657 121 läst · 10 249 svar
657k läst
10,2k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Östergötland
· 3 982 inlägg
Jag har kamrem på min båtmotor, en 2-cyl 15hk Mercury från 2008. Har aldrig bytt remmen.S Styrman_jansson skrev:
En fördel med kamrem brukar väl vara det är enklare att byta åtminstone? Har kamkedja på alla bilar, jag tror endast mazdan kanske man kan byta utan att det blir en större operation. På saaben måste motorn ut. Yarisen är bara allmänt trång och jobbig.
Den har nu haft samma kedja i 40,000 mil men jag vill inte byta, tänker far kedjan åker bilen till skroten, den har gjort sitt då.
Den har nu haft samma kedja i 40,000 mil men jag vill inte byta, tänker far kedjan åker bilen till skroten, den har gjort sitt då.
Remmen går ju runt några hjul och spännare, det är mer kvaliten på de som bestämmer än själva remmen och hur remmen är dragen.MathiasS skrev:……men kamrem är inte vad det en gång varit. Jag frågade nyligen om remmen på en polo 2015 eftersom bilen börjar närma sig traditionell bytesålder för en rem, men på VW säger man att denna rem inte har något sådant intervall. Känner mig lite skeptisk inför detta men uppenbarligen håller remmarna längre än tidigare, om tillverkaren vill.
Opels problem tex på Astra tex där den fick sänka intervallen flera gånger var nog dragningen. Efter den vänt runt på vevaxeln vek den av ut på ett hjul och tillbaka över vattenpumpen, man kan säja att remmen veks 90 grader åt ett håll och sen 90 grader åt andra hållet varje varv den snurrade.
En rem som bara går runt 2 hjul med en spännare på mitten kanske viks 45 grader åt ena hållet när den går runt hjulen och några grader åt andra vid spännaren.
Jag bytte rem på en Passat 1,8T vid 20" mil, hade bara köpt rem då bilen fått ny uppdaterad komplett sats på VW verkstad vid 12" mil och tänkte att hjul/spännare inte behövde bytas. Men jag hade anat fel, lagren i rullarna var slut och hydrauliska spännaren läckte olja.
Låter som termostatproblem om kylvätskenivån inte är väldigt låg.DennisCA skrev:
Ett alternativt är ju om det kommit luft i systemet som samlats i värmeelementet. Men har det börjat plötsligt utan att kylsystemet varit öppet så är det inte så troligt. Vattenpumpen kan ju ha blivit dålig.
Har du automatiskt ac så kan det vara någon givare som inte fungerar.
Om där är elektriskt manövrerade ventiler så kan dom ta fast om dom står i samma läge länge. Prova att byta från full värme till ingen värme några gånger.
Har den en extra pump för cirkulation till värmepaketet? Flertalet bmw jag haft har det och just detta problem blir det då den slutar fungera. På låga varv räcker inte ordinarie vattenpumpen till för att få bra cirkulation genom värmepaketet.DennisCA skrev:
Ja det är sant - men man får ju anta att man tar hänsyn till detta när man anger intervaller för kontroller osv. Och man får vara uppmärksam på oljud.....Isakare skrev:Remmen går ju runt några hjul och spännare, det är mer kvaliten på de som bestämmer än själva remmen och hur remmen är dragen.
Opels problem tex på Astra tex där den fick sänka intervallen flera gånger var nog dragningen. Efter den vänt runt på vevaxeln vek den av ut på ett hjul och tillbaka över vattenpumpen, man kan säja att remmen veks 90 grader åt ett håll och sen 90 grader åt andra hållet varje varv den snurrade.
En rem som bara går runt 2 hjul med en spännare på mitten kanske viks 45 grader åt ena hållet när den går runt hjulen och några grader åt andra vid spännaren.
Jag bytte rem på en Passat 1,8T vid 20" mil, hade bara köpt rem då bilen fått ny uppdaterad komplett sats på VW verkstad vid 12" mil och tänkte att hjul/spännare inte behövde bytas. Men jag hade anat fel, lagren i rullarna var slut och hydrauliska spännaren läckte olja.
lol M271 håller på sin höjd 10-15k mil innan kamkedjeras...Mats-S skrev:
Ni som har lite nyare bilar med någon variant av City saftey som bromsar automatiskt om det kommer något ivägen för bilen. Har ni varit med om att systemet bromsar i onödan?
Min fru körde vår Volvo v60 på landsvägen i ca 80 km/tim hon var helt ensam på vägen när bilen bestämde sig för att aktivera city saftey och tvärbromsa fullt från ca 80 till ca 20 km/tim.
Hon hade förstås säkerhetsbälte på annars så skulle hon flugit i vindrutan nu fick hon ont i nacken istället.
Min fru körde vår Volvo v60 på landsvägen i ca 80 km/tim hon var helt ensam på vägen när bilen bestämde sig för att aktivera city saftey och tvärbromsa fullt från ca 80 till ca 20 km/tim.
Hon hade förstås säkerhetsbälte på annars så skulle hon flugit i vindrutan nu fick hon ont i nacken istället.
Volvo har ju haft problem med det. Har inte hört att andra skall ha haft liknande incidenter.N Niq skrev:Ni som har lite nyare bilar med någon variant av City saftey som bromsar automatiskt om det kommer något ivägen för bilen. Har ni varit med om att systemet bromsar i onödan?
Min fru körde vår Volvo v60 på landsvägen i ca 80 km/tim hon var helt ensam på vägen när bilen bestämde sig för att aktivera city saftey och tvärbromsa fullt från ca 80 till ca 20 km/tim.
Hon hade förstås säkerhetsbälte på annars så skulle hon flugit i vindrutan nu fick hon ont i nacken istället.
https://www.gp.se/ekonomi/larmet-problem-med-volvos-bromsar.47ea50dd-a5ce-4c57-95c0-c4874f861679
Har bara råkat ut för det som passagerare och det är en av anledningarna till att jag aldrig kommer köpa en dataspelsbil.N Niq skrev: