A Avemo skrev:
Jag kan inte skryta med stor erfarenhet av elverk. Men det du skriver låter orimligt och det stämmer inte med de elverk jag tittat närmare på. Varje lösning med en del av generatorn jordad kräver ett faktiskt jordtag. Annars blir det farligare än att inte ha någon jordning. Var har du sett ett litet enfas-elverk som var mittpunktsjordat? Alla jag sett har haft sin jordskruv helt utan galvanisk koppling till generatorns lindningar.
OK, jag har inte dubbelkollat detta hur det är praktiskt implenterat, måste erkännas

Om det är vettigt gjort så är det friflytande men även i det läget har man i de flesta fall avstörningskondensator mellan live och neutral med mitten kopplad till chassi-jord, om inte annat så av den inkopplade utrustningen med sin avstörningsfiltrering och då får man en kapacitiv spänningsdelning och det är därför folk mäter 115 Volt mellan skyddsjord/jord och vilken som helst av 'live' och 'neutral' på generatorn och när man kopplar till fastighets-el och dess jordningsfilosofi så kommer ena halvan av denna avstörningskondensator bli kortsluten och det börja gå slingström mellan neutral och skyddsjord och om det blir tillräckligt stort kan lösa ut jordfelsbrytare.

nu skiljer det förvisso inte så mycket mot normal elnätsdrift men får man att jordfelsbrytare slår av i generatordrift så kan det vara av ovanstående skäl
 
A Avemo skrev:
Det är det alltid. Men @xxargs skriver att det också har kontakt med faserna genom att generatorn skulle vara mittpunktsjordad.


Som sagt. Nollan blir inte en nolla innan du kopplar ihop den med jord. Att du mäter 115V mellan båda faserna och jord beror på att det är hög impedans i mätinstrumentet. Skulle du koppla in en last mellan jord och en fas kommer den inte att få 115 V över sig givet att jag har rätt.
Jag har nu resistansmätt mellan "bägge faserna" och jordblecket, där finns ingen koppling, de tycks vara frånskilda. Är detta korrekt sätt att testa på eller måste man göra något prov med generatorn igång?
 
X xxargs skrev:
när man kopplar till fastighets-el och dess jordningsfilosofi så kommer ena halvan av denna avstörningskondensator bli kortsluten och det börja gå slingström mellan neutral och skyddsjord och om det blir tillräckligt stort kan lösa ut jordfelsbrytare.
Det som @KungJonas skriver om är att ansluta ett antal hushållsapparater samt pannans fläkt och cirkulationspump via grenuttag. Alltså ingen anslutning till fastighetens elsystem. Då finns ingen koppling mellan generatorns lindningar och jord. Det blir besläktat med ett norskt IT-nät. Det är mot instruktionerna för generatorn på två sätt. Det ena att flera apparater är anslutna utan isolertransformator och det andra att jorden är ansluten. Men med en jordfelsbrytare ansluten på rätt sätt är vi åter inom vad tillverkaren föreskriver.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
N Norris2 skrev:
Dammade av ett 1-fas elverk inköpt på Jula(Firman spg2500 2kW) som nu har 10+ år på nacken men aldrig använts för det jag hade tänkt när det införskaffades. Hursomhelst, nu har jag tänkt klart :) och planerar att göra förberedelser och tester innan vinterns intåg. Tanken är att elverket ska driva pannans cirkulationspump till radiatorerna och extern pelletsbrännare(15år gammal Janfire flex-a) dockad med pannan vid längre strömavbrott. Uppskattar lasten till ca500-600W, brännaren går att köra i manuellt läge vilket innebär att elspiralen(1100W) inte används utan jag tänder själv. Jag inbillar mig att brännarens styrbox ”skonas” om effektuttaget är någorlunda jämn över tid. Kabeldragning är gjord och cp/brännare försetts med varsin stickpropp för att snabbt kunna växla över till ”elverks-kretsen” vid behov. Planerar bl.a. att sänka garage/förråd tempen och då gäller det att agera någorlunda snabbt om det samtidigt är smällkallt/strömavbrott under en längre tid.

Jag startade elverket(anslutet till jordspett) igår och när jag mätte med multimetern så var det enbart 230V mellan polerna och 0V mätt mot eluttagets jord för respektive pol. Jag trodde det skulle vara 230V mellan fas och jord, är detta normalt för ett elverk? Hur påverkas funktion/säkerhet?

Att kompletterar med en portabel jfb som sätts i elverkets uttag borde väl fungera ok?
Hej Norris2

Jag har ett enfas elverk Honda EU22i med delad fas (mittpunktsjordad enfas) för att ladda batterierna i min enfas reservkraftlösning för mitt hus.

Jag har en tråd ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” (som håller på att bli ganska lång) där jag beskriver min enfaslösning. Som baseras på enfassystem med fyra utgående grupper som driver cirkulationspump, kyl, frys etc. från batterier via en inverter vid strömavbrott
https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-101

I min lösning med ett separat elsystem är inte den mittpunktsjordade (delad fas) generatorn ett bekymmer eftersom jag har tagit hänsyn till mittpunktsjordning (delad fas) min lösning.

Jag har en jordlina runt huset som bland annat förbinds med armeringen i husets betongplatta och till den ordinarie elcentralen.

Även skyddsledarskenan i elcentralen för reservkraft är ansluten till denna jordlina (till jordningssystemet).

När jag matar reservkraftcentralen från invertern sker det med den vita enfaskabeln kabeln längst upp i bilden vars skyddsledare är ansluten till skyddsledarskenan i elcentralen för reservkraft.

Skulle jag behöva mata reservkraftcentralen från elverket (som har delad fas, mittpunktsjordad enfas) då kan jag ansluta elverket med samma vita enfaskabeln kabeln som syns längst upp i bilden reservkraftnätet matas då mittpunktsjordat men alla anslutna apparater får 230 V enfasspänning.

Normalt så laddas batterierna med upp till 90 A från elverket med de tre blå batteriladdarna till vänster om invertern.

Jag tar höjd för att klara EMC/EMI i mitt reservkraftsystem samtidigt som jag vill kunna använda jordfelsbrytare och eleffektiva elapparater (som ofta genererar switchbrus). Där ser jag mittpunktsjordning (delad fas) som en fördel eftersom då innebär att filtrering av switchbrus kan ske i filter utan att skapa läckström som stör jordfelsbrytarens funktion.

Här har jag skrivit lite om detta;
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-89#post-5349790

Vid mittpunktsjordning (delad fas) blir enfas elsystemet balanserat i förhållande till jord (som mikrofonledningar i en professionell ljudstudio). Det innebär att de 50 Hz läckströmmar som normalt skapas i EMC-filter, balanseras ut och att dessa inte stör användning av jordfelsbrytare.

Desto fler energieffektiva apparater som ingår i ditt reservkraftnät (din livbåt vid strömavbrott) desto fler EMC-filter riskerar du att det ingår, och då ökar risken att läckströmmen i ditt enfassystem för reservkraftdrift blir för hög för enfas jordfelsbrytare
 
Redigerat:
K KungJonas skrev:
Jag har nu resistansmätt mellan "bägge faserna" och jordblecket, där finns ingen koppling, de tycks vara frånskilda. Är detta korrekt sätt att testa på eller måste man göra något prov med generatorn igång?
Då är det friflytande men du har förmodligen någon form av avstörningskondensator som gör att när du har elverket igång att du kan mäta runt 115 Volt mellan jordblecket och vilken som helst av 'faserna' i uttaget när det mäts med högimpediv Voltmeter/multimeter - när du kopplar in med skarvsladd och stickpropp innebär att apparatens chassiejord kommer bli samma med generatorns chassie-jord och i det avseende elsäkerhetsmässigt säker även om utrustningen i sin tur jordas annan väg till fastighetens elnät som tex. cirkulations-pump då de är skilda slingor som inte kommunicerar med varandra så länge generatorn inte i sin tur är jordad med jordspett och skapar en ytterligare parallell jordningsväg utöver skyddsjorden i kabeln.


i den akademiska tänkta fallet att du kopplar in mot fastighetsel med '0' och skyddjord ihopkopplad i elmätarskåpet så kommer ena sidan av fasen i generatorn (neutral eller live beroende på hur du vänder stickproppen) att kopplas till nolla och skyddsjord och det kommer att vandra en viss ström mellan dessa beroende på den sammanlagda kapacitansen av obalansen i de olika aktuella avstörningsfiltrerns mittpunkter både i inkopplad last och generator och blir strömmen för hög så kommer eventuell jordfelsbrytare att lösa ut.
 
Redigerat:
X xxargs skrev:
i den akademiska tänkta fallet att du kopplar in mot fastighetsel med '0' och skyddjord ihopkopplad i elmätarskåpet så kommer ena sidan av fasen i generatorn (neutral eller live beroende på hur du vänder stickproppen) att kopplas till nolla och skyddsjord och det kommer att vandra en viss ström mellan dessa beroende på den sammanlagda kapacitansen av obalansen i de olika aktuella avstörningsfiltrerns mittpunkter både i inkopplad last och generator och blir strömmen för hög så kommer eventuell jordfelsbrytare att lösa ut.
Vad skulle skillnaden mot nätmatningen bli? Läckström till jord genom avstörningsfilter har man ju alltid. Det blir väl varken mer eller mindre med en bensingenerator?
 
M Martin Lundmark skrev:
Jag har ett enfas elverk Honda EU22i med delad fas (mittpunktsjordad enfas) för att ladda batterierna i min enfas reservkraftlösning för mitt hus.
Menar du verkligen att mittpunkten är ansluten till elverkets jord?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Då är det friflytande men du har förmodligen någon form av avstörningskondensator som gör att när du har elverket igång att du kan mäta runt 115 Volt mellan jordblecket och vilken som helst av 'faserna' i uttaget när det mäts med högimpediv Voltmeter/multimeter - när du kopplar in med skarvsladd och stickpropp innebär att apparatens chassiejord kommer bli samma med generatorns chassie-jord och i det avseende elsäkerhetsmässigt säker även om utrustningen i sin tur jordas annan väg till fastighetens elnät som tex. cirkulations-pump då de är skilda slingor som inte kommunicerar med varandra så länge generatorn inte i sin tur är jordad med jordspett och skapar en ytterligare parallell jordningsväg utöver skyddsjorden i kabeln.


i den akademiska tänkta fallet att du kopplar in mot fastighetsel med '0' och skyddjord ihopkopplad i elmätarskåpet så kommer ena sidan av fasen i generatorn (neutral eller live beroende på hur du vänder stickproppen) att kopplas till nolla och skyddsjord och det kommer att vandra en viss ström mellan dessa beroende på den sammanlagda kapacitansen av obalansen i de olika aktuella avstörningsfiltrerns mittpunkter både i inkopplad last och generator och blir strömmen för hög så kommer eventuell jordfelsbrytare att lösa ut.
Så kontentan i mitt fall är om jag tolkat rätt: Jag använder mig av jordfelsbrytaren, kopplar jordtaget till jordspettet, och ansluter förbrukarna helt enligt min ursprungliga plan, och får en så säker anläggning som jag kan få? Om så är fallet så är jag nöjd 🙂
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vad skulle skillnaden mot nätmatningen bli? Läckström till jord genom avstörningsfilter har man ju alltid. Det blir väl varken mer eller mindre med en bensingenerator?
det som kan skilja sig är hur bra kvaliten det är på strömmen/spänningen från elverket respektive hur förbrukarna drar ström i avseende övertoner på strömmen då elverkens ström och spänningskurva är inte lika bra som från ordinarie elnätet - enklare och billigare elverk med inverter-del och laststyrd variabel motorvarvtal har inte alltid så snygga sinus-former utan liknar mer de enklare sinusväxelriktarna med trappstegskurva (aka 'modifierad sinus') och dessa övertoner kan göra att du får betydligt mer jordströmmar då de höga frekvenskomponenterna tar sig igenom avstörningskondensatorerna med mindre motstånd.
 
A Avemo skrev:
Menar du verkligen att mittpunkten är ansluten till elverkets jord?
Hej Avemo

Husets skyddsledarsystem är sammankopplat d.v.s. inkommande PEN-ledare delas i elcentralen upp i nolla och skyddsjord och denna skyddsjord är ansluten till husets armering och reservkraftcentralens skyddsjordskena.

Elverket har ett dubbelt schuko uttag. När jag ansluter schuko kontakten till reservkraftcentralen till ett av dessa uttag. Då ansluter jag samtidigt mittpunkten på elverkets delade fas, till hela jordningssystemet i huset.

Vissa tidiga datasystem matades visa skyddstransformatorer utförda enligt SEMCO 115X-1985. Transformatorn sekundärsida var utförd enligt SEMCO 115X-1985 och mittpunkten var inte friflytande utan anslöts till skyddsjordssystemet.

Det finns nästan inget om SEMCO 115X-1985 på nätet men här omnämns tekniken;
http://www.hififorum.nu/forum/pop_printer_friendly.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=37615
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Då ansluts mittpunkten till elverkets delade fas till hela jordningssystemet.
Det är den här biten jag ifrågasätter. Finns det verkligen galvanisk kontakt mellan eluttagens mittpunkt och jordanslutning? Elverk jag tittat närmare på har haft generatorns lindningar helt galvaniskt åtskilda från jord och inte alls varit mittpunktsjordade.
 
A Avemo skrev:
Det är den här biten jag ifrågasätter. Finns det verkligen galvanisk kontakt mellan eluttagens mittpunkt och jordanslutning? Elverk jag tittat närmare på har haft generatorns lindningar helt galvaniskt åtskilda från jord och inte alls varit mittpunktsjordade.
Hej Avemo

Som jag beskrev i inlägg #64 i denna tråd; ”I min lösning med ett separat elsystem är inte den mittpunktsjordade (delad fas) generatorn ett bekymmer eftersom jag har tagit hänsyn till mittpunktsjordning (delad fas) min lösning.”

Jag ansluter mittpunkten till jordningssystemet precis som jag i mitten på 1980-talet gjorde detta med störskyddstransformatorer utförda enligt SEMCO 115X-1985 när jag arbetade vid ABB Corporate Research och det var hög störnivå och känslig teknik.

Jag har arbetar med EMC/EMI och elkvalité i stort sett hela mitt liv och tar nu höjd för att även reservkraftanläggningar (som är en livbåt vid ett krisläge) skall vara både driftsäkra och säkra för person och egendom.

Vid en reservkraftsituation finns risk för stor anhopning av switchad teknik, EMC-filter och jordfelsbrytare i ett svagt nät som ofta inte har prövats i skarpt läge i tillräcklig utsträckning för att säkerställa att allt fungerar tillfredställande (som vi tänkt oss).
 
M Martin Lundmark skrev:
Som jag beskrev i inlägg #64 i denna tråd; ”I min lösning med ett separat elsystem är inte den mittpunktsjordade (delad fas) generatorn ett bekymmer eftersom jag har tagit hänsyn till mittpunktsjordning (delad fas) min lösning.”
Baserat på vad du skrivit tidigare i detta ämne är jag säker på att du har större kunskaper i ämnet än jag har. Jag ifrågasätter inte din lösning. Men du har fortfarande inte svarat på frågan. Jag är helt med på att det med din lösning inte vore något bekymmer om generatorn var mittpunktsjordad. Frågan är om generatorn verkligen är mittpunktsjordad i stället för att vara galvaniskt fri från jord som vanligt på små generatorer.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Då är det friflytande men du har förmodligen någon form av avstörningskondensator som gör att när du har elverket igång att du kan mäta runt 115 Volt mellan jordblecket och vilken som helst av 'faserna' i uttaget när det mäts med högimpediv Voltmeter/multimeter - när du kopplar in med skarvsladd och stickpropp innebär att apparatens chassiejord kommer bli samma med generatorns chassie-jord och i det avseende elsäkerhetsmässigt säker även om utrustningen i sin tur jordas annan väg till fastighetens elnät som tex. cirkulations-pump då de är skilda slingor som inte kommunicerar med varandra så länge generatorn inte i sin tur är jordad med jordspett och skapar en ytterligare parallell jordningsväg utöver skyddsjorden i kabeln.


i den akademiska tänkta fallet att du kopplar in mot fastighetsel med '0' och skyddjord ihopkopplad i elmätarskåpet så kommer ena sidan av fasen i generatorn (neutral eller live beroende på hur du vänder stickproppen) att kopplas till nolla och skyddsjord och det kommer att vandra en viss ström mellan dessa beroende på den sammanlagda kapacitansen av obalansen i de olika aktuella avstörningsfiltrerns mittpunkter både i inkopplad last och generator och blir strömmen för hög så kommer eventuell jordfelsbrytare att lösa ut.
Hmm, så jag ska inte använda jordspett till jordtaget på generatorn? Utan använda JFB och endast hämta jord från det sekundära? Vill bara försäkra mig om jag tolkar rätt eller fel.
 
K KungJonas skrev:
Hmm, så jag ska inte använda jordspett till jordtaget på generatorn? Utan använda JFB och endast hämta jord från det sekundära? Vill bara försäkra mig om jag tolkar rätt eller fel.
Det ena utesluter inte det andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.