F fribygg skrev:
Jag har en enklare boddörr som min far snickrade ihop med kraftig oljehärdad massonit på sent nittiotal, den är inte ny och fräsch längre, men farsgubben är död sedan länge och dörren överlevde honom och fungerar fortfarande som avsett även om den inte pryder sin plats precis.
Varför pryder den inte längre sin plats då? Den är ju inte ens 30år gammal. Om nu masonit var ett så förträffligt fasadmaterial borde det väl utan vidare hålla mer än 30år på en dörr.
 
F fribygg skrev:
Men om det fungerat på en stuga sedan trettiotalet utan att ge mögel/ fuktskador bakom är det nog tillräckligt.
Har stugan sågspån direkt innanför masoniten? Jag har masonit på plankstomme och det har funkat ganska bra sen 1955, men på vissa utstatta ställen har den kroknat och där har det blivit smärre skador på bakomvarande plank.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Varför pryder den inte längre sin plats då? Den är ju inte ens 30år gammal. Om nu masonit var ett så förträffligt fasadmaterial borde det väl utan vidare hålla mer än 30år på en dörr.
Jag tycker inte att masonit är ett förträffligt fasadmtrl, men det kan uppenbarligen fungera länge och var snabbt och billigt när det monterades.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det skrivs om hur bra masonit är, om det hade fungerat som ett fasadmaterial så hade garanterat flertalet av dom stora hustillverkarna använt detta till sina fasader då dom ständigt använder det tunnaste, billigaste och enklaste materialen i sina husbyggen…
Men så är det ju inte, hustillverkarna använder sällan 0,4mm stålplåt till fasad trots att det borde vara ett av de tunnaste, billigaste och enklaste materialen som fungerar som fasad, folk vill helt enkelt ha nått snyggare. Tror det är det samma med masonit, det fungerar ofta tillfredsställande men folk föredrar snyggare fasader.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Men så är det ju inte, hustillverkarna använder sällan 0,4mm stålplåt till fasad trots att det borde vara ett av de tunnaste, billigaste och enklaste materialen som fungerar som fasad, folk vill helt enkelt ha nått snyggare. Tror det är det samma med masonit, det fungerar ofta tillfredsställande men folk föredrar snyggare fasader.
Att inte fasader plåtkläs beror på många saker tex. Så blir dom väldigt känsliga där minsta imperfektion syns, gemene man kan inte göra en sådan fasad utan att vända sig till ett plåtslageri när det gäller omfattningar runt förnster och dörrar mm..
Så hade masonit med lock läkt på hållt som fasad så hade garanterat många av hustillverkarna använts sig av detta…
 
R Rejäl skrev:
Att inte fasader plåtkläs beror på många saker tex. Så blir dom väldigt känsliga där minsta imperfektion syns, gemene man kan inte göra en sådan fasad utan att vända sig till ett plåtslageri när det gäller omfattningar runt förnster och dörrar mm..
Så hade masonit med lock läkt på hållt som fasad så hade garanterat många av hustillverkarna använts sig av detta…
Det finns massor av sätt man kan bygga förträffliga hus av. Massproduktion av billiga hus som skall passa genomsnittssvensken är nog en annan sak. I Sverige har det blivit trähus mineralull, luftspalt, enkel panel och plastfärg på det. Det är effektivt och enkelt att bygga och möter efterfrågan.
Andra bygger ett unik hus av kärnvirke med hygroskopiskt isolering och linoljad fasad, kostar säkert dubbelt mot kataloghuset.
I Amerika bygger många med plastfasad, extremt billigt och effektivt.
Ser du många sådana hus i katalogerna?
 
R
G guggen skrev:
Det finns massor av sätt man kan bygga förträffliga hus av. Massproduktion av billiga hus som skall passa genomsnittssvensken är nog en annan sak. I Sverige har det blivit trähus mineralull, luftspalt, enkel panel och plastfärg på det. Det är effektivt och enkelt att bygga och möter efterfrågan.
Andra bygger ett unik hus av kärnvirke med hygroskopiskt isolering och linoljad fasad, kostar säkert dubbelt mot kataloghuset.
I Amerika bygger många med plastfasad, extremt billigt och effektivt.
Ser du många sådana hus i katalogerna?
Du kan inte jämföra dom amerikanska husen som byggs i varma klimat med den svenska, vad jag vet så i dom kallare delarna i Amerika så är inte husen byggda på det sättet..

Du får gärna tro och bygga på detta sättet, men för mig är det helt fel och tror inte att det lirar med några regelverk om hur man kan och får bygga ett nytt hus i Sverige 2024..
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du kan inte jämföra dom amerikanska husen som byggs i varma klimat med den svenska, vad jag vet så i dom kallare delarna i Amerika så är inte husen byggda på det sättet..

Du får gärna tro och bygga på detta sättet, men för mig är det helt fel och tror inte att det lirar med några regelverk om hur man kan och får bygga ett nytt hus i Sverige 2024..
Jag föredrar kvalitetsmaterial och hus, så det är nog långt ifrån vad jag vill ha.
Men i Sverige klär de flesta också in våra träfasader med flytande plast, så skillnaden är inte så stor, förutom att en plast fasad antagligen skyddar mkt bättre än en millimeter plasthinna som spricker.
Plast-fasad kan man se i hela usa och även på ett fåtal hus i Sverige.
I vilket regelverk hittar du att man endast får bygga som hustillverkarna gör?
 
R
G guggen skrev:
Jag föredrar kvalitetsmaterial och hus, så det är nog långt ifrån vad jag vill ha.
Men i Sverige klär de flesta också in våra träfasader med flytande plast, så skillnaden är inte så stor, förutom att en plast fasad antagligen skyddar mkt bättre än en millimeter plasthinna som spricker.
Plast-fasad kan man se i hela usa och även på ett fåtal hus i Sverige.
I vilket regelverk hittar du att man endast får bygga som hustillverkarna gör?
Det jag har sagt är att hustillverkarna använder sig av det tunnaste, enklaste och snabbaste mest tidseffektiva materialen och arbetssätten som regelverken tillåter..
 
R Rejäl skrev:
Det jag har sagt är att hustillverkarna använder sig av det tunnaste, enklaste och snabbaste mest tidseffektiva materialen och arbetssätten som regelverken tillåter..
Med tillägget, "för att kunna bygga de hus som efterfrågas". Många tycker plast, plåt eller masonit fasad ser billigt och fult ut, fastän de kanske är minst lika bra och antagligen är billigare. Svårare än så är det inte.
Jag tycker kataloghus är extremt fula, andra tycker annorlunda.
 
Tack alla ni som delar med er av era tankar och upplevelser kring Masonit som utvändigt byggnadsmaterial.

Jag tar till mig allt ni delar med er av och gör en sammanvägning.

Nu har jag kontaktat en professor i byggnadsfysik på Chalmers och bett honom om hans tankar kring min konstruktion.

Jag hoppas på svar. Om jag får svar så delar jag naturligtvis med mig av det här så att vi tillsammans kan prata vidare om det.

Tack alla ni så länge. Fortsätt gärna och dela med er här. Jag läser allt med stort intresse.

Allt gott
Rodgar
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
R
G guggen skrev:
Med tillägget, "för att kunna bygga de hus som efterfrågas". Många tycker plast, plåt eller masonit fasad ser billigt och fult ut, fastän de kanske är minst lika bra och antagligen är billigare. Svårare än så är det inte.
Jag tycker kataloghus är extremt fula, andra tycker annorlunda.
Det börjar o bli väl OT tror att alla ser våra synpunkter vid detta laget…
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det börjar o bli väl OT tror att alla ser våra synpunkter vid detta laget…
Vad betyder OT?
 
R
Off topic.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.