning.

95mm reglar i väggar
145mm regler i tak

Verkar finnas två vägar att gå gällande vägg och tak
ALT 1
Vägg
Ytterpanel - luftspalt - vindpapp - 70mm glasull - plast - gips
Tak
Tegelpannor - takpapp - brädor - luftspalt - vindpapp - 120mm glasull - plast - gips

ALT 2
Vägg
Ytterpanel - 20mm cellplast - 70mm glasull - plast - gips
Tak
Tegelpannor - takpapp - brädor - 20mm cellplast - 120mm glasull -plast - gips

Fördelen att använda cellplast är att försöka slippa luftspalten som både är krånglig att få till och samtligt skapar mindre isoleringplats i väggar och tak. Någon skall övernatta där några nätter per år. Skall själv sitta och jobba där några timmar per dag. SÅ det behöver ju inte vara husstandard. Samtidigt vill jag inte bygga så jag behöver göra om det om 5år?

Skulle ALT2 fungera över tid utan luftspalt? Eller är det lika bra att bygga enligt normen?
 
Jag har blivit lärd att luftspalt är att föredra ifall ev. Regn tränger sig in bakom träpanelen.
Oavsett, du menar att du i dagsläget har panel direkt mot reglarna utan någon papp emellan?
 
Vad är panelen målad med för typ av färg?
70mm är inte mycket att komma med när det gäller isolering. Kan du inte sala på stommen inåt för att få dit mer isolering?
 
Tomture61
G Gandalfen skrev:
Bakgrunden är att uthuset/förrådet har en träfasad. Jag måste alltså isolera inifrån. Det skall vara runt 20 graders året runt. Skall bli kontor och gästrum och är runt 20kvm. Luft/luft värmepump för uppvärmning.

95mm reglar i väggar
145mm regler i tak

Verkar finnas två vägar att gå gällande vägg och tak
ALT 1
Vägg
Ytterpanel - luftspalt - vindpapp - 70mm glasull - plast - gips
Tak
Tegelpannor - takpapp - brädor - luftspalt - vindpapp - 120mm glasull - plast - gips

ALT 2
Vägg
Ytterpanel - 20mm cellplast - 70mm glasull - plast - gips
Tak
Tegelpannor - takpapp - brädor - 20mm cellplast - 120mm glasull -plast - gips

Fördelen att använda cellplast är att försöka slippa luftspalten som både är krånglig att få till och samtligt skapar mindre isoleringplats i väggar och tak. Någon skall övernatta där några nätter per år. Skall själv sitta och jobba där några timmar per dag. SÅ det behöver ju inte vara husstandard. Samtidigt vill jag inte bygga så jag behöver göra om det om 5år?

Skulle ALT2 fungera över tid utan luftspalt? Eller är det lika bra att bygga enligt normen?
En träpanel bör ha en luftspalt på baksidan oavsett vad det isoleras med .
Detta råd gäller om du vill ha en byggnad som mår bra och ej behöver renoveras om 15-20 år , typ .
Målas det med plastfärg (som ej andas) är detta råd ännu viktigare .
Samma med taket , trä måste kunna andas . Har du plåttak så är skydd för kondens under plåttaket viktigt .

Vad får dig att tro att cellplast ej behöver luftspalt 🤔

Någon nisse tyckte att enstegstätad fasad var den bästa uppfinningen i detta århundradet .
Detta slutade med sjuka hus .

https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/utomhus/fasad/enstegstatade-fasader/
Detta gäller putsade fasader , träfasader har oftast ett ännu otätare regnskydd .
Man kan då tro att det ventileras bättre från fukt .
Tar säker längre tid innan det börjar förmultna på baksidan av träfasaden .
 
Redigerat:
  • Gilla
Gandalfen
  • Laddar…
G
Det får bli luftspalt. Sedan får jag sätta 45 regel på befintliga regler. då får jag mer isolering också. Visst tar ju lite på inne utrymmet. Men det är lika bra att göra det riktigt direkt.

Finns inga genvägar som känns säkra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.