Jag håller på att renovera ett 60-talshus och har ett element som är lite i vägen då vi behöver komma åt bakom. Elementet är av typen "dragspelselement" och ett ganska djupt sådant.
Då elementet även behöver målas om så har jag funderat på att ta bort det och skicka på pulverlackering.
Efter mycket läsande här på forumet så bestämde jag mig för att montera bort det från ledningarna. Det gick fint och jag tyckte mig fått ut allt vatten då det inte kom mer vatten från ventilen nertill. Efter att jag plockat bort det så hör jag hur det skvalpar och att det uppenbarligen finns mer vatten kvar. Jag tar det till en golvbrunn och börjar tömma och vattnet är helt svart. Jag förstår att detta är vatten som innehåller ämnen för att förhindra rostbildningar inifrån. Jag blir lite orolig och osäker på om jag borde tömma allt vatten från elementet.
Jag har några funderingar kring detta innan jag går vidare med arbetet:
1. Ska allt det svarta vattnet tömmas ut? Dvs ska elementet vara helt tomt?
2. Finns detta rostförebyggande ämne i ledningarna så att elementet fylls med det på nytt?
3. Varför är inte allt vatten svart i elementet? När jag tömde genom ventilen så kom inget svart vatten.
3. Är det en slump att jag hör det rinna i de andra elementen i samband med att jag tagit bort detta element?
4. Får man som privatperson egentligen koppla bort element, eller ska det utföras av fackman?
 
1 Det svarta är jårnoxid som samlats på botten i en form av damm och när du började skvalpa med elementet så lossnade det och kom ut.
2 Vattnet blir syrefritt efter ett tag och då rostar det inte
3 Att det ev skvalpar i andra element är att kommit luft i systemet när du kopplade loss ett
4 Finns inget om att ta bort ett element, bara att du vet hur det ska göras
Ska du lämna bort det, så ska det vara het tomt på vatten.
 
Det är inget ämne/medel som tillsätts radiatorsystem.
Det svarta vattnett är "dött" vatten, alltså syrefattigt vatten samt magnetit.
Magnetit är "rost" kan man säga, mer exakt grå/svart järnoxid.
Magnetit är tyngre än vatten därav samlas det i botten på bl.a. radiatorerna.

Vattnet blir "dött" när det fria/lösa luften i vattnet frigörs och samlas vid högpunkter i systemet. Ju varmare vattnet är ju mindre luft innehåller vattnet.

Det är ingen fara att hälla ut vattnet i avloppet. Nej det behöver inte återanvändas.

VVS är inget som kräver behörighet/auktorisation likt elinstallationer, utan det får "vem som helst" göra "vad som helst" med.
Däremot kan fastighetsägaren och/eller försäkringsbolagen ställa olika krav på utföraren.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Tänk också på att det där svarta vattnet färgar av sig utav bara helvete.
 
@jonaserik @Demmpa okej jag förstår, tack för bra svar!
Så det ska inte vara några problem att fylla elementet igen genom att dra på vattnet efter inkoppling och lufta?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Svar nej bara du får det tätt, stäng av cirkpumpen, fyll på till ca 1,5 bar, öppna den nedre ventilen på elementet så det fylls från botten och lufta. Trycket kommer att sjunka rätt snabb, så håll efter det till minst 1 bar som är det normala i systemet. Blir att fylla på flera gånger.
 
J jonaserik skrev:
öppna den nedre ventilen
Mitt element saknar en nedre ventil, eller syftar du på muttern som sitter mot returventilen?
 
Han menar returventilen.
En radiator bör fyllas via returen, på så sätt kommer det mesta av luften ut direkt.
 
  • Gilla
pantheon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.