R
Det som är allmänt vedertaget med fika bröd är att kunden skall stå för det till hantverkarens kafferaster😎😉
 
  • Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
A
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Angående lågutbildade och tjäna pengar så var det svårare att söka på. Jag vet att jag har läst ganska ordagrant "med bara gymnasieutbildning borde x kr i månaden vara fullt rimligt".

Steg 1 är såklart att förstår att alla hantverkare inte har enbart gymnasieutbildning. Få i min bransch hade klarat sig med det i alla fall, även om undantag finns.

jag har bara snabbt sökt fram trådarna nedan. Jag menar inte att de som skriver där menar att hantverkare pga små studieskulder inte får lov att tjäna pengar. Men argumentet kring studieskulder är framme - och jag är rätt säker på att de inte hade dragit det argumentet för att diskutera sin egen lön kontra exempelvis bibliotekarien vi hade som exempel tidigare i tråden.


Men lite länkar åt det hållet finns.

Tex här, en ny tråd där man vill pressa priset på läget i branschen. Förtydligar att snickare inte har studielån, med vilket man såklart menar att de inte kan förvänta sig samma höga lön som den som har det. Dvs helt frånkopplat frågan att man får betalt i förhållande till det värde man skapar. [länk]

Här hittar du inlägg som beskriver vad hantverkare "borde ligga på" i lön. Beskriver vidare att hantverkare inte har studielån. Kopplingen är stark. [länk]

Här har du inlägg som tror att hantverkare jobbar med full lön direkt från gymnasiet. Också jämförelse att de tjänar bra jämfört med de med studieskulder [länk]

Här har vi en till jämförelse mellan arbete med och utan studielån. [länk]
Det finns folk som gör stora pengar på städfirmor, men har aldrig hört någon gnälla på orimliga priser från städtjänster. Snarare att de är relativt billiga.

Skillnaden är att städtjänster vet man vad man får. En städare estimerar inte att en städning ska ta 5 timmar och är klar på 1-2.
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Jag har läst här i flera år, skrivit betydligt mindre.

Jag är både hantverkare men såklart också privatperson. Jag startade för drygt ett år sedan en tråd där jag efterlyste synpunkter kring hur vi fakturerade våra kunder ([länk]). Min förhoppning var att få input på kring hur vårt sätt att resonera kändes för kunderna. Det blev inte så lång diskussion, men fick ändå värdefull feedback, tack.

Ibland köper jag själv hantverkstjänster. Förutom det har jag som sagt läst många trådar här. Både som hantverkare och privatperson är jag förbannad på hantverkare som luras/bedras eller agerar i gråzoner. Dels drar det ner branschens rykte, dels blir jag såklart förbannad över att bli lurad.

Exempel jag har läst här (och en del har jag upplevt):

* Extra saker som tillkommer på fakturan som ej upplystes om eller rimligtvis kunde förväntas.

* Hantverkare som annonserar med låga timpriser och sen säger "du får fin rabatt av mig på materialet" men så är materialet sjukt dyrt istället.

* Hantverkare som tar fullt betalt för en lärling som inte tillför något.

* Hantverkare som kommer två på ett enmansjobb och tar betalt för båda.

* Hantverkare som slutar kommunicera vid kritik.

* Hantverkare som i efterhand berättar att man har en minimum-debitering

* Hantverkare som övertygar människor om att det behövs extra tilläggsarbete när så inte är fallet.

* Hantverkare som låter kunden betala frukost hos grossisten

* Hantverkare som använder kundens verktyg/dammsugare/whatever utan att man är överens om det.

* Hantverkare som smutsar ner utan att städa upp

* Hantverkare som tar med sig värdefullt rivningsmaterial (tex vvs i vissa fall) och lämnar det utan värde.

* Hantverkare som motiverar felaktigt rapporterade timmar med hur kollektivavtalet ser ut, eller att man annars hade fått spilltid på slutet av dagen etc.

Ja, listan kan säkert göras längre på beteende som har diskuterats här och som jag avskyr.



Men i alla dessa diskussioner så har jag ibland haft en gnagande känsla av att det ibland är någonting mer som är problemet...

De allra flesta privatpersoner som känner sig lurade eller svarar i trådarna har enligt mig rimliga o vettiga åsikter. Man vill ha transparens och inte känna sig lurad. Man uppmanar hantverkarbranschen - ta ett korrekt (dvs högre än idag) timpris och salta inte med sådant som kunden inte kan kontrollera/eller vet från början. Effektivisera er verksamhet istället för att lura/vara i gråzonen. Fullt rimligt tänk enligt min mening.

Se finns det såklart alltid en klick medlemmar som bara ska ha allting så billigt som möjligt. Det spelar ingen roll med transparens, prismodeller eller vad som. Oavsett vad det är så ska priset vara lägre. Dessa är rätt få och kanske inte så relevanta i det stora sammanhanget.

Sen finns det en annan liten grupp (som nog oftast är hantverkare) som tycker att kunden nästan alltid har fel och hantverkaren har rätt och kan bete sig hur som helst. De är i princip motpolen till gruppen i föregående stycke. Dessa är också relativt få och som hantverkare måste jag erkänna att jag inte alls förstår denna grupp. Det är ju precis de hantverkare som lurar kunder som drar ner branschen. Dessa vill jag inte förknippas med.

Men så finns det en annan grupp...där kommer det ibland kommentarer i stil med "De tar alldeles för mycket betalt med tanke på hur kort utbildning de har". Den förstår jag inte. För samma logik som gör att jag inte tar betalt för någon av mina anställda (eller lärling) som är med på ett jobb men av olika anledningar inte tillför något så kan ju utbildningens längd inte ha någon betydelse för vad det kostar - kostnaden skall ju enligt den tanken vara i relation till vilket värde man skapar.

Denna grupps tänk tyckte jag illustrerades väldigt väl i en tråd häromdagen (den handlade om resekostnader för hantverkare och jag vill inte gå mer off-topic där). Tråden hittar du här: [länk]

I den tråden skrevs i inlägg nr 68 följande:

"Med vinst bör nog företagen gå annars blir det KK men inte gå med övervinster pga penninggirighet."

Det fanns alltså en tanke att det var ok att ett företag gick plus. Men ett hantverkarföretag fick inte göra så kallade "övervinster". Dels förstår jag inte riktigt vad begreppet "övervinster" betyder. Jag undrar också om det bara är i hantverkarbranschen man inte får gå för mycket plus?

Jag får en magkänsla av att det trots allt finns en del skribenter här som ser det så. Att det är ok att hantverksföretag går plus, men inte för mycket. De är ju bara hantverkare. Att någon annan yrkesgrupp kan få tjäna så mycket de klarar (givetvis utan att lura någon, det är utanför diskussionen) får jag intrycket av är ok. Men inte hantverkare.

Har jag feltolkat detta? Eller finns det en gräns för hur bra det ska få gå för hantverkarföretag?

Diskussion om bedrägeri/gråzoner i form av vad jag har spaltat upp överst i inlägget är utanför topic. Frågeställningen gäller ett företag som är transparenta med antingen fasta priser eller löpande räkning utan saltning. Kunden är nöjd med kvalitet och känner sig inte lurad av priset. Finns
K Kaninjan skrev:
Japp, kommunikationen är avgörande.
Kommunikationen är avgörande.

Om du frågar en hantverkare om hur lång tid ett fast jobb kommer ta tar de ofta i från tårna. Var ÄRLIG med att de lägger på mer än dubbla tiden för att skydda sig själva så det är tydligt för konsument vad vi faktiskt köper.

”Jobb X kommer kräva 200 arbetstimmar”. När de sen efter 60-70 timmar säger tack och hej men fakturan kommer in på 200 arbetstimmar så känner man sig rejält blåst. Man har då betalt runt 2000 kr per arbetstimme EX material.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
A
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Jag har läst här i flera år, skrivit betydligt mindre.

Jag är både hantverkare men såklart också privatperson. Jag startade för drygt ett år sedan en tråd där jag efterlyste synpunkter kring hur vi fakturerade våra kunder ([länk]). Min förhoppning var att få input på kring hur vårt sätt att resonera kändes för kunderna. Det blev inte så lång diskussion, men fick ändå värdefull feedback, tack.

Ibland köper jag själv hantverkstjänster. Förutom det har jag som sagt läst många trådar här. Både som hantverkare och privatperson är jag förbannad på hantverkare som luras/bedras eller agerar i gråzoner. Dels drar det ner branschens rykte, dels blir jag såklart förbannad över att bli lurad.

Exempel jag har läst här (och en del har jag upplevt):

* Extra saker som tillkommer på fakturan som ej upplystes om eller rimligtvis kunde förväntas.

* Hantverkare som annonserar med låga timpriser och sen säger "du får fin rabatt av mig på materialet" men så är materialet sjukt dyrt istället.

* Hantverkare som tar fullt betalt för en lärling som inte tillför något.

* Hantverkare som kommer två på ett enmansjobb och tar betalt för båda.

* Hantverkare som slutar kommunicera vid kritik.

* Hantverkare som i efterhand berättar att man har en minimum-debitering

* Hantverkare som övertygar människor om att det behövs extra tilläggsarbete när så inte är fallet.

* Hantverkare som låter kunden betala frukost hos grossisten

* Hantverkare som använder kundens verktyg/dammsugare/whatever utan att man är överens om det.

* Hantverkare som smutsar ner utan att städa upp

* Hantverkare som tar med sig värdefullt rivningsmaterial (tex vvs i vissa fall) och lämnar det utan värde.

* Hantverkare som motiverar felaktigt rapporterade timmar med hur kollektivavtalet ser ut, eller att man annars hade fått spilltid på slutet av dagen etc.

Ja, listan kan säkert göras längre på beteende som har diskuterats här och som jag avskyr.



Men i alla dessa diskussioner så har jag ibland haft en gnagande känsla av att det ibland är någonting mer som är problemet...

De allra flesta privatpersoner som känner sig lurade eller svarar i trådarna har enligt mig rimliga o vettiga åsikter. Man vill ha transparens och inte känna sig lurad. Man uppmanar hantverkarbranschen - ta ett korrekt (dvs högre än idag) timpris och salta inte med sådant som kunden inte kan kontrollera/eller vet från början. Effektivisera er verksamhet istället för att lura/vara i gråzonen. Fullt rimligt tänk enligt min mening.

Se finns det såklart alltid en klick medlemmar som bara ska ha allting så billigt som möjligt. Det spelar ingen roll med transparens, prismodeller eller vad som. Oavsett vad det är så ska priset vara lägre. Dessa är rätt få och kanske inte så relevanta i det stora sammanhanget.

Sen finns det en annan liten grupp (som nog oftast är hantverkare) som tycker att kunden nästan alltid har fel och hantverkaren har rätt och kan bete sig hur som helst. De är i princip motpolen till gruppen i föregående stycke. Dessa är också relativt få och som hantverkare måste jag erkänna att jag inte alls förstår denna grupp. Det är ju precis de hantverkare som lurar kunder som drar ner branschen. Dessa vill jag inte förknippas med.

Men så finns det en annan grupp...där kommer det ibland kommentarer i stil med "De tar alldeles för mycket betalt med tanke på hur kort utbildning de har". Den förstår jag inte. För samma logik som gör att jag inte tar betalt för någon av mina anställda (eller lärling) som är med på ett jobb men av olika anledningar inte tillför något så kan ju utbildningens längd inte ha någon betydelse för vad det kostar - kostnaden skall ju enligt den tanken vara i relation till vilket värde man skapar.

Denna grupps tänk tyckte jag illustrerades väldigt väl i en tråd häromdagen (den handlade om resekostnader för hantverkare och jag vill inte gå mer off-topic där). Tråden hittar du här: [länk]

I den tråden skrevs i inlägg nr 68 följande:

"Med vinst bör nog företagen gå annars blir det KK men inte gå med övervinster pga penninggirighet."

Det fanns alltså en tanke att det var ok att ett företag gick plus. Men ett hantverkarföretag fick inte göra så kallade "övervinster". Dels förstår jag inte riktigt vad begreppet "övervinster" betyder. Jag undrar också om det bara är i hantverkarbranschen man inte får gå för mycket plus?

Jag får en magkänsla av att det trots allt finns en del skribenter här som ser det så. Att det är ok att hantverksföretag går plus, men inte för mycket. De är ju bara hantverkare. Att någon annan yrkesgrupp kan få tjäna så mycket de klarar (givetvis utan att lura någon, det är utanför diskussionen) får jag intrycket av är ok. Men inte hantverkare.

Har jag feltolkat detta? Eller finns det en gräns för hur bra det ska få gå för hantverkarföretag?

Diskussion om bedrägeri/gråzoner i form av vad jag har spaltat upp överst i inlägget är utanför topic. Frågeställningen gäller ett företag som är transparenta med antingen fasta priser eller löpande räkning utan saltning. Kunden är nöjd med kvalitet och känner sig inte lurad av priset. Finns det då en maxgräns för vad hantverksföretag får tjäna?
Har du någon gång reflekterat kring varför privatpersoner måste få stora skatteavdrag i ROT för att kunna acceptera de timpriser ni hantverkare fakturerar? Varför finns inte samma avdrag när man köper tjänster av bilmecken? Juristen? Besiktningsmannen? Innan rot HV ökända för sina svartjobb. Vad tror du det beror på att HV jobbade svart men inte övriga skrån?
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Har du någon gång reflekterat kring varför privatpersoner måste få stora skatteavdrag i ROT för att kunna acceptera de timpriser ni hantverkare fakturerar? Varför finns inte samma avdrag när man köper tjänster av bilmecken? Juristen? Besiktningsmannen? Innan rot HV ökända för sina svartjobb. Vad tror du det beror på att HV jobbade svart men inte övriga skrån?
För att kunderna ofta bad om att få ta det på sidan...
 
A
E erikjakan skrev:
För att kunderna ofta bad om att få ta det på sidan...
Och varför gjorde de det? Ingen garanti, svårt att få ut på försäkringar om något går snett. Ingen skulle ju göra det för att spara 10-20% direkt utan för att det förmodligen skulle bli halva priset mot vitt.
 
Clarken37 skrev:
Och varför gjorde de det? Ingen garanti, svårt att få ut på försäkringar om något går snett. Ingen skulle ju göra det för att spara 10-20% direkt utan för att det förmodligen skulle bli halva priset mot vitt.
Det är ju typ halva priset mot vitt.
 
C cpalm skrev:
Sist köpte jag 20 kanelbullar á 16 kr = 320 kr för att bilverkstaden skulle läsa ut felkoderna på en gammal bil (ca 30 minuters jobb).
Det var ju inte så smart, Bilprovningen tar 199 för e-diagnos 😉
 
A
E erikjakan skrev:
Det är ju typ halva priset mot vitt.
Och just därför ROT kom in. 700 kr per timme utan rot är på tok för mycket för de flesta svenskar.
 
Clarken37 skrev:
Och just därför ROT kom in. 700 kr per timme utan rot är på tok för mycket för de flesta svenskar.
Då kan man snickra själv istället, bra va? :)
 
A
E erikjakan skrev:
Då kan man snickra själv istället, bra va? :)
Nej det som vore bra är om alla jobbar med det de gör bäst och kan ha råd att ge jobb åt hantverkare vitt.

Utan rot köper de hantverkare svart och det vinner ingen på
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Nej det som vore bra är om alla jobbar med det de gör bäst och kan ha råd att ge jobb åt hantverkare vitt.
Hehe ja, men det kommer aldrig att hända. Förr i tiden visste folk vad en fogsvans var och hur den användes, nuförtiden är det lost knowledge, då får man betala det det kostar för att nån ska visa vilken sida som är den vassa 😁
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Hehe ja, men det kommer aldrig att hända. Förr i tiden visste folk vad en fogsvans var och hur den användes, nuförtiden är det lost knowledge, då får man betala det det kostar för att nån ska visa vilken sida som är den vassa 😁
Närbild på tänderna av en handsåg med trä i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag håller på och bygger badrumsmöbel, menar du att jag inte kan såga? :)
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
[bild]

Jag håller på och bygger badrumsmöbel, menar du att jag inte kan såga? :)
Det där funkar fint, tar lite mer tid bara 😁
 
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…
Det är olika sidor beroende på om man jobbar löpande eller på pris 😁
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om jag väger in min erfarenhet så har jag kommit på en anledning till som jag tror påverkar:
Om jag köper något generellt, bil, kök, båt, biltvätt, klippning eller vad som helt så är de som säljer måna om att jag som kund skall vara nöjd och få det jag betalar för.
Däremot hantverkare är väldigt måna om att timmarna skall debiteras oavsett vad de presterar så länge de är på plats. Lite som att de är anställda. Jag har heller aldrig fått frågan om jag är nöjd under ett projekt, aldrig hört en hantverkare säga självmant att det där blev inte riktigt bra så jag gör om det och du behöver inte betala.
Tror det har blivit en ond cirkel, lite vi mot dem. Så kunderna prutar och hantverkaren måste kapa kostnader.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.