Har kommit en bit i garagebygge, isolerat 95mm. Har gjort en portöppning om 2000x2500mm då det verkar vara ett mycket vanligt garageportmått, med vertikala stolpar 95x95 på vardera sida och en likadan liggande ovanpå. Däri har jag tänkt installera en garageport. Funderar nu på om jag i min enfald byggt helt knasigt, för jag tänkte mig att det är som med en vanlig dörr, att karmen installeras i hålet direkt mot reglerna. Men det verkar som att öppningen bör vara 2000x2500mm när öppningen är klädd med läkt, panel etc för en garageport har ingen karm som klär reglarna runt hålet? Bifogar en bild. Tips på hur jag löser detta? Byggarbetsplats på kvällen med snö, byggmaterial, verktyg, och en stege. Rött hus och öppen konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stämmer, den sitter på innerväggen.
Portens uppgivna mått är det öppningsmått du ska göra. Om du sen klär öppningen med nått så den blir lite mindre gör inget, blir snarare bättre/snyggare då tätningslisten inte syns utifrån när porten är stängd.
 
Isakare Isakare skrev:
Stämmer, den sitter på innerväggen.
Portens uppgivna mått är det öppningsmått du ska göra. Om du sen klär öppningen med nått så den blir lite mindre gör inget, blir snarare bättre/snyggare då tätningslisten inte syns utifrån när porten är stängd.
Förstår ändå inte riktigt vad du skriver. Menar du att klä öppningen så den blir mindre än vad porttillverkaren anger, inte gör nåt?
 
K kurlakarl skrev:
Förstår ändå inte riktigt vad du skriver. Menar du att klä öppningen så den blir mindre än vad porttillverkaren anger, inte gör nåt?
Precis. Du kan sätta porten på en vägg utan öppning alls, den sitter helt på insidan.
Klä väggen med gips eller var du ska ha oxå så du får färdig vägg, sen sätter du porten.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Hjälper den här nått ??
Sett uppifrån.
Handritad skiss av en väggkonstruktion med mått och komponenter som panel, gips och tätningsslist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stort tack, hajar lite bättre nu! Är det normalt att bara klä "ramen" med nån panelbräda och inget mer under utan direkt på reglarna? För det får ju inte plats spikläkt eller luftspalt, då krymper ju portöppningen alldeles för mycket.
 
Spika fodret direkt i regeln. Är regeln i lod så är det enkelt jobb att göra en snygg inklädnad.
 
Knalla iväg till nån firma som säljer portar, eller granne som har en modern modern sådan, så klarnar dimmorna.

Den port jag installerade hade ett visst monteringsmått på bredd och höjd. Tror det fanns fler att välja på om jag minns rätt.

Kan ju vara trevligt, i vart fall mindre jobb om Du vet vad som krävs för den port Du väljer.
Annars kan det lätt bli dubbelt jobb. Sala på öppningen eller kapa ur.
 
Monteringsinstruktioner för garagedörr med mått för enkel och dubbel skena samt breddportöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I mitt fall så krävdes en bredd i öppningen på 2400 till 2500 mm.
Skenorna som monteras på insidan av färdig vägg behöver skruvas i nått fast på båda sidorna.
Minns att jag fällde in 2 x 4 " plank runt om, som jag sen hade spånskivor på som väggskiva, just på väggen runt öppningen.
Gips bedömdes vara för känsligt.
Tydligen finns flera storlekar att välja på.
Monteringsanvisning var verkligen steg för steg för porten av märket Richards-Wilcox. / Skånska byggvaror.
Ett tips kan vara att köpa minst en extra fjärr förutom en var till de som använder garaget.
Riktigt kul jobb.
Min port installerade jag 2012 och har funkat perfekt hela tiden.
.
 
Redigerat:
Ser att du har snedtak.

Alltså måste du fixa nån förlängning av vänstra inre skenfästet till portens två skenor.
Själva skenorna ska ligga i våg med varandra, så att porten glider in horisontellt.

Inget avancerat. Behöver heller inte tåla några stora laster.
 
Vy under tak i garage med synliga kabeldragningar, strålkastare och verktygstavla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage med stängd vit port, skidutrustning på väggen och takmonterad öppningsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alltså det triangelformade fästet till vänster.
Är format så för att skenorna ska fixerad i sidled.
 
Ska du ha motor, så behöver du göra nåt att hänga motor och dess skena på. Krafterna överför till skenan. Inga tyngder alls

Om du läser allt genom att lägga in ett enkelt plant golv ovan skenorna för porten... Kanske 15 - 20 cm att hänga skenorna ned inunder, så får du samtidigt ett förvaringsställe för prylar.
Kanske är som så att Du ska ha ett
Innertak, typ vind, att stuva i?
Blir om inte annat, lägre uppvärmningskostnad.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.