C
Tokslut Tokslut skrev:
10årig Moparglykol över telefonen. ~2.300kr inkl frakt.
Måste vara en bra årgång med det priset... 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Måste vara en bra årgång med det priset... 😂
Åtgång 2.5 gallons, så 3 dunkar + frakt + behöver Destillerat vatten av samma mängd också (japp, kommer inte använda kranvatten :p )
 
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
galento
Jäkla dyr termostat , 2.5 us gallons borde väl bli i runda slängar 9.5 liter. Är det hållbarheten som gör priset ?
Har haft Agrols blå etylenglykol i många år utan några problem i bilar här.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
hsd
Nu finns det många olika typer av glykol, beroende på de olika tillsatser så jag hade också valt den rekommenderade varianten
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
1.833kr på första stället jag kollade, dock riktigt dyr i staterna också för vad man får... (tull/moms på priserna, så lägg på en ~tusing på totalen)

[bild]
hade du köpt den redan? 785 spänn på Hansen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
hade du köpt den redan? 785 spänn på Hansen.
Tack, beställde i Söndags! Gates är ju inte original så hoppade den, den kostade förövrigt 149,83kr på Rockauto annars ;)

Edit: 58kr va den billigaste där borta, så det går ju att komma undan billigt
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Jäkla dyr termostat , 2.5 us gallons borde väl bli i runda slängar 9.5 liter. Är det hållbarheten som gör priset ?
Har haft Agrols blå etylenglykol i många år utan några problem i bilar här.
Jag säger/vet inget om det, har i andra produkter använt PEAK lifetime variant. Men här gick jag denna vägen. Tom blanda olika OEM glykoler är ajja bajja....

 
Tokslut Tokslut skrev:
Jag säger/vet inget om det, har i andra produkter använt PEAK lifetime variant. Men här gick jag denna vägen. Tom blanda olika OEM glykoler är ajja bajja....

[media]
Det där har jag sett flera gånger i verkligheten, bla på flera VAG bilar, rostfärgad smet i kylaren.
När man hällt i vanlig grön/blå glykol i bilar med röd långlife glykol.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
1.833kr på första stället jag kollade, dock riktigt dyr i staterna också för vad man får... (tull/moms på priserna, så lägg på en ~tusing på totalen)

[bild]
Satan. Grejer till Jänkare var ju billigt förr, och ofta samma del till många modeller.
Mins biltemakatologen för typ 20 år sen.
Termostat Chevrolet. Alla 54-
( 54- är en påhittad siffra för jag mins inte exakt, men det var nått liknande)
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Det är väl än värre än så idag.

Första sökträffen:

"Det går inte att säga något generell om skillnaden på glykol baserat på färg (till exempel röd eller blå). Färgen är enbart ett tillsatsämne och ger ingen garanti gällande funktion eller kvalitet. Både blå och röda glykoler kan exempelvis vara produkter med hög eller låg kvalitet oberoende av sin färg"

https://aromdekor.se/sv/content/att... inte att säga,kvalitet oberoende av sin färg.
 
Isakare Isakare skrev:
Satan. Grejer till Jänkare var ju billigt förr, och ofta samma del till många modeller.
Mins biltemakatologen för typ 20 år sen.
Termostat Chevrolet. Alla 54-
( 54- är en påhittad siffra för jag mins inte exakt, men det var nått liknande)
V8an kom 1955, så borde varit de årtalet. Håller med
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Satan. Grejer till Jänkare var ju billigt förr, och ofta samma del till många modeller.
Mins biltemakatologen för typ 20 år sen.
Termostat Chevrolet. Alla 54-
( 54- är en påhittad siffra för jag mins inte exakt, men det var nått liknande)
Köpte en ministarter till Coroneten, där var det väl samma startmotor i typ 40-50 år, från 60- 2010 (samma här med siffrorna)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Det är väl än värre än så idag.

Första sökträffen:

"Det går inte att säga något generell om skillnaden på glykol baserat på färg (till exempel röd eller blå). Färgen är enbart ett tillsatsämne och ger ingen garanti gällande funktion eller kvalitet. Både blå och röda glykoler kan exempelvis vara produkter med hög eller låg kvalitet oberoende av sin färg"

[länk] går inte att säga,kvalitet oberoende av sin färg.
Ja, det var bättre förr, vi som varit med länge vet att det fanns grön och blå, etylen och propylen, båda gick att blanda utan problem.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
V8an kom 1955, så borde varit de årtalet. Håller med
Inte så dåligt gissat då 🙂
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Grejer har ju blivit dyra, men detta tog nog priset. Vad tror ni en original Mopar Termostat kostar i Sverige?

[bild]
Är detta ett fall där de flesta termostater ser likadana ut, men är annorlunda och passar bara specifika modeller?

För den ser verkligen ut som en Saab termostat, en sån såg jag på autodoc för under 100kr, och olika för 100-200kr på maptun parts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.