Höghus Höghus skrev:
Vad tror ni orsakar detta märkliga ljud?
Höger framhjul när man vrider på ratten. Det är en V70 D3.

/Höghus

[video]
Tadam!
En något skrynklig bromssköld skrapade i vissa lägen mot nedre länkarmskulbulten. Rätade ut den och sen blev det tyst.

/Höghus

Närbild på ett rostigt bilens fjädringssystem med tydliga tecken på slitage och korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Hjulen tar i mot innerskärmarnam
Låter långsökt att man ska kunna klämma bromsslang men det kan säkert vara det som motiverar att se inte får ta i.

Jag har haft mer än en bil där hjulen tagit i vid fullt rattutslag, svärmor har samma dilemma på sin S60, hon har 17" vinterhjul på Volvo originalfälg.
Dit jag vill komma med ovan är att både svärmor och vi tidigare besiktade utan några som helst anmärkningar. Jag tror ingen av er som hävdar det är lagbrott ljuger men jag skulle gärna vilja läsa om det vad det verkligen står i lagtexten, främst med anledning av ovanstående.

Kan lova att grabben blev rätt spak och var lite uppjagad när han kom hem strax efter att han blivit stoppad. Eventuella kostnader för att åtgärda kommer han vara med och betala, samt arbete, så han drar nog mer än lärdom av gårdagens händelse.
Detta trots att ingen av oss förstod vilka hemska brott han begick när han sniglar fram i 30km/h - då fordonet besiktats än lägre utan anmärkning.
Ja det är långsökt och inte troligt att det händer. Men lagar och regler när det gäller fordon är ofta utformade efter värsta tänkbara situation. Eller miljöpåverkan.
Jag vet inte om det är olagligt eller inte.

Jag har själv varit med om en gammal kadett där bromsslangen gick av för att den hamnade mellan fälg och bärarm när jag svängde fullt över en trottoarkant. Den bilen var också besiktigad men någon liten hållare till slangen saknades.

Sen är det min erfarenhet att vad som går igenom besiktningen en gång inte säkert går igenom nästa gång. Människor missar saker och det är olika hur petiga dom är.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ja det är långsökt och inte troligt att det händer. Men lagar och regler när det gäller fordon är ofta utformade efter värsta tänkbara situation. Eller miljöpåverkan.
Jag vet inte om det är olagligt eller inte.

Jag har själv varit med om en gammal kadett där bromsslangen gick av för att den hamnade mellan fälg och bärarm när jag svängde fullt över en trottoarkant. Den bilen var också besiktigad men någon liten hållare till slangen saknades.

Sen är det min erfarenhet att vad som går igenom besiktningen en gång inte säkert går igenom nästa gång. Människor missar saker och det är olika hur petiga dom är.
Det ska inte vara subjektivt om en bil går igenom eller ej.
Missar man skrapmärken i innerskärmarna ska man kanske kolla synen eller fundera över val av yrke. 😉
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
@FredrikR Det är nog som ovan skriver, det har ju varit en del olyckor med traktorer, så de tar nog alla chanser de kan för att öka säkerheten på de som rullar....
Lägger man på en polis som säkert gjort få flygande besiktningar och kanske inte ens är speciellt "händig" eller insatt i hur bilar fungerar så blir det nog såhär.... Tror inte det är grabbens "fel" egentligen....

Men byt slangen, släng på samma hjul som fordonet besiktades med ursprungligen och ett par något mindre kapade fjädrar bak så löser det sig säkert...
Hjulen den besiktades med är större och bredare, det är det som gör det än märkligt.
Slangen kommer bytas. 👍
 
FredrikR FredrikR skrev:
Det ska inte vara subjektivt om en bil går igenom eller ej.
Missar man skrapmärken i innerskärmarna ska man kanske kolla synen eller fundera över val av yrke. 😉
Nej i en perfekt värld. Men alla är människor och kan göra misstag. Sen är alla inte lika noga med att varenda regel följs medans en del hänger upp sig på minsta lilla fel som går att hitta.

Här i Finland gjordes en undersökning av någon tidning där dom besiktigade samma bil utan att ändra på den. På en del ställen gick den igenom och på andra inte. Dessutom så verkar en del besiktningskontor alltid hitta något småfel som kräver ombesiktning så dom ska få sälja en sådan också.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur bra eller dåliga är Biltema xeon jämfört med tex lampor från Xeonkungen?

Dvs tex denna [länk]
Jfr med

[länk]
Inget svar på din fråga men har du kollat här
https://lichtex.de/?lang=eng
Dom är bra o billiga
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
galento
FredrikR FredrikR skrev:
Hjulen den besiktades med är större och bredare, det är det som gör det än märkligt.
Slangen kommer bytas. 👍
Det tar i lite i innerskärmarna på v70,n här också vid fullt rattutslag. Inget bes har sagt nåt om fast det syns ett lite slitmärke. Original hjul och verkstan tyckte inte det var nåt att bry sej med då detta var vanligt på dessa modeller.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
galento
Tokslut Tokslut skrev:
kan inget om epoxi plus ganska mjuka blad, så lite förvånad över att den spack, men viscon i mitten väger ju en del. Den snurrar ju så fort så det blir nog fina G-krafter
Skulle nog inte limma nåt sånt , har sett fläktblad av stål som lossnat och gått igenom huven.
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
galento galento skrev:
Skulle nog inte limma nåt sånt , har sett fläktblad av stål som lossnat och gått igenom huven.
Efter att ha pratat med en jänkare med denna erfarenhet får det bli originalblad från skroten

"I bought the Dorman one as a backup and it doesn't fit well at all. If you tighten down the bolts it's lopsided on the fan clutch. I can't speak to the SKP one or the Continental one but we know the Mopar one will be machined right and balanced properly."

För inte vill jag göra det här igen om skev fläkt äter vattenpumpslagret igen. + den vattenpumpen jag tog bort var en uppdaterat pump mot vad jag satte på :O

Chrysler ändrar i bokstäverna på slutet vid uppgraderingar. Tex. denna slutade med AA som första variant, delen jag fick hem slutade på AB medans delen jag tog bort från bilen slutade med AG. så det blir kul att se...
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
RoTe
S Styrman_jansson skrev:
Mig händer det säkert 4-5ggr per säsong. Har ingen varning och behållaren är gömd så går inte att se nivån. Bilen har också ”bra tryck” ända tills det inte går alls.

Är jag inte noga med bilen då? Jo det är jag nog. Har ofta bra koll på oljenivåer, däck od men just spolarvätska verkar svårt…
Så du menar att det tar slut fast du fyller varje gång du tankar eller? Oftast har man ju ett hum om hur mycket man använder och att ha en påse/dunk i bagaget är inte direkt ansträngande.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Får man inte ha framhjul som tar i vid fullt rattutslag?
Skadad bromsslang utan läckage med fullgod bromsverkan?
Väldigt lite fjädring bak men inget tar i vägen?
Krav på spolarvätska så man kan visa att systemet funkar?

Sonen blev stoppad med epan och fick flygande besiktning som resulterade i efterkontroll pga ovan nämnda. Regskylten låg i framrutan då han tappat den, beställt ny och väntar på ny hållare.
Sen saknade han triangel vilket så klart inte är ok.

Ska man tro att det är totalen som resulterade i efterkontroll eller är nåt av ovanstående regelvidrigt?
FredrikR FredrikR skrev:
Hjulen tar i mot innerskärmarnam
Låter långsökt att man ska kunna klämma bromsslang men det kan säkert vara det som motiverar att se inte får ta i.

Jag har haft mer än en bil där hjulen tagit i vid fullt rattutslag, svärmor har samma dilemma på sin S60, hon har 17" vinterhjul på Volvo originalfälg.
Dit jag vill komma med ovan är att både svärmor och vi tidigare besiktade utan några som helst anmärkningar. Jag tror ingen av er som hävdar det är lagbrott ljuger men jag skulle gärna vilja läsa om det vad det verkligen står i lagtexten, främst med anledning av ovanstående.

Kan lova att grabben blev rätt spak och var lite uppjagad när han kom hem strax efter att han blivit stoppad. Eventuella kostnader för att åtgärda kommer han vara med och betala, samt arbete, så han drar nog mer än lärdom av gårdagens händelse.
Detta trots att ingen av oss förstod vilka hemska brott han begick när han sniglar fram i 30km/h - då fordonet besiktats än lägre utan anmärkning.
Men det måste väl ändå vara att man någon gång köpt fälg med fel impressning, typ satt v70 fälg på s80?

v70 bytte också impressning vid millennieskiftet, men behöll nav och bultcirkel vilket nog kan förklara att många körde runt med fel fälgar.
 
Redigerat:
Tokslut Tokslut skrev:
vattenpumpen jag tog bort var en uppdaterat pump mot vad jag satte på :O

Chrysler ändrar i bokstäverna på slutet vid uppgraderingar. Tex. denna slutade med AA som första variant, delen jag fick hem slutade på AB medans delen jag tog bort från bilen slutade med AG. så det blir kul att se...
Behöver ju inte vara positivt med uppdatering, de kan ju kommit på ett sätt att göra delen billgare och därför "uppdateria". Pumpen jag satte på såg ut att ha rostfria rörstosar/anslutningar medans pumpen jag tog bort hade lackade plåtrör. Så där är ju då en uppdatering som i min värd gått åt fel håll för brukaren

Bild på bilkomponenter och verktyg över kartong och plastpåse inuti ett fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alla älskar väl en förbättringsförsämring?
 
  • Haha
  • Wow
galento och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Men det måste väl ändå vara att man någon gång köpt fälg med fel impressning, typ satt v70 fälg på s80?

v70 bytte också impressning vid millennieskiftet, men behöll nav och bultcirkel vilket nog kan förklara att många körde runt med fälgar.
I mitt fall var det 18" Volvo (BBS) Nebula som det tog i med, dessa satt på en V70 -02 Jubileum som i sin tur levererades med Volvos 17" Thor.

Och det är just 17" Thor som tar i för svärmor på S60n från 2007 eller nåt sånt.

Sonen har nå 19" lågprofil i nu avglömt märke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.