P paralun skrev:
Jo men jag upptäckte att tidsformatet är kräver lite pyssel...
Sen först då att dela upp till kolummer men det gär ju snabbt.
Ska klura på tidformatet och hur man enklast får bort T samt Z
2023-12-31T23:00:00.000Z
Jag sitter med exakt samma sak. Men det har ju alltid löst sig med lite gammal hederlig regex.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Vänta en vecka eller så bara och se om (när) det kommer en .1-version. Jag brukar generellt skippa .0-versionen om det inte är något väldigt brådskande ny funktionalitet som jag verkligen behöver, vilket det väldigt sällan är.
Jo men jag tror man lärt sig och det var flera "omtag" med testandet i helgen, beta > rc ett antal gånger.
Kollar mha Dockers releaser
https://hub.docker.com/r/homeassistant/home-assistant/tags
 
P paralun skrev:
Jo men jag upptäckte att tidsformatet är kräver lite pyssel...
Sen först då att dela upp till kolummer men det gär ju snabbt.
Ska klura på tidformatet och hur man enklast får bort T samt Z
2023-12-31T23:00:00.000Z
Det går väl att använda funktionen "text till kolumner" välja fast bredd och skapa fyra kolumner där du väljer att inte importera kolumnen med "T" resp "Z"
 
D Dublin skrev:
Det går väl att använda funktionen "text till kolumner" välja fast bredd och skapa fyra kolumner där du väljer att inte importera kolumnen med "T" resp "Z"
Jo kör med komma som separation i text till kolummer, sen "redigera ersätt" > T till mellanslag och Z med ingenting. Sen blir det formatfel för värdena och då blev det en redigera-ersätt > punkt till komma.
Sen kunde jag räkna och rita ett diagram, undra vilket format csv-filen blir i? Något för bökigt.
 
  • Tabell med datum och fjärrvärmemätningar samt linjediagram som visar datan grafiskt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tveksamt tveksamt skrev:
Vänta en vecka eller så bara och se om (när) det kommer en .1-version. Jag brukar generellt skippa .0-versionen om det inte är något väldigt brådskande ny funktionalitet som jag verkligen behöver, vilket det väldigt sällan är.
Jag väntar min vana trogen på att trådens orädde first mover @David Wallin installerar 😂
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Det jag märkte vid uppdateringen var att det helt plötsligt gnälldes på att några av mina hjälpare hade inkompatibel enhet, t.ex. en summerande hjälpare som plockar uppmätt ström och summerar. Den ”saknar” enheten ”A” i källorna när summan av dem har det. Lite omgörning av sensortyp och problemet var ur världen.
Pfsense-integrationen dog också. Där använder jag närvarodeteketeringen och det var ju lite bökigt.
 
P paralun skrev:
Jo kör med komma som separation i text till kolummer, sen "redigera ersätt" > T till mellanslag och Z med ingenting. Sen blir det formatfel för värdena och då blev det en redigera-ersätt > punkt till komma.
Sen kunde jag räkna och rita ett diagram, undra vilket format csv-filen blir i? Något för bökigt.
Om man behöver ersätta saker i en textfil, borde man inte kunna göra det mha en shell-integration? Finns bash och sed är det nog ingen match...
 
P pfb skrev:
Om man behöver ersätta saker i en textfil, borde man inte kunna göra det mha en shell-integration? Finns bash och sed är det nog ingen match...
Jo det kan man säkert men vitsen med en csv-fil är ju att man oftast använder Excel eller OpenOffice så kan man laborera precis hur man vill med sina värden och kurvor. Jag har inte orkat leta bland buggarna i github och jag är ganska säker på att den här exporten kan förbättras, det börjar bli mycket kod och buggar-issues.
https://github.com/home-assistant
 
P paralun skrev:
Jo det kan man säkert men vitsen med en csv-fil är ju att man oftast använder Excel eller OpenOffice så kan man laborera precis hur man vill med sina värden och kurvor. Jag har inte orkat leta bland buggarna i github och jag är ganska säker på att den här exporten kan förbättras, det börjar bli mycket kod och buggar-issues.
[länk]
Formatet på tidsstämpeln följer ju som sagt var standarden. Det är väl snarare Excel man ska klaga på som inte klarar av att läsa det korrekta formatet.
 
K
Fn87 Fn87 skrev:
Har iofs uppkopplade termostater hemma men i realiteten är det bara i köket dom någonsin stänger av numera.
Mitt värmesystem är så pass balanserat att jag sköter allt med framledning, skillnaden mellan varmaste och kallaste rummet är kring 0.3 grader.

Denna, [länk], är kopplad på innesensorn på ECLen (plint 18 och 16) och ser till att framledning är bra baserat på alla sensorer i huset. Jag behöver inte bry mig om offset och kurva längre, ECLen försöker nå den temperatur jag skickar.
Det var lite spännande har en liknande panna i huset. Tänkte först skaffa ett ir-öga för att hålla lite koll, men mätaren (Kamstrup) som nätägaren satt är lite oklar tom ir-ögat är aktivt på. Ser inga blink med telefonens kamera.
 
useless useless skrev:
Formatet på tidsstämpeln följer ju som sagt var standarden. Det är väl snarare Excel man ska klaga på som inte klarar av att läsa det korrekta formatet.
Jo men den stora frågan är varför det blir så här?

3.330325022166667,2023-12-31T23:00:00.000Z

Värdet använder punkt och sedan då T samt Z i datumet. Har knåpat mycket med Excel och aldrig stött på liknande och kan inte heller se att det skulle vara standard för en kommaseparerad fil.
Funderade på om det är en språkformatfråga, ISO etc.
Men frågeställningen blir säkert spårbar snabbt.
 
Ändra språk till engelska i Excel så borde du få punkt som decimaltecken. Alternativt kanske det fungerar att köra svenska som språk i HA när du exporterar för att få svenskt decimaltecken. Dock fungerar ju inte svenskt kommatecken som decimaltecken i just en CSV så inte så konstigt om de inte kör med det.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Minns inte Excel i huvudet, men kan man inte ange custom datumformat när man anger att kolumnen ska innehålla datum?

Annars är ett sätt är att låta PowerShell läsa in CSV-filen, göra de förändringar som krävs och sen uppdatera/skapa Excel-filen, då går det att få det automatiserat som bonus, så det är kanske det bästa sättet.
 
I Excel kan man göra ett macro som söker och radera oönskade tecken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.