Hejsan,

Vet inte om detta är rätt forumsdel, om någon admin vill flytta en så får man mer än gärna göra det.

Vi har en matkällare på ca 2,5x3m. När det kommer rejält med regn, eller när all snö töar samtidigt har den en tendens att svämma över. Huset är byggt på berg och just matkällaren är byggd på längsta punkten.

Vi har installerat en pump, som står ner i marken och kan pumpa ut när det behövs så förhoppningen är att det inte ska behövas en avfuktare längre. Men med det sagt, nu har jag lagt ut lika mycket pengar på att hyra en avfuktare från Renta eller TIAB så det är mer värt att köpa en. Matkällaren kommer att svämma över igen, frågan är bara när.

Krypgrunden som är runt matkällaren har en avfuktare installerad. I detta fall vill jag ha något som jag kan sätta specifikt i matkällaren och dra på där, när det behövs.

Vad köper man? Svensktillverkat är att föredra och då är det woods som gäller, eller? Vad är en lämpligt maskin från dom?

(Vore smidigt om man kunde sätta den i tvättrummet med när man har riktigt mycket, eller rejält blöt tvätt med)
 
S Snubben123 skrev:
Hejsan,

Vet inte om detta är rätt forumsdel, om någon admin vill flytta en så får man mer än gärna göra det.

Vi har en matkällare på ca 2,5x3m. När det kommer rejält med regn, eller när all snö töar samtidigt har den en tendens att svämma över. Huset är byggt på berg och just matkällaren är byggd på längsta punkten.

Vi har installerat en pump, som står ner i marken och kan pumpa ut när det behövs så förhoppningen är att det inte ska behövas en avfuktare längre. Men med det sagt, nu har jag lagt ut lika mycket pengar på att hyra en avfuktare från Renta eller TIAB så det är mer värt att köpa en. Matkällaren kommer att svämma över igen, frågan är bara när.

Krypgrunden som är runt matkällaren har en avfuktare installerad. I detta fall vill jag ha något som jag kan sätta specifikt i matkällaren och dra på där, när det behövs.

Vad köper man? Svensktillverkat är att föredra och då är det woods som gäller, eller? Vad är en lämpligt maskin från dom?

(Vore smidigt om man kunde sätta den i tvättrummet med när man har riktigt mycket, eller rejält blöt tvätt med)
Använder själv den här avfuktaren sedan flera år och den tuffar på bra i vår källare.
https://www.clasohlson.com/se/Luftavfuktare-10-liter,-31-m²/p/Pr368321000
EDIT Sen måste du ju bedöma hur mycket vatten det är frågan om, den i länken klarar 10l/dygn
 
Redigerat:
Jag har 3 st Woods som är mer än 25 år och dom funkar fortfarande bra.
En ratt för hygrometer och en för fläkthastighet. Ingen annan onödig elektronik som kan gå sönder, utan en arbetshäst som gör det den ska.
 
C cpalm skrev:
Köp inte de där kinatillverkade modellerna som börjar brinna bara...
[länk]
Jag trodde Woods var tillverkade i Sverige?
 
S Snubben123 skrev:
Jag trodde Woods var tillverkade i Sverige?
Numera ja, då nej.

Tre modeller av kondensavfuktare​

Den tidigaste branden som Elsäkerhetsverket fått in information om rapporteras från Räddningstjänsten från 2011. Sammanlagt har man fått in ett tiotal rapporter från räddningstjänsten och ett par stycken från allmänheten. Det är i huvudsak tre modeller av kondensavfuktare (se faktaruta) som har varit inblandade: Amcor DC10, Woods WD12 och Woods MDC20.

Företaget Woods uppmanar kunder som har avfuktaren Woods WD12 att omedelbart sluta använda denna efter att fem brandtillbud har rapporterats. Man har återkallat 7500 avfuktare som sålts sedan 2009.
 
C
S Snubben123 skrev:
Jag trodde Woods var tillverkade i Sverige?
Inte alla modeller tydligen...
Har själv kikat lite på Woods till torkrummet, men efter att ha läst om det där funderar jag på om jag överhuvudtaget skall ha en avfuktare. I praktiken behövs den bara vissa sensomrar/höstar, som i fjol.
 
Köpte en trotec för 7 år sedan för 1000kr, funkar än. Är säkert dyrare nu!
 
Blev en woods
S Skyscraper skrev:
Clas i sjön hade bra pris på denna.

[länk]

Jag har modellen som är ett steg större och den håller min källare torr.
Köpte en sådan med erbjudandet. Blir kanon!

Tack för alla tips!
 
  • Gilla
Skyscraper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.