Hej,
Håller på att renovera ett gammalt stenhus från runt 1900.. (plus minus en del..) Huset är ganska stort ca 200m2 i bottenplan och kommer på sikt få en inredd vind..
I nuläget kan man säga att det helt saknas uppvärmning.. det fanns tidigare ett par el-element som lyckades värma upp lokalt i rummet till ca 15grader under vintern..

Min tanke inför kommande vinter är att bygga upp ett vattenburet system med radiatorer på bottenplan (ev konvektorer i dom större utrymmena..).

Men till detta behövs ju varmvatten.. och då är tanken att dra ner jordvärme och koppla till en värmepump... Så långt är det kanske inte så konstigt.. Men det jag funderar på sedan är att koppla till (eller iallafall se till att det finns möjlighet att koppla till) solvärme och en kökspanna. Så att Pumpen, solvämen och kökspannan laddar en ackumulatortank som jag i sin tur plockar min värme från.

Är det rimligt eller blir det bara en väldig massa pengar ut. Finns det någa fördelar eller uppenbara nackdelar?

MVH
/Perann
 
Jag anseratt det blir bara onödigt dyr investering.
tänk på att ta till radiatorerna rigelt i ditt hus! Värmepumpen får billigare drift om du har stora radiatorer 6 där med lägre temp på radiatorerna, fast du får samma temp i rummet.
på samma sätt så bir värmpumpen billigare i drift om den endast värmer radiatorerna till den temp dom behöver vara o inte laddar en akumulator med så varmt vatten den kan produsera !
så för att få ekonomisk drift på värmepumpen så blir systemet högst komliserat om du sak ha vattenmantlad kökspanna & solvärme till samma system som vämepumpen.

är det miljön eller din ekonomi som går i första hand?
lägger du pengarna på radiatorer med hög effekt istället så tjänar du mer på det!
 
Anledningen till att vi tänker i dom banorna är att vi troligen ändå kommer vilja ha en kamin i "Hobbyrummet" och att då sätta en kökspanna istället gör ju i sig inte någon större merkostnad. Det som blir merkostnad är ju ackumulatortank, solpaneler och allt kopplande.
Solpaneler lockar eftersom de är miljövänliga och har låga driftskostnader. Men verkar ha blivit så dyra nu så det är väl svårt att försvara ekonomiskt.. särskilt om energin den ska ersätta kommer från värmepump. Gissar att den måste hålla runt 30år för att man ska kunna säga att det blev en bra affär..

Men hur mycket är det värt att kunna vara flexibel?

MVH
Perann
 
Jag håller med PerAnn, det handlar inte bara om ekonomiska kalkyler, det hade känts rätt med solfångare på sommaren, att veta att allt varmvatten är gratis.

Men det har ju bara ett värde om man är intresserad, rent ekonomiskt är det nog en rätt kass affär.
 
Dyrt blir det men ändock känns det miljövänligt att kunna utnyttja solen under sommarhalvåret och ibland få litet vedvärme. Oftast tänker man på att solen skall ge tappvarmvatten och det innebär att ack.tanken skall ha förrådsberedare eller VV-slinga/or samt solslinga. På sommaren vill man också kanske ta ut litet "gratisvärme" till någon del av ev källare. Men att under värmesäsong shunta ut värme till radiatorerna från en ack.tank som håller VV-temperatur är mycket oekonomiskt. Då skall, som påpekats ovan, VP-en bara värme raddarna till den temp som för tillfället behövs(flytande kondensering) och via en växelventil värma ack.tanken till högre temp för varmvatten. Om under denna tid sol och ved tillfälligt höjer varmvattentemp så innebär det bara att VP vilar från varmvattenproduktion och enbart värmer huset.
Under sommaren kan VP producera värme mycket billigt, kWh-priset blir under 20öre, och det är detta pris som skall räkna hem extrainvesteringarna för solvärme. Vedvärmen under vinterhalvåret kan värderas till ca 30-35 öre per kWh.
Hela anläggningen blir mer komplicerad med flera extra ventiler för att kunna koppla om mellan ett sommar- och vinterläge. :'(
 
Pratade med kommunens energirådgivare i dag.. Han hävdade att det var idealiskt att köra VP mot ackumulator, och bonusen sedan blir att man kan koppla på solvärme eller en ved eller pelletskamin om man vill..

Får prata närmre med någon installatör för att se vad det skulle innebära i reda pengar.. med all styrning och sådant.. (är inte särskilt insatt i detaljer..)

Men soliga dagar så blir man ju minst sagt sugen på en solvärme anläggning..

MVH
PerAnn
 
Ring nått kundsenter som värmepumps tilverkarna har ! & be dom räkna på en värmepump som går mot fast kondensering i en ack & sen som går med flytande kondensering utan ack.
sen kan du stoppa upp pappret i ansiktet på energirådgivaren...

för 20 år sedan så hade man inte komit på en bra lösning på att köra värmepumpar utan ack, så då körde man mot ack, men nu vet man bättre!!!
 
Nu har vi pratat med 4 leverantörer för offert på uppvärmning.. 2 av dem förespråkade att köra värmepump mot ackumulator och 1 tyckte bara att det var onödigt och 1 lät som att han var emot med rekommenderade en nibe VPA.. är inte det en liten ackumulator? Man blir lätt gråhårig i djungeln.

Det lutar just nu åt en Nibe 1130-10 eller 12 och Nibe VPA.. men jag tycker den känns lite liten om man nu skulle vilja koppla en kökspanna till eller ev solvärme frammöver.. just nu känns det som att det kostar mer än det smakar att köra solvärme tillsammans med en värmepump.. återbetalat på ca 20år..

Däremot skulle nog en kökspanna kunna betalasig på kortare tid, särskilt om man räknar in att vi ändå skulle vilja ha något att elda med i närheten av rummet där VP ska stå...

/PerAnn
 
PerAnn skrev:
Nu har vi pratat med 4 leverantörer för offert på uppvärmning.. 2 av dem förespråkade att köra värmepump mot ackumulator och 1 tyckte bara att det var onödigt och 1 lät som att han var emot med rekommenderade en nibe VPA.. är inte det en liten ackumulator? Man blir lätt gråhårig i djungeln.

Det lutar just nu åt en Nibe 1130-10 eller 12 och Nibe VPA.. men jag tycker den känns lite liten om man nu skulle vilja koppla en kökspanna till eller ev solvärme frammöver.. just nu känns det som att det kostar mer än det smakar att köra solvärme tillsammans med en värmepump.. återbetalat på ca 20år..

Däremot skulle nog en kökspanna kunna betalasig på kortare tid, särskilt om man räknar in att vi ändå skulle vilja ha något att elda med i närheten av rummet där VP ska stå...

/PerAnn
VPA:n är bara en varmvatten beredare i dethär läget
 
Hur skulle det vara om man parallellkopplade värmepump med inbyggd beredare och en ackumulator med varmvattenslinga.. och hade styrning som prioriterade värme och varmvatten från ackumulatorn..
Då borde man (i mitt huvud...) kunna dra nytta av flytande kondensering i värmepumpen och samtidigt ta vara på energin från kökspannan och använda den..

Är jag fel på det?

MVH
Per
 
PerAnn skrev:
Hur skulle det vara om man parallellkopplade värmepump med inbyggd beredare och en ackumulator med varmvattenslinga.. och hade styrning som prioriterade värme och varmvatten från ackumulatorn..
Då borde man (i mitt huvud...) kunna dra nytta av flytande kondensering i värmepumpen och samtidigt ta vara på energin från kökspannan och använda den..

Är jag fel på det?

MVH
Per

rita hur du ska koppla ihopp det hela.
radiatortermostaterna ska inte styra värmen i huset, utan det ska värmepumpen göra & om du kör med ack så får en motor schunt göra det.

jag tror för på nån serie kopling
 
Ja, koppla själv blir det nog inte så väldigt mycket med.. Jag kan väldigt lite om detta.. och det skulle kännas tryggare att ha en montör som installerade allt..

Det är bara tankarna som snurrat sedan vi köpte huset för snart ett år sedan..

Mailade till eviheat för ett par dagar sedan ang deras split sun och om det var möjligt att använda någon annan värmekälla än just sol i deras pump.. men borde ju kunna använda väme från en vattenmantlad vedkamin och via en värmeväxlare ta in det också.. Får väl se vad dom svarar..

Men det lutar nog åt att jag lägger ner idéerna om att kombinera värmkällor.. skippar kökspannan och ställer vanliga kaminer för myseldning och lokalvärme istället.. börjar bli hög tid att bestämma sig......

MVH
Per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.