P
R Rejäl skrev:
Ett tyngre hus har mer massa att behålla värmen i än ett i trä, som inte behåller värmen speciellt länge.
Det beror på vilken värmekapacitivitet det tyngre huset har. Ett tyngre hus behåller värmen längre om båda huset är byggda av samma material eller om det tyngre huset är byggt av ett material med högre värmekapacitivitet än det lättare.

Om det båda husen har samma massa och är byggda av material med olika värmekapacitivitet så behåller huset som är byggt av material med den högre värmekapacitivitet värmen längre.

Ett betonghus som har samma massa som ett trähus behåller alltså värmen sämre än trähuset.
R Rejäl skrev:
du kan prata om din värmekapacivitet tills du kräks för det ändrar inte saken att trähus inte anses vara värmetröga då trä inte lagrar värmen lika bra…
Du kan läsa om värmekapacitivitet på Wikipedia. Artikeln är ganska bra. Annars har jag för mig att det tas upp i gymnasiefysiken (eller kanske redan i grundskolefysiken?). Det var mycket länge sen jag gick i skolan så jag kan tyvärr inte rekommendera någon specifik bok
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Vad har du för källa på det?

Jag samplade Nordpool-priserna för ett antal dagar 2019, och det var ungefär hälften av dagarna som SE4 var dyrare än Tyskland. Och skillnaden i pris var inte stor.
Jag träffade inte på en endaste dag där priset i Tyskland var 50% högre. Och det borde ha varit hälften av dagarna om det du skriver skall stämma.

Det borde snarare vara så att prisskillnaden mellan Tyskland och SE4 var i genomsnitt ca 0 öre.
Varför inte bara ta årsgenomsnittet...???
Tyskland hade 37,7EUR/MWh i 2019 enligt EPEX
SE4 hade 39,80 EUR/MWh enligt Nordpool
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Relativt vanligt i Skåne, jag bor själv i ett.
Källare med betongplatta/golv och väggar, bottenvåning betongväggar ute och inne, bjälklag av betong, övervåning med betongbjälklag och väggar.
Enda i trä är yttertakets takstolar & råspont (och en innervägg jag byggt själv).
Ja det klart att det finns men procentuellt om vi tittar på antalet småhus så är majoriteten med trästomme…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
J jawen skrev:
Du har helt rätt.

Byggde till mig själv ett hus i Leca/Betong/cellplast/ädelputs, även 15 mm kc-puts på alla innerväggar i Leca.
Huset väger ca 300 ton & vintertid - 8 grader ute tappar jag ca 1,5 grader/dygn vid strömavbrott.
Inte ens stormvindar kan få mitt hus att läcka in luft d.v.s ingen nedkylningseffekt.

6.680 kW/h total förbrukning 2023, till en total kostnad inkl abb & alla avgifter på 16.975 kr

Mitt hus är trögt
Ja det är bland det mest robusta och bästa man kan bygga idag..

Det är några hör inne som tror att trä behåller värmen bättre än sten och betong..

Det är ju bara att jämföra ett träbjälklag med vattenburen värme med en betongplatta med vattenburen värme så ser man vilken som kallnar först..
Jag sätter allt jag äger och har på att betongplattan behåller värmen mycket längre än träbjälklaget..
Samma princip gäller väggar som är murade med sten, lättklinker eller gjuten i betong…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det klart att det finns men procentuellt om vi tittar på antalet småhus så är majoriteten med trästomme…
Japp, och därför fryser vattenledningarna till och med i uppvärmda trähus där folk bor (som vi sett i flera trådar på detta forum i år).
Sånt händer inte i betonghus.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Japp, och därför fryser vattenledningarna till och med i uppvärmda trähus där folk bor (som vi sett i flera trådar på detta forum i år).
Sånt händer inte i betonghus.
Kan inte du förklara detta till dom två som inte förstår detta utan påstår tvärtom😉
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Relativt vanligt i Skåne, jag bor själv i ett.
Källare med betongplatta/golv och väggar, bottenvåning betongväggar ute och inne, bjälklag av betong, övervåning med betongbjälklag och väggar.
Enda i trä är yttertakets takstolar & råspont (och en innervägg jag byggt själv).
Är det nån form av Funkishus du bor i 🙂, beskrivning lät ju som det. ( bra hustyp)
Hur ser din utvändiga isolering ut på huset ?
P pmd skrev:
Det beror på vilken värmekapacitivitet det tyngre huset har.
Pratar du konstant om den volymetriska värmekapacitivitet eller om den massnormerade ? (förmågan att lagra värme)

Hela vikten av att kalla ett hus eller byggnad trögt, är att byggnaden sakta kyls av eller värms upp pga av den stora massan/vikten d.v.s byggnaden tar lång tid att värmas upp/kylas ned = Trögt

För ex vatten har ju allra bäst "värmekapacitivitet"(& kan "laddas" med 4 ggr energi), men avger värmen för snabbt för att kallas trögt
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Davinci: Jag gör ett försök till att på ett mycket enkelt sätt förklara skillnaden på vindkraft och vattenkraft.

Om vi utgår från att vi har ett vindkraftverk och ett vattenkraftverk som har samma årsproduktion. Bå säljer halva sin kommande årsproduktion för 1kr/kWh med kontinuerlig leverans.

Vindkraften levererar då enligt avtal när det blåser och säljer resten på spotmarknaden till ett lågt pris efter som vindkraften pressar ner priset. När det inte blåser får de köpa el på spotmarknaden för att leverera enligt kontrakt.

Vattenkraften kan styra sin produktion, antingen producerar de kontinuerligt det som behövs enligtkontraktet och ökar på effekten ytterligare när priset är högt. Eller också drar de ner ännu mer och köper på spotmarknaden när det är billig och producerar ännu mer när priset är högt.

Det ekonomiska utslaget blir således väldigt olika för vind- och vattenkraft även om variationerna är ungefär lika stora.
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
R
J jawen skrev:
Är det nån form av Funkishus du bor i 🙂, beskrivning lät ju som det. ( bra hustyp)
Hur ser din utvändiga isolering ut på huset ?


Pratar du konstant om den volymetriska värmekapacitivitet eller om den massnormerade ? (förmågan att lagra värme)

Hela vikten av att kalla ett hus eller byggnad trögt, är att byggnaden sakta kyls av eller värms upp pga av den stora massan/vikten d.v.s byggnaden tar lång tid att värmas upp/kylas ned = Trögt

För ex vatten har ju allra bäst "värmekapacitivitet"(& kan "laddas" med 4 ggr energi), men avger värmen för snabbt för att kallas trögt
Men inte enligt @Daniel 109 och @pmd enligt dom så har trä den bästa förmågan att behålla värmen i och med att dom bara blint tittar på vörmekapaciviteten i jämförelse med betongen..

Tyvärr har jag aldrig sett någon av dessa inse att dom har fel, vilket man hade önskat för trådens och kunskapen i ämnets skull…
 
R Rejäl skrev:
Ja det är bland det mest robusta och bästa man kan bygga idag..

Det är några hör inne som tror att trä behåller värmen bättre än sten och betong..

Det är ju bara att jämföra ett träbjälklag med vattenburen värme med en betongplatta med vattenburen värme så ser man vilken som kallnar först..
Jag sätter allt jag äger och har på att betongplattan behåller värmen mycket längre än träbjälklaget..
Samma princip gäller väggar som är murade med sten, lättklinker eller gjuten i betong…
Sannolikt därför massiva trähus i verkligheten är mycket bättre än på pappret. Många talar sig varma för uppreglade gipsväggar med glasull, isolerar bra men har väldigt liten massa.
 
Z Zodde skrev:
Varför inte bara ta årsgenomsnittet...???
Tyskland hade 37,7EUR/MWh i 2019 enligt EPEX
SE4 hade 39,80 EUR/MWh enligt Nordpool
Pratade med en tysk som hade ungefär samma elpris som oss på hushållsel men hade separat elmätare för värmepumpen med 1/3 av elpriset, fast pris. Vem som subventionerade detta förstod jag inte…
 
  • Wow
djac
  • Laddar…
R
J JohanLun skrev:
Sannolikt därför massiva trähus i verkligheten är mycket bättre än på pappret. Många talar sig varma för uppreglade gipsväggar med glasull, isolerar bra men har väldigt liten massa.
Förstår inte din poäng?

Men vanliga trästommar är inga dåliga konstruktioner men dom anses inte vara tröga…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
[länk]
Enbart meningen "Rummet går också snabbt att värma upp efter en nedkylning", är ju motsägelsefullt för att kallas trögt eller 😉
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.